מיטיבי לכת: נחל זרד בירדן וכמה נוספים במחוז כרך, מעט דרומית לים המלח.

זה כבר הופך אצלי להרגל כל שנה לטייל בירדן, ארץ שבה השפע של מראות טבע מופלאים לא נדלה ותמיד במסלול חדש. הפעם הטיול הכיל בעיקר את נחל זרד תחתוןועוד טעימות קצרות מכמה נחלים עם גלעד בן-צבי שכרגיל היה במיטבו. איזה יופי

הארץ בה הטבע המרהיב ממתין למטיילים שרק יחושו אותו בעיניהם וברגליהם

הכדור שלנו משופע במקומות רבים מרהיבים. זה בסדר ונהדר שמטיילים בכל מקום אבל מבלי להמעיט חלילה מיופיו של אף אחד אני באמת לא מבין מדוע רבים נוסעים לטרקים בכל מיני מקומות רחוקים מבלי למצות את הפוטנציאל כאן ממש מתחת לאף במדינה שבה המסלולים המרהיבים אינם נגמרים. רבים מביעים חשש מהקטע הבטחוני. ובכן רבותי – אין מה לחשוש. כבר הפסקתי לספור כמה פעמים אני מטייל בירדן מזה 6 שנים, ארץ שבה המקומיים בהחלט מסבירי פנים והצוות הירדני המטפל בנו בצד השני עושה זאת במסירות וללא דופי. בכלל, טיולי מיטיבי הלכת אינם במקומות המוניים. למעשה פוגשים בהם אם בכלל רק מטיילים ישראלים נוספים. וגם אם מזדמנים בדרך לאיזה כפר ואוכלים בו תמיד מתקבלים בסבר פנים יפות.
ירדן היא גן עדן למיטיבי לכת. יש בה מראות טבע מופלאים ושפע של מים עד כמה שזה נשמע מפתיע למי שלא מכיר. העין אינה יודעת שובע ותמיד חוזרים עם רצון לעוד מסלול. באופן גס אפשר לחלק את המסלולים בה לשניים: טיולי מים המטוילים מתקופת האביב ועד סוף הקיץ, וטיולים יבשים שמתקיימים בעיקר בחודשי החורף בהם לא חם מידי (כי כולם נערכים באזור מדברי). מסלול
מים משלב הנאה מיפי הטבע וטבילה במים מרעננים כל אימת שמתחשק על מנת להפיג את החום, אפילו באביב שכן באזור הערבה הירדנית כבר כעת הטמפרטורה יכולה להיות מעל 30 מעלות אבל כאמור הליכה בתוך נחל קניוני בו מים רבים הופכת את החוויה לייחודית. זה טיול נהדר בכל זמן בחודשים החמים. לנו היה בטיול הספציפי הזה מזג אויר נפלא, לא חם מידי וגם הלילות בהם ישנו תחת כיפת השמים היו בסך הכל חמימים. גם הקרירות המועטה שלפנות בוקר לא פגמה בהנאה בלינה במלון של "מליוני כוכבים".

שלושה ימים מופלאים. היום הראשון: טעימות מנחל חימרה ומנחל ודיע

גולת הכותרת הפעם היתה היומיים של נחל זרד תחתון. מכיוון שאת נחל זרד עליון עשיתי כבר ב 2008 , אני כבר יכול לרשום ב "רזומה" שלי שהלכתי את כל נחל זרד... אבל היום הראשון הוא יום קצת יותר קצר כי יש את המעבר בגבול הלוקח זמן וצריך גם להגיע לאזור הטיול , נסיעה לא קצרה. לכן ביקרנו ביום הזה בשני נחלים, כשעתיים בכל נחל.
עברנו את מסוף הגבול בגשר שייך-חוסיין שליד בית-שאן בסביבות 08:30 בבוקר. כרגיל המתין לנו המיניבוס של הצוות הירדני - הנהג והשוטר המלווה הצמוד אלינו. דקות ספורות לאחר מכן פגשנו גם את נג'די, המדריך המלווה הירדני. המדריך בטיול הוא כמובן גלעד בן צבי אבל בירדן נהוד יש גם מדריך מלווה מקומי. אני מכיר את נג'די כבר משנת 2008 אבל זו הפעם הראשונה בה הלך איתנו ממש את החלק העיקרי של המסלול - יומיים בנחל זרד תחתון. הוא סיפר לי שבשנים האחרונות התחיל ממש ללכת עם המטיילים. יפה, זה רק הוסיף לנו. נסענו מהגבול כשעתיים וחצי דרומה לחלק הדרומי של ים המלח ושם גלעד עצר לצורך טעימה מנחל חימרה. אמנם בשנה שעברה טיילתי בו אבל תמיד טוב לשזוף את העיניים במראותיו שוב.

חיש מהר התגלו המים בהתחלה זרימה מתונה

חיש מהר התחלנו להנות מהנוף הפראי של החימרה. בהחלט מרהיב

הערוץ הפך לנקיק צר ומרתק:

ואז הגענו למפל הגדול אליו צריך היה לטפס. כבר מרחוק הוא נראה מרשים:

והוא אכן מרשים גם מקרוב. לא רואים אולי בתמונה אבל עומקו כ 80 מטר בשני שלבים כשאת המתון יותר הנמצא בראש המפל אי אפשר לראות מתמטה

לסיום ירדנו חזרה בחבל ובסולם כפי שטיפסנו. המפל הנראה בתמונה הזו אינו המפל הגדול שאליו היה צריך ללכת קצת לאחר הטיפוס. בירידה כאן זה "סתם" מפל קטן. יצאנו מהחימרה והוקפצנו לכניסה לנחל ודיע.

ביקור קצר בנחל ודיע - גם בו היופי בהחלט לא מאכזב

היו לנו עוד כשעתיים להקדיש לנחל ודיע אז נכנסנו אליו. כבר בהתחלה התוודענו למראותיו היפים

בנחל הזה יש בריכה עם מים המנוצלת על ידי המקומיים לרחצה. המשכנו מבריכה לכיוון המפל שבהמשך כשהנוף נראה מפתה

בהמשך הגענו למפל בנחל ואז היתה לי הזדמנות למקלחת נוספת (הקודמת היתה בנחל חימרה)

החבר'ה התקלחו וטיפסו להמשך הנחל. לא שהינו בו זמן רב וגם בדרך חזרה נהננו ממראותיו:

גולת הכותרת: יומיים בנחל זרד תחתון

בלילה הראשון ישנו תחת כיפת השמים במשטח המצוי מעל הירידה לנחל זרד תחתון וחיבורו אל ואדי איפרא, בו יש מעיינות חמים. השכמנו ב 05:30 ולאחר התארגנות + שתיה חמה ירדנו לכיוון נחל זרד. בדרך הבחנו בשיחי תפוח סדום שמצויים כאן לרוב

גלעד הציע שאם אנחנו כבר בחיבור של ואדי איפרא עם נחל זרד, כדאי שנעלה קצת בואדי איפרא עד המפל הראשון ונרחוץ בבריכה שלו משום שבואדי הזה המעיינות חמים. אז לפני הירידה לנחל זרד עלינו כמה עשרות מטרים בנחל איפרא וחיש מהר יכולנו לטבול בג'אקוזי הראשון שבנחל איפרא. מי מעיין חמים אבל ללא גופרית. מקלחת נהדרת על הבוקר:

לאחר רענון שכזה, ירדנו בכיף לנחל זרד. פנינו לחלק התחתון. חיש מהר התוודענו למראותיו:

משלב זה ואילך עד סוף הטיול הלכנו לאורכו של החלק התחתון של נחל זרד כשאנחנו חוצים את מימיו ומתמרנים בין המים ליבשה עשרות אם לא מאות פעמים

הגענו לג'אקוזי הראשון בנחל זרד תחתון. הזדמנות למקלחת מרעננת:

לאחר רחצה והנאה ממראה המפל, המשכנו בדרכנו בנחל זרד. בחלק הזה, היו גם קטעים שאינם ממש ליד המים אבל הנוף הפראי שבה את עינינו

העין לא ידעה שובע ואפילו נג'די, המלווה הירדני שלנו עצר על מנת שאצלם אותו:

המשכנו לחצות מים במורד נחל זרד. הטיול בקטע הזה היה בחלק הפתוח שבנחל זרד, לפני הכניסה לחלק הקניוני הצר יותר אבל בכל מקרה , העין שזפה את המראות בכל רגע: