מה זה "מפורסם" בשבילך? משמעות של הערצה ריקה מתוכן

הערצת אומנים דבר מוכר... כאן בישראל הקטנה, הערצת ידוענים ע"י צעירים גולשת למישורים אחרים. מוזר לראות שזמר, ידוען או תמונה של דוגמנית בבגד ים... משפיעים עמוקות על מעריצים, המרגישים קרובים, בטוחים שמכירים את מי הוא מושא הערצה שלהם, מיחסים לו אהבה, דאגה, קירבה, מתפתים לקנות שטויות, חולמים עליו יומם וליל ומבלבלים בין תחום הציבור - לפרטי...

מי הם באמת המפורסמים? לעולם לא תדע באמת - יש מצג שווא קבוע

בשנים האחרונות, לשאלה "מה אתם רוצים להיות כשתהיו גדולים" ילדים עונים "להיות מפורסם" .
נשמע מדאיג. רצון להיות ידוען לא משנה במה?
לאחרונה נחשפנו לפער בין אשליות למציאות...
מקרה אחד- בציבור: זמר מוערך, שהיה מודל לחיקוי, שהוזמן לשיר לנשיא המדינה,
אבא, לילדים קטנים, מעל גיל 40 חמוד ושרמנטי... לפתע: נחשף כמנהל מסיבות חשק עם נערות צעירות.
עוד סיפור 
בציבור : ידוען שהלך לעולמו, ואשר למיטב ידיעתנו היה מתוק וטוב, מצחיקן עם חיוך לא מש משפתיו,
ולפתע: כנראה לא היה כזה נחמד... הוא גרם עצב ועגמת נפש עצומים לבת שלו בהתעלמות מקיומה ועוד...
לא אתייחס לאנשים סתמיים שהשתלטו על חלון השידורים מסוג "האח הגדול" למיניו.

אז מי הם המפורסמים באמת?
כנראה לעולם לא נדע. בטוח שלא מה שאנחנו מקווים.
מה שכן עלינו לדעת הוא, שאנו מכירים למשל את הזמר שבאדם או הקומיקאי
רק בהיבט ציבורי אחד או מה שבחרו לשווק לנו וזהו.
כל השאר? אשליות...
 

נא להכיר 'אפקט ההילה'- נטייה נפוצה ומטעה בהערכת אדם או קבוצה.

אפקט ההילה הוא מושג בפסיכולוגיה חברתית, אפקט זה ידוע ונפוץ ובא לידי ביטוי כאשר לאדם יש נטייה לתת הילה...
לשייך למשל למישהו שמצא חן בעיניו בהיבט אחד או שניים, תכונות טובות רבות נוספות.
אותו דבר קורה בצד השלילי. מישהו לא נראה לי במשהו? אשייך לו תכונות שליליות נוספות.
דוגמאות: אדם לבוש אלגנטי אני עשויה לשייך לו תכונות כגון: מחונך, אנושי, טוב וחכם, אמיד.
אדם מרושל מלא כתובות קעקע, אני עשויה לשייך לו עבריינות, קשיי הסתגלות, בעייתי, מובטל וכו.

 
נטייה זו לעתים יוצאת לחלוטין מכל פרופורציה כי היא ללא שביב של מידע רלבנטי.
חשוב לדעת, שלמעשה, כבוגרים, לכל אחד מאיתנו יש מושאי הערכה, לטוב או לרע. אנשים שלדעתנו הם :
חכמים, מנהיגים, פילוסופים דגולים, סופרים, רופאים מדענים וכו. לרוב ברור לנו שזה שאדם הוא תיאורטיקן מבריק למשל,
לא אומר מאומה על מידותיו האישיות האחרות... ואנו משתדלים להעריך אותו על סמך הישגיו בלבד.

עם זאת אנו מכירים את שגיאות הייחוס של כולנו, למשל: אם בחרנו בשמאל או בימין, נשייך לו ולנציגיו תכונות שגם אינן קיימות באמת.
 
אדגיש שכאן הנושא הוא נוער המעריץ ידוענים.
 

 

הערצת ידוענים בישראל

אם בחו"ל אתה מעריץ איזה אמן, מקסימום יש לך פוסטר שלו, מוסיקה שלו ומועדון מעריצים באינטרנט.
אצלנו עקב המקום הקטן. מעריצים מתבלבלים ולוקחים את ההערצה הרבה צעדים קדימה.
אפקט ההילה הוא קריטי בנושא "מפורסמים" וידוענים למיניהם. יש כאן שילוב של השפעת יחסי ציבור גדולה, כלומר "מכירת מותג"
עם נערים ונערות צעירים שאינם בשלים ולוקים בעיוות תפיסה מוחלט. הם קושרים כתרים של "אליל" למושא ההערצה,
תפיסתם את המפורסם כ-חבר, נאמן, משפחה, כאוהב אותם, מסור להם, שמוכנים להתמסר אליו, שדואגים לו, קונים לו מתנות,
קונים כל שטות ששמו מופיע עליה, נפגשים אתו, מחכים לו בכל מקום, כאילו זה משנה משהו, חושבים וחולמים עליו יומם וליל.
והכל כי שמעו אותו שר!
זה נושא מטריד שמחייב התערבות עקב גלישה של הציבורי לפרטי.

