הקאמרטה ירושלים בקונצרט חדש בשם ``על הגובה``

ביקורת תרבות על הקונצרט "על הגובה" של הקאמרטה הישראלית ירושלים.


הקאמרטה הישראלית ירושלים קיימה קונצרט מעניין, מעולה ומגוון. שמעתי את הקונצרט, שכלל חמש יצירות, במוזיאון ת"א.
אבנר בירון, המנהל המוסיקלי של הקאמרטה, יודע להרכיב תכנית של קונצרט והוא אף פעם לא משעמם את הקהל ביצירות נדושות, אלא תמיד בוחר משהו טוב, לא כל כך מבוצע, מעניין, מיוחד ונעים להאזנה.
כזה היה גם הקונצרט "על הגובה" שכותרתו התאימה לו ביותר.


הייתה בו מוזיקת בארוק-ויואלדי-'סטאבט מאטר' וק. לאבוב, היינריך פון ביבר- 'קרב ב-10', שוברט ומוצרט וגם יצירה בבכורה עולמית של הישראלי יוסף ברדנשוילי. בכל אחת מהיצירות הללו היה משהו מרתק ומיוחד שכדאי היה לשמוע.

הקונצרט נפתח עם 'סטאבט מאטר' יצירה של הרכב כלי קשת בלבד. הסולן היה יניב דאור-קונטראטנור. לדאור קול עדין, מלא רגש והוא שר את קטעי הסולו שלו בקול מלא עצב ויגון, כנדרש מהיצירה, בכאב ותוגה עם הנפת ידיים בתנועות של תפילה. כל היצירה נוגנה בקצב איטי, 
שמענו את היסורים של אמו של ישו הבוכה על מות בנה.
ביצוע היצירה היה נהדר. זאת יצירה קצת יוצאת דופן של ויואלדי אם משוים אותה ליצירות אחרות שלו המלאות שמחה, גיל וקצב.

מיד לאחר מכן קולו של דאור הוחלף בקולה של הסופרנו רובי יוז ששרה את "סלבה רגינה" מאת שוברט. ליוז, ששמענו אותה גם בהמשך הקונצרט, קול טוב מאוד חזק ונעים.
בשתי היצירות מדובר על אם המשיח באמונה הנוצרית כאשר ביצירה זו, במקום סבלה על מות בנה
, היתה בקשה אליה לנחמה וישועה.
קולה של יוז היה חד, טוב מאוד, למרות שלפעמים נשמע קצת צעקני במקומות מסוימים.

היצירה זכתה לכמה גרסאות אותן כתב שוברט לטנור, לסופרן, בגרמנית, בלטינית למקהלה ועוד.
הביצוע כמו כל הקונצרט וכל הסולנים שהשתתפו בו היה מעולה.

לפני ההפסקה נוגנה גם היצירה של היינריך פון ביבר (1644-1704) המבוצעת לעתים רחוקות מאוד. יצירה בקצב מענין כולל דפיקות על הרצפה ונגינה עם זיוף מכוון.
יצירה מענינת מאוד, עליזה, מלודית ביותר. היא מורכבת מפרקים קצרים, יש בה צלילים לא מקובלים ובכל פרק משהו מיוחד כגון נגינה על הקונטרבס כאשר נייר עוטף את המיתרים בדואט בינו לבין הכינור הראשון, משיכת מיתרים באצבעות ועוד.
היצירה זכתה לקבלת פנים נהדרת מצד הקהל בעיקבות הדברים החריגים שבה.

שמענו גם את אחד הקונצ'רטים לאביב (בלה מינור-רי"ו) מבין כ20 שויולדי כתב בביצוע מעולה של האבובן הראשי של התזמורת מוקי זהר.
בהמשך יוז שרה אריה קונצרטנטית מאת מוצרט-קבלו תודתי-בצורה מעולה.

לסיום שמענו בביצוע בכורה עולמית ובנוכחות המלחין יוסף ברדנשווילי את היצירה "שירי יין ואהבה" לסופרן, קונטראטנור ותזמורת.
ביצירה תפקיד נכבד לסולנים השרים כמעט כל הזמן ביחד ובדואו בלווי התזמורת והקונטיניו בלבד.
היצירה נכתבה לטקסטים מאת ספפו, אבן גבירול, פרדריקו גרסיה לורקה ועומר קיים.
היצירה יפה ביותר. יש בה מוטיבים מזרחיים רבים וכן שילוב בין סיגנונות הבארוקי והקלאסי. כמו כן לא נעדר מהיצירה הזמר העברי. תפקיד נכבד לכלי הנשיפה וההקשה.

יצירה מענינת מאוד, אורגינלית ויפה. בביצוע הבכורה וביום שנכחתי בקונצרט חגג המלחין יום הולדתו ה65 ובתום ביצוע היצירה הצטרף הקהל בשירה ספונטנית של "יום הולדת שמח"באנגלית.

לראות או לא לראות? קונצרט מקסים ,מגוון, מבוצע נהדר ,קונצרט בו אפשר היה לשמוע יצירות שלא מנוגנות כל יום.

 
 
 

אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל