ראיון עם ירון גוטפריד - המנהל המוזיקלי שיצא לדרך חדשה

ראיון עם ירון גוטפריד על סדרת הקונצרטים החדשה שלו "מחוץ לקופסה"


ירון גוטפריד היה המנצח הראשי והמנהל המוסיקלי של תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית במשך 11 שנה, עד לתחילת העונה הנוכחית, שהחליט לצאת לדרך עצמאית. הוא יוצא לדרך לא כל כך קונבנציונלית ופותח סדרה מוסיקלית חדשה בשם '"מחוץ לקופסה".
 


לרגל הקונצרט הראשון של הסדרה שהתקיים ב-23.1.14 במוזיאון תא קיימתי ראיון איתו

השאלה הראשונה ששאלתי את מאסטרו גוטפריד היתה מה זה "מחוץ לקופסה".
"העולם המוסיקלי מורכב מסיגנונות שונים, קטגוריות שאינן זרות לי. אנשים ששמעו על ההרכבים של הקונצרטים בסדרה אמרו שזה לא מקובל, 
זה מחוץ לקופסה. הביטוי מצא חן בעיני, וכך נתתי את השם לכל הסדרה."

לגוטפריד כמה כובעים אותם הוא אוהב באותה מידה, תלוי במה הוא עוסק באותו רגע. הוא מלחין שלמד אצל פרופ' נעם שריף, מנצח שלמד אצל פרופ' מנדי רודן. הוא ראש מסלול הלחנה עיבוד וניצוח בבי"ס רימון לג'אז ומוסיקה מודרנית וכעת גם מנהל אמנותי ומנצח בסדרה החדשה "מחוץ לקופסה".
הוא עוסק בתחומים רבים, וגם המוסיקה ששמענו בתזמורת נתניה-הקאמרית הקיבוצית תחת ניהולו האמנותי היתה מגוונת וכללה גם מוסיקה קלאסית וגם מודרנית. הן יצירות לא כל כך ידועות והן יצירות מפורסמות ביותר.
משך 11 שנות ניהול התזמורת הוא הצליח להפוך את התזמורת לתזמורת הקאמרית לאחת הטובות בארץ אם לא הטובה ביותר. התכניות של התזמורת התאפינו תמיד ביחודיות וגיוון סגנונות.

שאלתי את המאסטרו מדוע אחרי תקופה כה ארוכה מלאת הישגים וכמעט יד חופשית בהיותו המנהל המוסיקלי של התזמורת, מדוע החליט לצאת לדרך עצמאית.
תשובתו היתה חד משמעית:

"יכולתי לעשות ולבחור בתזמורת נתניה תכנית כפי שרציתי אך חייב היתי להתחשב גם בקהל המנויים בכל הארץ שהיה רגיל לסוג מסויים של מוסיקה. בתזמורת נתניה קהל המנויים מפוזר בכל הארץ ואני חייב הייתי להתחשב בהם. היינו התזמורת היחידה ששירתה את אוהבי המוסיקה ביישובים בהם אף תזמורת אחרת לא ביקרה. אמנם עשיתי בנתניה מה שרציתי כמנהל אמנותי ותחום הפעילות שלי היה רחב אך הכל עבד לפי קודים מסויימים בהם היה עליי להתחשב."
"בסדרה החדשה "מחוץ לקופסה" אני חופשי לבחור סוגים שונים של יצירות והרכבים.  בסדרה החדשה יש ארבעה קונצרטים ובכל קונצרט יש משהו מיוחד, ספציפי,שונה. אם שומעים את כל ארבעת הקונצרטים שבסדרה מקבלים מכלול שלם, כאשר כל קונצרט שונה אחד מהשני. בסדרה החדשה שלי אני יכול לשים את עצמי כפי שאני רוצה. הסדרה לא חייבת להיות קשורה רק בתזמורת. היא עושה חיבורים שונים לפעמים בילתי אפשריים וזאת אני לא יכולתי לעשות בתזמורת נתניה-הקאמרית הקיבוצית או בכל תזמורת אחרת.אין בשום תכנית או תזמורת חיבורים שאני חיברתי בסדרה אחת. אתן דוגמה מהקונצרט הראשון בסדרה החדשה בו מופיעה רביעיה קאמרית. בתזמורת אני לא יכול לתת רביעיה עם תזמורת. "

"דבר נוסף הרגשתי שאני עשיתי בתזמורת נתניה כל מה שיכולתי ואני רציתי להתקדם הלאה ולהקדיש את זמני לפרויקטים שלי. כל היצירות שכתבתי לא יצאו לאור כל עוד הייתי בתזמורת ".

"מדוע אני צריך ועושה את זה כי אני אוהב את זה".
"בסדרה החדשה יש ארבעה קונצרטים מגוונים .הם כוללים מוסיקה מהבארוק, הקלאסית והג'אז. הכל בפרשנות חדשה בסיגנונות שונים ,ביצירות מקוריות וגם עיבודים חריגים.
בער לי לעשות סדרת קונצרטים חדשה שלא שייכת לאיש. זה הבייבי שלי, בו 
אני יכול להגיש כל מיני דברים שלא יכולתי לעשות בנתניה או במקביל."

מה תכלול הסדרה החדשה?

"בקונצרט הראשון שיערך ב23.1.14 יש מיזוג, מעין סלון מוסיקלי בו אתגר קרת יקריא מיצירותיו. אני כתבתי את המוסיקה על פי הטקסט שיקרא כאשר קרן הדר תשיר. אך בקונצרט לא תושמע רק מוסיקה שלי, הוא יכלול גם מלחינים אחרים שלדעתי יש משהו משותף ביניהם.זה יהיה קונצרט של מפגש חוויתי ואסוציאטיבי בין מוסיקה למילה הכתובה, בין אתגר קרת ליצירות של סאטי,שוברט,ראוול,פורה ושוסטקוביץ'.

בקונצרט השני אופיע ביחד עם אבי דני במבחר קטעי ג'אז מוכרים חלקם בעיבודים מקוריים שלי לשני פסנתרים. בקונצרט זה תושמע גם יצירתי "תמונות בתערוכה",רימייק על פי מוסורגסקי לאנסמבל של 13 נגנים וטריו ג'אז."
גוטפריד מדגיש וחוזר ומדגיש שאין זה עיבוד ליצירה הידועה אלא משהו חדש, בקצב אחר, במבנה אחר, בפרשנות אחרת, בלבוש אחר ודברים אחרים שיש בהם מקום לאילתורי ג'אז. 

יצירה זו בוצעה בבכורה עולמית בעיר האסורה בבייג'ינג בהצלחה גדולה ביותר ובקרוב תצא בתקליטור ותבוצע גם בסיור שיערך בארצות הברית. קונצרט זה יתקיים ב-27.2.14.

הקונצרט השלישי נושא את הכותרת "הביג בנד" בו תשתתף תזמורת הביג בנד של בית הספר רימון בהדרכת גורי אגמון. כן תושמע בין השאר יצירה מפורסמת ביותר משנת 1924 - רפסודיה בכחול. תושמע הגירסה המקורית לתזמורת ג'אז ופסנתר סולו. הקונצרט יערך ב-24.4.14

את הסדרה המעניינת והמגוונת הזו יסיים קונצרט שגוטפריד קרא לו "התאהבתי באך"
"בקונצרט ישתתף אנסמבל "בארוקדה" המתמחה במוסיקת בארוק. יושמעו יצירות ששמם מפורסם אך הפעם הם יושמעו בביצוע חריג. נשמיע את הקונצרטו הברנדנבורגי מס 4 בביצוע צ'מבלו ושתי חליליות. את ה"פסנתר המשווה" נשמיע תחת השם "הפסנתר המשווה אך הלא מאוזן"- מוסיקה גוטפריד/באך לטריו ג'אז ותזמורת קאמרית."
גוטפריד ציין שכתב את היצירה בהשראת הפרלודים והפוגות של באך בפרשנות חדשה וכדי להתרשם טוב יותר ינוגן תחילה המקור ולאחר מכן את הגירסה החדשה.
המאסטרו מוסיף ואומר כי יש ביצירה מקום לאילתורים ושכל פרק כתוב בסגנון שונה ומשרה אוירה של שיטוט בגלריה של תמונות מוסיקליות קטנות. קונצרט זה שיסיים כאמור את העונה יתקיים ב12.6.14

סדרה כזו של מוסיקה כוללת בכל קונצרט משהו שונה המקשר בין היצירות והזמן של היום. אלו קונצרטים חריגים שאי אפשר היה לבצע במסגרת סדרת מנויים של תזמורת בארץ.
טוב עשה ירון גוטפריד שלקח יוזמה ויצר סדרה מעניינת, מרתקת, מיוחדת וחריגה בנוף המוסיקלי שלנו.

לראות או לא לראות: מאוד מענין, שונה מהמוסיקה שאנו רגילים לשמוע. מבלי ששמעתי את הקונצרטים עדיין ורק מהרכב התכניות והמבצעים , אין לי ספק שזו תיהיה חוויה וממליץ עליה בפה מלא על"עיוור".

 
 
 

אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל