הידעת? ניתן לקיים קשר תקין עם קרובים קשים ואפילו בלי לכעוס!

ותרו על החלום. הם לא ישתנו. לכולם זה קורה, בזמן מסוים נדמה שקרובך ה"לא קל" עומד להיות חם וחייכני, בדיוק כמו שקיווית, אך זה לא קורה ואתה מתוסכל, מאוכזב וכועס. קבלת האחר כמות שהוא והשלמה עם כך שלעולם לא יהיה אחרת עשויה להעניק תחושת רווחה לא רגילה. עכשיו נשאר רק ללמוד לשמור על יחסים טובים וראויים.

מי האנשים שהכי קשה לנו אתם- ומה הקושי?

אני רואה אותה עצבנית ומתוחה "מה קרה מתוקה"? אני שואלת, אבל האמת היא שאני יודעת.
היא אם ל-3 ילדים בוגרים, יש לה אמא , מילדותנו אימה היא אישה מרת נפש, עם השנים השהות במחיצתה הפכה להיות בלתי אפשרית. אני יודעת מתי היא הולכת לאמא שלה לפי רמת המתח הגבוהה
שלה כמה ימים קודם. הפגישה רווייה ביקורת, הטחת האשמות,טענות, עלבונות וכו.
היא כבר לא זוכרת מתי הן צחקו פעם אחרונה, 
או שמחו במשהו והשנים חולפות, המחלות של הזקנה נכנסות והקושי גובר למרות שהיא דואגת לכל צרכי אמה, נוספים גם רגשות אשמה שלא בצדק.
כך אנחנו מוצאות עצמנו נפגשות להשיח את ליבנו ומצוקותינו, כל אחת בתחומה.
 

אז מי הם "הלא קלים" - מי האנשים הללו?
 

מאפיינים אותם: רמת הקרבה גבוהה שלא מאפשרת ניתוק חד ואופי אישי לא קל.

א. רמת הקרבה. הם שייכים לסביבה הקרובה ביותר אלינו.
הם מהווים חלק בלתי נפרד מחיינו, אין לנו אפשרות מעשית להתנתק מהם. בשורה זו עומדים אלה שלא בחרנו בהם, או שהיינו עוזבים לו יכולנו. ..מי?
הורה, בן הזוג, בוס, אח, אחות, שותף, בן, בת וכדומה.

ב. אלה אנשים שזיהינו מזמן שאיננו מסתדרים אתם ושלא קל להיות איתם, בלשון המעטה
הכוונה היא לאנשי ריב ומדון. אפיון מרכזי באישיותם הוא ביקורת , אי רציונליות ,
ופעמים רבות בשילוב הפחתת ערכו של האחר, וכחנים, מתלוננים, מבקרים, מאשימים , מעליבים,
"מילה טובה" לא קיימת בלכסיקון שלהם.

ג. לפעמים ממש חבל לנו עליהם, יש להם פה ושם תכונות טובות אחרות, אולי הם צריכים רק שיפור קל, אולי לפעמים אתה מרגיש רע
וסבור שאתה בכלל אשם, לא הגון, לא הוגן או לא בסדר ואז עוברות שנים ואתה כבר בטוח שזה לא קשור אליך.
כמובן, זאת אחרי ניסיונות התחברות, כניעה, שכנוע ריכוך, קירבה ופיוס שכשלו. 

 
 

טיפים להיערכות פגישה לא קשה עם אנשים לא קלים.

יש דרכים להקל על השהות במחיצת, הן מחייבות הערכות מיוחדת - הערכות תפיסתית, נפשית, פיזית, חברתית והכרתית והכנת תיק כלים
 
1. טיפ ראשון ברמה התודעתית והמודעת.
קבלת החלטה, זה מה שיש ולא יהיה אחרת. ותר על החלום שקרובך לפתע יהיה איש חם ואוהב. לכולנו זה קורה,
גם אם ברגע מסוים נדמה לך, זה לא קורה ושוב יש אכזבה , תסכול וכעס.
קבלת האחר כמות שהוא והשלמה עם כך שלעולם לא יהיה אחרת עשויה להעניק תחושת רווחה לא רגילה.

2. טיפ שני ברמה תכנונית
פינוי זמן קבוע ומוגבל מראש
קביעת זמן קבוע ותיחום זמן המפגש מראש. ושיהיה קצר אך מכובד.
לציין זאת מראש כדי לא לקום בהפתעה וללכת.
מסתבר שהפחתת זמן בצורה מבוקרת במחיצת אנשים לא קלים - מקלה.

מודעות ובחירת תוכן הפגישות
עריכת רשימת נושאים מסוכנים, רגישים, מעוררי ביקורת ו
כאלה ש'מזמינים' התקפה, ולהימנע מהם.

מולם, יש להכין רשימת נושאים אפשריים
למרות שגם שם יכולה להיות הפתעה. התרחקו מנושאים שעלולים להכניס אתכם "לצרות"
או ענו בקצרה ועברו נושא. לדוגמא: החותן מעליב את את מקצועך? כשהוא שואל "איך בעבודה?" תענה" בסדר" ושנה נושא מיד.

3. טיפים לפגישה עצמה
הגדרת המטרה: לעבור פגישה קבועה בשלום ללא משקעים רבים מידי או ללא כעסים.  איך?
 
מה לא לעשות:

לא לנסות להתחבר בזמן ויכוח.
לא להעלות טיעונים לוגיים, תגובתם תגרום לכם להתעצבן ולהסלמה.
לא לנסות לשכנע לראות דברים מנקודת מבטכם.
לא לנסות להשפיע, להסביר או לגרום לגלות אמפתיה כלפיכם.
זה לא יצליח ותרגישו גרוע יותר כי..."איך לא הבנתם שזה מיותר"!

מה כן לעשות:

הקפידו שמיקוד השיחה יהיה בהם ולא בכם!
הם נושא שיחה בטוח יותר מכם
דברו מעט ככל האפשר – זו אחת הדרכים להימנע מלהפוך מטרה להערות משפילות, למניפולציות, או לסילוף דברים שאמרתם.
יש לשמור אווירה סבירה. התקשורת חייבת להיות מבוססת על עובדות ועל פירוט מינימאלי.
בנקודות קריטיות, נסו להסיח את הדעת. התמקדו בטלוויזיה או בעיתון.
נסו לתכנן את המפגש סביב נושא , פעילות פנאי או בידור,
או לנסות עיסוק מעניין שיכול לרתק אותו ויעזוב אתכם.

אפשר לקחת כדור הרגעה, אי אפשר אלכוהול כי אז תהיה להם עוד מטרה לביקורת.

 


נחמה שכדאי לזכור:

מפגש שהופך מעיק מאד, או על סף פיצוץ ניתן לסיים במהירות כל סיבה יכולה להיות טובה:
פגישה צפויה בחוץ, עבודה, ילדים,
שפעת, תור לרופא שיניים, עייפות ועוד.
 

סיכום. לא נעים אבל לא נורא

א. לכולנו יש מקורבים "לא קלים" שלא ניתק להתנתק מהם.
ב. יש להפנים שהם לא ישתנו, ונשאר לנו רק לכבד אותם ולהגן על עצמנו, שלא נשתגע.
ג. יש להתכונן בקפדנות לפגישות
ד. לעשות אותן על בסיס קבוע ומוגדר בזמן,
ה. להשתדל להיות שקט יותר, לא להתווכח רציונאלית- כי נפסיד
ו. לדעת מה הם הנושאים הרגישים...ולהימנע מהם ומה הנושאים הבטוחים...
ז. ואם מאד קשה. אפשר ללכת ולחזור פעם אחרת..

 
 


כן ממש ממש לא נחמד. אך זה מה שיש!

הארה: פגישות עם אנשים מאד מבוגרים מאד, חייבות להיות עוד יותר מוקפדות מבחינת הכללים .
זו הזדמנות ללמידה ולבדוק שלא נגיע בזקנתנו למקומות קשים מידי.

 
 

ומה עם חיוך?

נכדה פותחת דלת לרווחה וצועקת " או סבתא עכשיו שבאת! יש לנו הכל!"
הסבתא: "כלומר?"
נכדה : "לא יודעת, כשהתקשרת ואמרת שאת באה"
אמא אמרה, "יופי! רק היא חסרה לי"
 
בהצלחה!


 
 

 


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל