מיטיבי לכת: מעל הנוף המרהיב של בקעת בית נטופה

מהררית למורשת - מסלול מגוון המכיל נוף מרהיב והסטוריה למכביר

המסלול מהררית למורשת מגוון ומרהיב. בחלקים גדולים ממנו נוף בקעת בית-נטופה המרהיב נשקף למטה. חלקים אחרים עוברים בנחל יודפת ובנחל אבליים. וכמובן גולת הכותרת- טיפוס על יודפת הקדומה ועל הר עצמון. התצפיות מאתרים אלה פנטסטית ושווה את המאמץ. בקטע שבין אבטליון ליער אחים יש כמה גדרות שהוקמו על מנת לעבד שטחים חקלאיים. ספק אם הן חוקיות אבל בכל מקרה צריך לעבור אותן. לא בעיה עבור מיטיבי לכת. רובו של המסלול מסומן חוץ מקטע שביל קצר היורד מהררית (אבל מופיע במפה ללא סימון) וממש בסוף כשעולים למורשת אבל אלה קטעים קצרים ואינם מהווים בעיה למי שמנווט עם מפה, ניווט ברור וקל ביותר. אגב, הפעם הלך איתנו איתי - ילד בן 13 שכבר מתכונן לסיירת... כל הכבוד, הלך יפה מאד, וכפי שציינתי בסיכום הטיול המסלול הזה לא קל.

התחלנו מהררית בשביל היורד לכיוון אבטליון:

השביל הקצר היורד ללא סימון שבילים לכיוון אבטליון מסתיים בעיקול הכביש המחבר בין הישובים ושם עולים על שביל מסומן ירוק היורד ועובר מתחת לאבטליון בכיוון דרום. האביב עדיין איתנו למרות שהוא מראה סימני נטישה. מלכת ההר עדיין פורחת :

די מהר נשקף נוף בקעת בית-נטופה מדרום לנו, ומבט מזרחה מגלה גם הוא נוף מרהיב ואפילו את מצוק הארבל.

בדרך לאבטליון השביל אמנם בסימון ירוק אבל הוא רק סימון ללא שביל ממש. לעומת זאת הנוף לכיוון בקעת בית נטופה ממשיך להיות נהדר. הנה ממולנו הכפר בועיינה נוג'דאת

השביל עבר את אבטליון (עדיין בסימון ירוק) והמשיך לכיוון יער אחים הנמצא במורד הר אחים

המשכנו לטפס ליער אחים כשמאחורינו לכיוון מזרח נוף משגע

ביער אחים הגענו למפגש עם שביל בסימון כחול. לאחר הפסקת קפה המשכנו בשביל השמאלי לכיוון נחל יודפת

נחל יודפת מעניין ועדיין נהנה משפע של צמחיה ירוקה. השביל בנחל בסימון אדום

אנחנו במעלה נחל יודפת (סימון אדום), מתקרבים לסיומו ומתכוננים לטפס על תל יודפת הקדומה

לאחר נחל יודפת הופך השביל מסימון אדום לסימון כחול ומטפס על התל בו התבצרו מגיני העיר הקדומה ששה שבועות במלחמה נגד הרומאים בטרם נפלו בקרב. עצרנו על התל להסבר

אבל שיא הגובה עדיין לפנינו... הר עצמון הוא הגבוה בהרי הגליל המערבי. מיד נטפס עליו. השביל יורד מתל יודפת ועולה עליו עדיין בסימון כחול.

הטיפוס על הר עצמון אינו קשה. השביל עולה עליו במתינות ועובר בתוך צמחיה טיפוסית

הגענו לתצפית המרהיבה מהר עצמון ממנו רואים ביום טוב מים תיכון עד ים כינרת. עמדנו לתמונה מעל בקעת בית-נטופה. למטה - כפר מנדא

התחלנו לרדת לכיוון נחל אבליים אבל הייתי חיב עוד מבט לנוף המרהיב הכולל את מאגר אשכול

ירדנו לכיוון נחל אבליים. יום הזיכרון מתקרב ואכן שיחי דם המכבים פרחו לרוב בשטח

החלק האחרון של הטיול היה בתוך נחל אבליים על שביל בסימון שחור. הלכנו בקטע המקיף את כאוכאב אל היג'ה. נוף נחל אבליים טיפוסי לנחלי הגליל

הנחל עובר גם בחורש מוצל ונאה

לסיום, נטשנו את השביל בסימון שחור וטיפסנו ממנו צפונה לכיוון השער של מורשת. העלייה בסוף לא קלה אבל לא ארוכה מידי

זהו בסוף העלייה החזרנו את הנשימה והתבוננו שוב ממורשת לכיוון דרום. נוף משגע

זהו. עכשיו, על מנת לסיים את הטיול ולהגיע לרכבים הממתינים בשער הישוב מורשת (שהוא ישוב דתי ואין להכניס אליו רכבים בשבת, אלא חונים מחוץ לשער) יש להכנס בסוף העליה לישוב
(במקרה הזה זחלנו מתחת לשער האחורי הנמצא שם והלכנו לשער הישוב. יש שם פתח להולכי רגל וכך הגענו לרכב שהחננו שם בבוקר.

לסיכום: מסלול בינוני - קשה, כ 15 ק"מ מצריך קצת ניווט ומעבר לא קשה של מספר גדרות בדרך. למיטיבי לכת לא צריה להיות בעיה.