 
 

שיעור חובה. למשל : זמר הוא אחד עם קול נעים. זה הכל! השאר שיווק מתוזמן.

חשבתם פעם על מדוע מישהו ששר שירים שאני אוהב, ונגיד שיש לו קול שאני אוהב, בקיצור,
זמר, הופך להיות מושא החלומות האחרים שלי? מה אני רוצה ממנו? באמת!
הרי באמת אין לי מושג איזה בן אדם הוא בחייו הפרטיים למעט מה שהצליחו לעניין אותי עם שיריו.
מה שמוצג לציבור זה סוג של פלקט תוצר מלוקק של יחסי ציבור ובניית תדמית.
איך קורה שאני חושב שהוא אל שירד מהמרומים אחי, אהובי, החלום שלי, האחד והיחיד. ואולי בחייו הפרטיים הוא למשל
כעסן, בוגד, נאמן, אב מסור , או שקרן, עדין, נלעג ועילג, בוטה, דוחה, מפוזר, אלים ופחדן? ואולי לא?

אותו דבר לגבי ידוענית דוגמנית. זה שהיא מחייכת יפה בבגד ים או לא , זה בדיוק המידע שיש עליה ותו לא!
אז היא יפה וחתיכה, טוב. מדוע שתהפוך להיות מעריץ שלה? למה? על מה?
מה הקשר לכל דבר אחר הקשור אליה? אולי אם הייתי מכיר אותה היית בורח על נפשך?
מאין אני יודע איזה טיפוס היא באמת בחייה האישיים? אולי היא סוציומטית, טיפשה,
פחדנית, שקרנית, לא אמינה, חסרת סבלנות ולא נעימה? או להיפך?

 
על המעריץ הטיפוסי לדעת שהוא מכיר באמת רק סוג של פלקט \ פוסטר!
שהוא מתוכנת להתמכר לאותו "מפורסם". איך?
על המעריץ לדעת שהוא מוקד של שיווק היסטרי הבנוי על תמימות, אשליות, רומנטיקה
וטיפשות שלו שתבזבז הרבה כסף.... היכן הטיפשות?
תסביר לי למה שתקנה בושם עם השם של הידוען. איך זה משנה \ מקדם אותך?
רוצה את שמו? שים לבד מדבקה שלו..על כל מחברותיך ובשמיך.
למה שתקנה חולצה עם שמו או עם תמונתו? הרי יש לך תמונות בלי סוף... אינטרנט וכו. למה לשלם?
כל פעם מוציאים איזה מוצר אדיוטי... ויודעים שתמיד יצאו את הפראייר התורן.
אולי די?
בוא תשאיר את הזמר על שיריו בתחום הציבור.
אין לך מושג מיהו. נקודה.
אל תתערבב איתו. זה פשוט מיותר.

 
 

סיכום. כוכבים יש רק בשמים וגם הם לא משהו...

זמר, ידוען, דוגמנית מבחינתנו אמורים להיות סוג של פלקט ששייך לתחום הציבורי.
נהנית לשמוע את אותו שר? יופי! קראת ספר מרתק של סופר משובח? מעולה.
למד להנות מהמוסיקה, מהצחוק, מהציורים לפי הכישרון של הידוען...
אין מה לחפש בנסתר ממך.

אין צורך להעביר את תחום הציבור לתחום הפרט ולשייך לנ"ל דברים אחרים.

משרד החינוך: יש מקום להעלאת נושא הערצת ידוענים על בסיס כלום - לסדר היום!
עליו לנהל סדנה רצינית לבני נוער וללמד מודעות. ערכים ואישיות.
אין אלילים! כוכבים יש רק בשמים. אין מקום להערצת מישהו,
 אולי להערכה, וגם היא מוגבלת.

ובינינו חברים
בנים ובנות צעירים - אין דבר יותר מגוחך מלהשליך עצמך לרגלי מישהו
שבמקרה שר שירים שאתם אוהבים או איזה דוגמן שלבוש בבגד ים סקסי.
זכרו שכל ידוען מקושר למערכת משומנת היטב של שיווק
שמטרתה יצירת פנטזיה וסחיטת כספים מאנשים לא חושבים. למשל
למה שאקנה בושם עם שם של ידוען? איך זה קשור אליו? הוא זמר בכלל...
אינך צריך לקנות חולצה בגלל שהשם של הידוען מופיע עליהם, זה מגוחך!
כולה אתה אוהב שירים של מישהו, היזהר לא להיות מנוצל בשום דרך.
הלא כן?

 
טפח את האישיות שלך - לא של האחר.

בהצלחה.

צילומים: משה צ'יטיאת moshechi@gmail.com

אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל