סוחוי 35S, כוכב הסלון האווירי בפריז 2013

הדגם המשופר של מטוס הקרב הרוסי סוחוי 35, גנב את ההצגה בסלון האווירי שננעל אתמול בלה בורז'ה פריז. התואר "לה בוקה דה סלון" (זר הפרחים ואו היהלום שבכתר), הוענק הפעם על דעת הכל למטוס הסוחוי 35, שביצועיו הדהימו את הצופים ואנשי המקצוע גם כן.

 

בימים האחרונים צפיתי כמה וכמה פעמים בביצועי מטוס הסוחוי 35 בסלון האווירי בפריז ואני יכול לומר בפה מלא, שמעולם לא צפיתי לא בסלון האווירי ואף לא בווידאו, בביצועים אווירובטים כל כך מרשימים של מטוס קרב. המטוס מבצע אווירובטיקה שרק מטוסי בוכנה קטנים שתוכננו וניבנו מראש למטרה זו, מסוגלים לבצע. להצלחה הרוסית העכשווית בסלון האווירי בלה בורז'ה- פריז, קדמה דווקא היסטוריה קשה וקטלנית. סידרה של תאונות קשות, היוו מכה קשה ליוקרה הטכנולוגית הרוסית בפרט ולקרמלין בכלל. בשנת 73, התרסק בפריז מטוס הנוסעים העל קולי, טופולוב 144. המטוס נחשב לפאר היצירה הסובייטית למרות שהיווה העתק מושלם של מטוס הקונקורד הצרפתי/בריטי. בשל כך נהגו לכנותו במערב בליגלוג: "קונקורדסקי". בשנת 89 התרסק בסלון האוירי מטוס קרב מדגם מיג 29, ועשר שנים אחר כך התרסק מטוס קרב מדגם סוחוי 30, אולם במקרה זה, הצליחו שני טיסיו לנטוש אותו בגובה נמוך. בדיעבד הסתבר שתאונות אלו ודומות להן שארעו במקומות נוספים, ארעו בשל שילוב קטלני של כשלים טכניים כאלה ואחרים, עם נכונות (או שמא יש לומר חוסר שיקול דעת) של טייסים לטוס ובמודע על מגבלות המטוס ולעיתים אף מעבר להן. אלה גם אלה הביאו ליצירת תדמית שלפיה מטוסי הקרב החדשים הרוסיים, אומנם מצויידים במנועים רבי עוצמה המעניקים ביצועים משופרים, אולם המטוסים בעייתיים למדי בכל האמור לאמינות ובעיקר בטיחות טיסה. אני מבקש לחלוק עמכם אי אילו עובדות מקצועיות שבחלקן גם משליכות אור מעט שונה על מה שרואות עינינו בסלון אווירי זה או אחר.


- בסלון האווירי המטוסים עולים לאוויר כמעט ללא ציוד אלקטרוני ועם מכלי דלק פנימי מלאים בחציים בלבד. זאת על מנת שהמטוסים יהיו קלים וזריזים וביצועיהם יהיו מרשימים הרבה יותר (אגב, רבים עושים זאת בתצוגות אוויריות). כמובן כשמטוסים אלו ימצאו בשירות מבצעי בחיילות אוויר שונים, הם יהיו כבדים ושמנים הרבה יותר. היחס בין דחף המנועים המנועים למשקל המטוס, יורע משמעותית ורמת/יכולת הביצועים תיפגם בהתאם.
- מי שצילם את הסרטון, לא פתח בכוונה את העדשה כדי שלא נראה קרקע או צמרות עצים, דבר שהיה עוזר לעין מקצועית להתייחס ולהתרשם נכונה מביצועי המטוס, למשל בעת בפניות אופקיות הדוקות.

- בלוחמת האוויר, קרבות אוויר הדוקים ושימוש בתותחים, נעשו בעשורים האחרונים יותר ויותר נדירים. זאת בשל ההתקדמות הרבה שחלה ביכולות ובטווחי הפעולה של המכ"מים המוטסים, וכן בביצועי טילי האוויר אוויר והגדלת הטווחים שלהם. דווקא בתחומים אלו (ובניגוד לפלטפורמה המוטסת עצמה, קרי למטוס), ובכל האמור לאוויוניקה (האלקטרוניקה המוטסת) וכפי שכבר ציינתי קודם, הרוסים עדיין מצויים בפיגור יחסי ביחס למערב.
לסיכומם של הדברים, חרף כל האמור לעיל, ביצועי מטוס הסוחוי 35, אכן ועדיין מעוררי התפעלות ויעניקו בכל זאת לטייסים שיעשו בהם שימוש בזמן אמת/מבחן, יתרון מסוים (כגון ביכולת חמיקה משופרת מטילי קרקע אוויר ואויר אויר). לתחושתי דגם מטוס זה נולד לאחר זמנו, שכן עם ביצועים שכאלה בקרבות אוויר הדוקים תוך שימוש תכוף בתותחים, היה יכול זה הסוחוי 35, להיות מלך הרקיע בדורות שחלפו.
 

 

צפו בביצועי המטוס:



אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...

כותבי המדור

הצג הכל