טיול בהרי ירושלים: אזור נטף ונחל יתלה

לא בכל פעם צריך להרחיק לדרום או הצפון על מנת למצוא מסלול טיולים מהנה. מסלולים טובים למיטיבי לכת יש בשפע בהרי ירושלים - אזור די קרוב למרכז יחסית. הנה אחד מהם.

אזור עין נטף, נחל כפירה, נחל יתלה. בסוף הכתבה מופיע קישור לכל התמונות מהטיול.

אוהבי הטיולים מחפשים מסלולים בדרום (בנגב, בערבה, במדבר יהודה) או בצפון (הגליל העליון או הגולן) אבל מידי פעם, אפשר להסתפק גם במסלול באזור קרוב יחסית. כאלה הם המסלולים בהרי ירושלים למשל. הנה תאור מסלול נחמד למיטיבי לכת בהרי ירושלים באזור נטף , נחל כפירה וברכס שמעל נחל יתלה. לאחר שמש הבוקר, השמים האפירו משום מה ואיכות הראות ירדה מעט אבל עדיין נהננו מאוויר ההרים והנופים המרהיבים. המסלול שלנו מעגלי, את הרכבים השארנו בישוב נטף, בתחילתו (שהוא גם סופו) של המסלול- בירידה לנחל כפירה. בכניסה לנטף לוקחים שמאלה בכיכר נוסעים עם הכביש עד צומת T , שם פונים שמאלה וממשיכים מכאן והלאה עד שהכביש מסתיים ומתחבר לדרך עפר. כאן מתחילים. מכיוון שבתאור טיולים קודמים שאלו אותי יותר לגבי פירוט המסלול, אני אשתדל לתאר את תוואי המסלול ולציין בדיוק על איזה שבילים הלכנו (לפחות אלה המסומנים במפת סימון שבילים).

אזור הטיול שלנו טובל בנופים מרהיבים, יש בו שרידים מתקופות שונות - מתקופת המקרא דרך התקופה הרומית , אחר כך הביזנטית , העותומאנית ועד ימינו אלה. באזור תל כפירה מצויה גם אמאוס שמיחסים לה את מפגש השלושה (מפגש ישו עם שניים ממאמיניו בשדה) . הוא גם שזור סיפורי מורשת קרב ממלחמת העצמאות עת לחמו כאן כוחות הפלמ"ח ואחרים לשחרור אזור פרוזדור ירושלים.

מנטף ירדנו לנחל כפירה תחילה בסימון שבילים כחול ואחרי כקילומטר נכנסנו לנחל וצעדנו בו מזרחה עם סימון שבילים אדום.

על מנת להגיע לעין-כפירה צעדנו בנחל כ 3.5 ק"מ

חיש מהר נגלה לעינינו תל כפירה. המקום הזה נזכר בספק יהושוע כאחד מארבעת ערי הגבעונים שישבו בארץ בתקופה שעם ישראל התנחל כאן. כיום יושב על התל ובתחתיתו הישוב הערבי קטנה שכבר מחובר פיזית לישוב קוביבה ובצמוד אליהם עוברת גדר ההפרדה. ממזרח ומדרום הישובים הר אדר ומעלה החמישה.

עוד קצת הליכה והגענו לעין כפירה. בעונה זו של השנה שפיעת הנביעה קטנה ביותר אבל בבריכת האגירה שלו דווקא מצאנו מים אם כי די מעופשים.

זה בדיוק הזמן לארוחת בוקר ולקפה.

מעין כפירה חזרנו בשביל בסימון ירוק למעלה עד למפגש עם הכביש לנטף. זו עליה מתונה עם השביל כשמסביב הכל ירוק בעיניים. אנחנו גם צעדנו כאן לא כל הזמן על השביל ועקב כך פילסנו דרכנו בקוצים... מומלץ ללכת על השביל.

ממש לפני החיבור עם הכביש לנטף, פנינו מזרחה על דרך נופית בסימון שבילים שחור. הדרך הזו מובילה עד מעל הישוב הערבי קטנה (הנמצא מעבר לגדר ההפרדה). מבט לאחור לכיוון מערב מגלה נוף מרהיב של השפלה. העיר מודיעין נראית בבירור.

בהגיענו מעל קטנה השביל (בסימון שחור עדיין) פנה בחדות מערבה ואנו המשכנו איתו, חצינו את הכביש לנטף והמשכנו לכיוון הר הרוח בשביל שמכאן והלאה הוא בסימון שבילים בכחול. לפנינו נמתח קטע שחלקו מיוער וחלקו חשוף, ורובו על שביל רחב ונוח , למעט הקטע האחרון של הירידה לנחל יתלה בו הוא נשעה צר ומפלס דרכו בתוך הצמחיה. בקטע הזה יש מספר אנדרטאות שכדאי להקדיש להן כמה דקות. אנדרטת החמישה שעל שמם קרוי קיבוץ מעלה החמישה, האנדרטה לזכר שני טייסי חיל האויר שנהרגו כאן בתאונה ב 1981 , האנדרטה לזכר נופלי טייסת הלילה
(טייסת 114) של חיל האויר ממש על הר הרוח. לכל אחת סיפור משלה. מאנדרטת החמישה יש תצפית לכיוון נחל החמישה , נטף ולכיוון השפלה.

המשכנו מערבה (עם השביל בסימון כחול). למעשה הלכנו על הרכס שבין נחל יתלה מדרום לנו ובין נחל החמישה מצפון לנו. לפתע נגלה לעיני נוף נחל יתלה למרחקים:

המשכנו מערבה על הרכס עדיין עם סימון כחול. חלפנו על פני נטף ונוף השפלה הנפרס ברקע בכל המרחב.

בהמשך נגלה לעינינו הרכס מדרום ( עם נוה אילן ברקע)

בקטע הקניוני היפה של נחל יתלה נערכות עבודות קידוח מנהרות לטובת פרויקט הרכבת המהירה בין תל אביב לירושלים. אבל רגע לפני שירדנו לנחל, הצלחתי לראות את המשך נחל יתלה.
אגב כאן נטשנו את השביל בסימון כחול כי אי אפשר לרדת ממש לנחל יתלה עקב העבודות שם, לכן צעדנו על שביל לא מסומן שהוביל אותנו לנחל החמישה - שביל בסימון ירוק.

את השביל בסימון ירוק נטשנו חיש מהר לטובת שביל המופיע במפה אך אינו מסומן בסימון כלשהו והוא מטפס מזרחה לכיוון נטף עלייה מתמשכת עד אחד מהשערים המובילים לישוב נטף. בדרך הצצתי לכיוון נחל החמישה, הנגלה כאן במלוא הדרו.

מכאן רצינו לרדת לעין נטף כמה שיותר מהר לכן ירדנו במורד השלוחה ישר צפונה לא על שביל בכלל כי אם בדרך לא דרך אבל נחתנו ישר על עין נטף.

הגענו סוף סוף לעין נטף. הנביעה בעונה זו של השנה מועטה ביותר.

מעין נטף המשכנו מזרחה בנחל כפירה עם סימון שבילים ירוק עד שהגעו לסימון שבילים כחול. שם פנינו ימינה והמשכנו בכחול עוד מעט למעלה עד הרכבים. העפתי מבט אחרון לנוף הקרוב שבנחל כפירה וגם לנוף הרחוק.

לסיכום - טיול טוב בנופים נהדרים בהם משולבת לא מעט הסטוריה עתיקה וצעירה. צריך לקחת בחשבון שאורכו כ 17 - 18 ק"מ.