אנטומיה של כישלון עסקי

כיצד ניהול חובבני גורם לקריסתם של עסקים קטנים ובינוניים?

כיצד ניהול חובבני גורם לקריסתם של עסקים קטנים ובינוניים?


עסקים קטנים ובינוניים רבים קורסים עקב ניהול חובבני. את מירב הטעויות היה ניתן למנוע, הנה חלק מהטעויות הנפוצות:


החלטתם שאתם רוצים לבצע ולהוציא מהכוח אל הפועל את הרעיון, אבל האם אתם יודעים לנהל?
חוסר בכישורי הניהול של המנהלים או/ו בעלי העסק / החברה, יביאו לנפילה כואבת במוקדם או במאוחר.
לא כל יזם טוב הוא מנהל טוב, ושורש הבעיות העסקיות מגיע מניהול רע…

עובדתית, כמות לא מבוטלת של בעלי או מנהלי העסקים הקטנים בעצם אינם מנהלים. הם בדרך כלל עובדים קשה מאד ומצטיינים בעבודתם, אך "אין להם זמן לנהל, לבקר ולבצע ישיבות", לטענתם כמובן. כל בעל עסק חש ושואל את עצמו מדי פעם- "האם ניתן לעשות יותר בזמן שברשותי? באיזו מטלה עלי לטפל קודם לכן? בחשובה או בדחופה?"

נשאלת השאלה: האם את/ה בכלל יודע/ת ומסוגל/ת כיצד לנהל את עצמך? האם אתה מסוגל לנהל את עצמך ? כיצד תוכל לנהל גם את עצמך וגם את עובדיך, תוך מתן מענה לסוגיות שונות ומשונות.
סדרה מכאיבה של שגיאות ניהול ומחדלים הינה הגורם לקריסה ולסגירתם של עסקים. להלן ---חלק מהטעויות הנפוצות ושלבי ההתדרדרות החוזרים על עצמם שוב ושוב:
,
• מיקום גרוע- בעלי עסקים בוחרים לעיתים, מתוך שיקולי חיסכון, מיקומים מרוחקים ונידחים. כל החיסכון הכספי בדמי שכירות והרבה מעבר לכך מושקע בהמשך הדרך ובא לידי ביטוח בעלויות גבוהות של תקציבי שיווק ופרסום, שנועדו להביא את הלקוחות אל המיקום הגרוע.
• חוסר תכנון עסקי- לעיתים חלומות מתגשמים….לעיתים לא. חובה לקבע נקודת איזון ברורה ומדויקת טרם קבלת ההחלטה על פתיחת העסק על מנת למנוע מצב בו הכסף יאזל הרבה לפני שתגיע ההצלחה. היא עשויה להגיע, רק שלעיתים היא מתעכבת וכדור השלג הדוהר הורס כל שנקרה בדרכו.
• אין לעסק גב כלכלי נאות מול נקודת האיזון והתוכנית העסקית. יש ליצור / לוודא קיום גב כלכלי התואם את נקודת האיזון והתוכנית העסקית מהון אישי או מהלוואה מתאימה.
• משיכות כספים מהעסק ע"י הבעלים בשנות פעילותו הראשונות ללא השארת יתרות כספיות לשעת הצורך, מובילות לבעיות תזרים מזומנים כבר בתחילת הדרך ומקשות על העסק בשעת משבר ולו המזערי.
• תמחור לקוי הינו הפח הגדול אליו נופלים בעלי עסקים רבים. אחוז הרווח הגולמי הנובע מהתמחור הינו אחד המפתחות החשובים ביותר בעסק.
• נזק רב נגרם על ידי שליפות מהמותן של מחיר גבוה או נמוך מדי, מחסור בידע, הימנעות מקבלת סיוע מאנשי מקצוע, חוסר בדיקה של התוצאות מול הרצוי, המתחרים, השוק ובכלל.
• היעדר כישורי מכירה ושיווק- ברבים מהעסקים כישוריו של בעל העסק או אנשי צוות המכירה חורצים את גורלו של העסק לשבט או לחסד. שיווק הוא מקצוע וכך יש להתייחס אליו ולא ניתן לעשותו כלאחר יד.
• אי עמידה בפני פיתויים של רווחים מהירים- הרצון לצמיחה מהירה מביא לתחזיות ורודות מדי, חוסר בתוכנית שיווק ברורה ובתיחום ברור של תחומי האחריות והתפקיד. בל נשכח כי מדובר בתהליך ולא בזבנג וגמרנו.
• גיוס כוח אדם שאינו מתאים לעסק או לאופיו, כישוריו ומיומנויותיו של מנהל העסק יסכנו את העסק ויגרמו להוצאות רבות ומיותרות. זאת ועוד, קליטת עובדים באופן שגוי, וחוסר בניהול וליווי שוטף של העובדים תוך הגדרת יעדים ומדדים וכן בקרה ואכיפה אחר ביצועיהם, מהווים סכנה גם הם.
• היעדר כישורים בסיסיים של ניהול משא ומתן מול ספקים ונותני שירותים שונים.
• זלזול במתחרים עלול לעלות לנו ביוקר. יש ללמוד אותם, לקחת מהם את הדברים הנכונים והטובים, ללא בושה….ולהשפיע כך על התוצאות העסקיות.
• חוסר שליטה של בעלי העסק בתחומי ניהול שונים מהווה ערובה לכישלון בזמן הקרוב. על בעל עסק אחראי לשלוט בתחומי הניהול, התפעול והשיווק ברמה היומיומית.
כמובן שניתן לכתוב ספר עב כרס על הסיבות והפתרונות האפשריים בעסקים הקטנים והבינוניים והכתוב כאן הוא רק קצה הקרחון.
בכל פעם שאני מביט באנשים אלו או אחרים מתפעלים מפתיחתה של חנות / עסק חדש/ה, אני חושב על העסק שאייש את החנות / הנכס קודם לכן. מה עלה בגורלו, מדוע כשל? ואולי התמזל מזלו ועבר למקום גדול יותר? הלוואי. בהצלחה.



 
 

 

אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...

כותבי המדור

הצג הכל