האם את/ה מזהה דפוסים כאלה אצל הקרובים לליבך?

אלה הסממנים המצביעים על הפרעות בלמידה, בתקשורת בינאישית או ברמות של הפרעה בקשב ובריכוז. אם את/ה רואה דפוסים כאלה תחשוב/י על בדיקה מעמיקה יותר.

מה בין ליקויי למידה לקשיי למידה?

לקויי למידה:
מגלים הפרעות ספציפיות ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות ובשימוש בהן עקב שיבושים בתהליכים קוגנטיביים שהבסיס המשוער שלהן הוא נוירולוגי.
יכולתם האינטלקטואלית היא בממוצע ומעלה.
הם מגלים קשיים שונים בתפקוד הקוגנטיבי .
לעיתים הם מגלים בעיות בהסתגלות למצבים המחייבים גמישות בתגובה. הפרעות המלוות בקשיים רגשיים, דימוי עצמי נמוך ירידה במוטיבציה וחרדות.
הקשיים מלווים בלקויות למידה.
 

מתי נבחין בלקות למידה?

האבחנה של ליקויי למידה תיקבע כאשר רמת המיומנות בקריאה והבנת הנקרא, בכתיבה והבעה בכתב, בחשבון והבנה מתמטית ורמת ההישגים שלו נמוכות במובהק מהמצופה על פי גילו הכרונולוגי, על פי היכולת שלו וביחס לדרגת הכתה המתאימה לו.

שני תנאים חייבים להתקיים:
כאשר קיים פער מובהק של שנתיים לפחות בין הישגיו הלימודיים לבין ההישגים המצופים על פי גילו הכרונולוגי ורמת כתתו.
כאשר נמצא פער מובהק בין הישגיו הלימודיים לבין כישוריו האינטלקטואליים לפי מבחנים אובייקטיביים (לאחר שקיבל טיפול ועבר אבחון).

 
 

מי הם קשיי הלמידה?

תלמידים קשיי למידה הם תלמידים בעלי חסך לימודי הנובעים מתולדה של שונות טבעית על פי כישורים, הישגים, שוני בהזדמנויות למידה או רמת הוראה, גורמים משפחתיים וסביבתיים ובעיות נפשיות אפשריות.
 

התופעות הנפוצות אצל לקויי הלמידה:

א. בתחום הקוגנטיבי:
ליקויים שונים בקשב ובריכוז.
ליקויים שונים בתפישות החושים שהנפוצים בהם – החזותי, השמיעתי, התחושתי והמישוש.
ליקויים שונים בזיכרון לטווח הקצר או הארוך בעיקר בערוץ השמיעתי או החזותי או בדליית מידע.
ליקוי בתכלול בינחושי בעיקר בין הערוצים החזותי השמיעתי והתנועתי.
ליקוי בהתמצאות בזמן ובמרחב.
ליקוי בתחום השפה כמו קושי לקלוט חלקי דיבור מופשטים, מילות יחס, רצף שפתי וקושי להשתמש בהם.
קושי באסטרטגיות למידה יעילות, או קושי לשנות גישה במעבר מעניין לעניין.

ב. בתחום ההתנהגותי:
חוסר שקט.
תנועתיות יתר.
אימפולסיביות.
פרסברציה.
מוסחות.
תגובתיות רבה לגירויים.
ביצוע איטי.
קושי לציית לכללים ולחוקים.
גישה פאסיבית ללמידה.

ג. בתחום המיומנויות הנרכשות:
1. ליקוי ביכולת לקרוא ברמה שוטפת ומדויקת.
2. קושי להפיק מידע ומשמעות מחומר כתוב.
3. קושי בפענוח הכתוב שיכול להתבטא בהעתקה לקויה כמו תוספת או השמטה של צלילים או בסילופים או החלפת צלילים או חלקי מילים.
הליקויים בקריאה מכונים לרוב כ- "דיסלקציה".
4. ליקויים בכתיבה בכתיב ובהבעה בכתב המתבטאים:
בכתב יד לא קריא
בעיות בגודל ובמיקום האותיות
קושי בקצב הכתיבה
קושי בארגון הדף
שגיאות כתיב הומופוניות
שגיאות ברצף
קושי בהבעה בכתב – מתקשה להביע רעיונות
מתקשה לפתח רעיונות
יש חזרתיות יתר
משפטים קטועים
הקשיים בכתיבה מכונים לעתים קרובות "דיסגראפיה".
5. קשיים בחשבון ובהבנה מתמטית המתבטאים:
בקושי ביכולת להבין את עולם המספרים
בקושי להבין את המשמעות של היחסים הכמותיים בין המספרים
ליקוי בביצוע מניפולציות חישוביות מתאימות
ליקוי ביכולת לפתור בעיות מילוליות
קשיים אלה מכונים לעתים קרובות "דיסקלקוליה".

ד. בתחום ההסתגלות הרגשית והחברתית:
תחום זה ותחום קשב וריכוז יבוא בהמשך. קריאה מועילה.



תמונה ראשית: Heather Katsoulis

אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל