איך הורסים מוניטין של אדם באינטרנט?

אם אתם מחפשים לקרוא כתבה על זמר השוכב לכאורה עם קטינות, זה לא המקום. על הרכילות הזו כבר דיברו מספיק פעמים ואין שום צורך להוסיף על זה עוד. היום ברצוני לדבר על תופעה חדשה שקורית בעולם העסקי והיא שלקוחות לא מרוצים מנסים לפגוע בשם של החברה ממנה קנו את המוצר או השירות, שלא היה לשביעות רצונם.

ברשותכם אסביר בכמה מילים את הדברים עם הקדמה קטנה. בתור איש אינטרנט ותיק, שמוצא את לחמו מכל המתרחש ברשת, מאוד מעציב אותי לראות פעם אחרי פעם, איך לקוח שלא אהב שירות מסוים שקיבל, החליט שהוא פוגע בשם החברה. למעשה נוקם בה, אבל בצורה לא פרופורציונלית.
 

איך זה קורה?

אתם לא תקראו על זה בעיתון וזה לא מופיע במהדורות החדשות הגדולות, אבל זה תופעה ענקית שמגיעה אלינו ומאיימת להרוס את הבסיס האחד שעומד עליו עולם העסקים וזה פרופורציה. כל העולם העסקי כולו וגם עולם המשפט מתנהל לפי אמות מידה של עין תחת עין, אבל לא שש עיניים תמורת עין.
 

דוגמה קטנה ברשותכם

המקרה שאני רוצה לספר לכם עליו הוא ממש מלפני כמה ימים, כאשר הוא אמיתי לחלוטין אבל ללא שמות. הלקוח הזה הוא משרד עורכי דין גדול מאוד, המטפל במאות לקוחות ואלפי תיקים בשנה, מהגדולים ביותר ועד הקטנים ביותר, הכול לפי תחום העניין הרלוונטי.

כנראה שלקוח אחד של אותו משרד לא היה מרוצה מהשירות שקיבל מהמשרד הזה, דרש את כספו בחזרה, אך סורב וכספו לא חזר אליו. כדי להיות הוגן אני לא יודע מה היו פרטי המקרה, אך מהיכרות עם מוניטין ארוך השנים של אותו משרד, אני רוצה להאמין שעשו את המיטב כדי לעזור לו.
 

ואז הוא החליט לנקום:

מה עושה אותו לקוח לא מרוצה לאחר שלא הגיע לפורקנו הראוי? הוא מחליט שהוא פותח אתר אינטרנט ומקדיש את חייו מעכשיו והלאה כדי לרשום לכלוכים על אותו משרד ולהרוס להם את המוניטין, מתוך כוונה ישירה לפגוע בהם מתוך נקמה על כך שהם פגעו בו.

ברגע שהאתר הזה מתחיל לתפוס נפח, הוא מגיע לכמה עשרות עמודים, גוגל בתור בעל הבית של האינטרנט מתחיל לקחת את האתר הזה ברצינות. היות ומוזכרים בו מאות פעמים השם של המשרד הזה וכל כינויי הגנאי האפשריים שרק קיימים, התוצאה היא שכמה חודשים אחרי, כאשר מחפשים את שם המשרד, התוצאה השנייה בגוגל היא האתר הזה, זאת אומרת שלקוח פוטנציאלי של המשרד שמחפש את השם שלו בגוגל מתוך כוונה לראות קצת תגובות, חומרים והמלצות - מוצא פתאום שהמשרד הזה הם נוכלים, שקרנים וגנבים.
 

מה הבעיה שלי בכלל?

עברו חודשיים ופתאום מתחילה ירידה משמעותית במספר הלקוחות המגיעים למשרד הזה. אף אחד לא מבין בכלל למה. עד שלקוח פוטנציאלי אחד מתקשר למשרד ופשוט שואל אותם על הדבר הזה? מה זה הלכלוך הזה שיש על השם שלכם באינטרנט? האם יש בו אמת?

במשרד מסבירים לו את הסיפור והלקוח מבין את העניין. עכשיו מנסים לחשב את הנזק שככל הנראה נגרם בגלל אותו המקרה, עשו חישוב כזה או אחר, הגיעו למספר שהוא בערך 200 אלף שקלים בהפסד לקוחות פוטנציאלים.

הם גם יודעים ככל הנראה מי יצר את הבעיה, יודעים איך בדיוק הבעיה נוצרה ואין מה לעשות. במשרד יש המון עורכי דין שיכול לתבוע את האשם אבל לא ניתן להוכיח שזה אכן הוא. שאלו אותו - הוא הכחיש, ביקשו להוריד את האתר, הוא הכחיש שנית. מה לעשות? אין מה לעשות? הבעיה בעינה נשארת. הלקוחות ממשיכים לא להגיע למשרד, הם נרתעים מהכתבה הזו.
 

האם בכלל ניתן להתמודד עם הבעיה?

לאחר עוד כמה חודשים, במשרד הבינו שהבעיה היא גדולה ממה שחשבו ושהיא לא הולכת להיעלם והתחילו לחפש פתרונות רציניים. בהמשך הם הגיעו אלינו ושמעו ממני שאני אישית מטפל בעוד שלושים חברות מסחריות עם אותה הבעיה בדיוק.

עד עכשיו הצלחנו לשחרר את כולם מהצרה הזו, אבל היא אכן חתיכת צרה. כאשר השאלות העיקריות הן, איך מונעים את המקרה? האם לא צריך להיות חוק בעניין? ובעיקר, למה בני אדם יכולים להיות כאלו רעים? 
 
תמונה:  devdsp CC
 

אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...

כותבי המדור

הצג הכל