מהם הסממנים המצביעים על ליקויי למידה והפרעות קשב?

הכירו את הסימנים המצביעים על ליקויי למידה, ליקויים בתקשורת בינאישית, הפרעות בהסתגלות רגשית-חברתית, והפרעות ברמת קשב וריכוז.

תחום הסתגלות רגשית-חברתית והפרעת קשב וריכוז:

חלק מהילדים לקויי הלמידה סובלים גם מבעיות רגשיות וחברתיות משני סוגים מרכזיים:
1. תגובה רגשית לא פרופורציונאלית לקושי ולכישלון.
2. מספר בעיות שהן חלק מהסינדרום עצמו:

   קושי במיומנויות חברתיות בינאישיות

   חולשה בהבנת רמזים ודקויות בתקשורת

   המילולית או הבלתי מילולית כמו שפת גוף

   נוקשות וחוסר יכולת להסתגל למצבים חדשים

   קושי באבחנה בין עיקר לטפל

   חוסר יכולת לדחות סיפוקים – רוצה דברים

   כאן ועכשיו

 תגובות אימפולסיביות (בניגוד לאימרה: סוף מחשבה ומעשה תחילה)


הפרעה ברמות קשב וריכוז:

קיימות 3 דרישות יסוד להפרעות קשב:
1. מצוקה רגשית / חברתית / התנהגותית / לימודית.
2. המצוקה צריכה להתבטא בשתי מסגרות לפחות (עבודה / בי"ס + בית וכו').
3. חלק מהתופעות חייבות להופיע עוד לפני גיל 7.

קריטריונים להפרעת קשב (אם יש 6 מתוך ה- 9, מעיד על הפרעת קשב):
1. רתיעה מכל דבר שדורש קשב (חשש מללכת להרצאות, ישיבות וכו').
2. מוסחות.
3. טווח קשב קצר.
4. שכחנות – מתבטאת בדברים קטנים. הולך לחדר להביא משהו ושוכח מה רצה לעשות וכו'. יש לציין שלרוב האנשים עם הפרעות קשב יש זיכרון מושלם לתמונות ולסיפורים.
5. נטיה לאבד דברים.
6. קושי בסדר ובארגון (אנשים עם הפרעות קשב בדרך כלל מסדרים תיק כשהם יוצאים מהבית עפ"י רשימה, אחרת הם תמיד שוכחים דברים בסיסיים).
7. דחיינות והימרחות.
8. ביצוע שגיאות של חוסר תשומת לב (מדלגים תמיד על סעיפים במבחנים, כשיש פעולת חיסור מבצעים חיבור וכו').
9. לא שומעים כשמדברים אליהם (שכיח בעיקר מול מחשב / טלוויזיה).

 
 מתוך הבדיקות הנוירולוגיות, התצפיות והמבחנים הפסיכולוגיים והחינוכיים, נבחרו עשרה סימנים המהווים קריטריון לאבחון ליקויי למידה והם:
1. פעילות יתר (היפראקטיביות)
2. ליקוי פרספטואלי – מוטורי (פרסברציה)
3. אי יציבות אמוציונאלית
4. ליקויים בקואורדינציה
5. הפרעות קשב
6. אימפולסיביות
7. הפרעות זיכרון וחשיבה
8. הפרעות בלמידה אקדמית
9. הפרעות דיבור ושמיעה
10.סימנים נוירולוגיים רכים בבדיקת אלקטרואנצפאלוגראף
(בדיקת EEG).
 

כמה פאראדיגמות:

להלן מס' אמרי שפר ששומעים מהורים או מורים לחוד וביחד: הכתוב כאן הוא בלשון זכר, אך מתייחס לזכר ולנקבה גם יחד.
"הוא גאון אבל לא משקיע..."
"רק תשב קצת ותלמד ותראה שאתה תצליח מאד..."
"יש לך יכולות שאינן באות לידי ביטוי..."
"הוא מצליח לבנות פאזלים מורכבים אבל בלימודים הוא נופל..."
"אי אפשר לסבול את הבלגן בחדר שלו..."
"הוא נשמה טובה אבל כזה חוצפן ומתפרץ בלי לחשוב מה הוא אומר..."
"בעלי פרופסור מפוזר, עקשן כמו פרד, אינדיבידואליסט, אבל נשמה טובה..."

מה עושים בינתיים לפני שמחליטים על צעד פרקטי, על מנת להקל על בעלי קשיים אלה את הנטל ואת משא ההפרעה הקשבית ריכוזית?
מה שחשוב ביותר-לקבל אותם כפי שהם, לא לשפוט, לא להתווכח אתם מה הם כן יכולים ולא עושים אלא לבדוק דרך מתאימה לסייע להם. לא משנה הגיל, ילדים או מבוגרים כאחד יכולים ומומלץ שיעברו אבחון ייעוץ והנחייה. כמובן שלצעירים זה חשוב כדי להקל על לימודיהם, ולבוגרים זה חשוב כדי להקל עליהם את הדרך להצלחה בחיים, אם בעבודה אם בזוגיות אם בבניית משפחה הורות וחינוך הילדים. לא קל להם. הם סובלים ומוצאים את דרכם לחיים בדרך ייחודית משלהם, כל אחד וסגנונו הוא.
כן ניתן ואפשר לעזור לילדים, לא רק באבחון ובמתן התאמות או בלשון העם "הקלות" במבחנים, ניתן לעזור גם למבוגרים ולזוגות בעלי הפרעת קשב וריכוז.

שתפו אותנו בחוויותיכם...
 
 
תמונה ראשית:  Mike Baird
 
 

אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל