טיול משפחות: ממצפה עופר לנחל מערות וחזרה

מסלול נחמד למשפחות שאוהבות ללכת. כ 6 ק"מ לא קשים שיש בהם קטעי נוף מרהיבים, אזורים מוצלים המאפשרים הפסקות נעימות וצמחיה מגוונת. כל המרכיבים לטיול טבע משפחתי מהנה

ממצפה עופר צפונה לכיוון נחל מערות

התוכנית היתה לעלות למגדל התצפית במצה עופר ולהתבונן משם בכל המרחב סביב. דלת הכניסה למגדל היתה נעולה וההפסד היה שלנו. בכל זאת, כ 50 מטר ממערב למגדל יש תצפית מרהיבה וכדאי לראות לפני שמתחילים ללכת. התוכנית היתה ללכת עד נחל מערות על שביל ישראל (שביל ירוק ושביל ישראל מסומנים יחדיו), אחר כך לפנות בנחל מערות מזרחה עם שביל בסימון שחור, לחזור איתו ולטפס עד המפגש עם שביל בסימון אדום, בפיצול להמשיך באדום עד שהוא מתחבר שוב לשביל ישראל ומוביל אותנו חזרה מצפה עופר. מסלול מעגלי המתאים לכל המשפחה. בפועל, כשהגענו למפגש עם שביל בסימון כחול כ 600 מטר לפני נחל מערות, החלטנו ל"חתוך" עם השביל הזה (בסימון כחול) מזרחה משום שהכניסה לנחל מערות עצמו כרוכה בתשלום ואנחנו לא באנו בטיול הזה להסתובב במערות האדם הקדמון ולשמוע את ההדרכה שם. זאת נעשה בהזדמנות אחרת שבה נקדיש מספיק זמן ותשומת לב לנושא. הפעם באנו לטייל ולכן לא היה לזה מקום.

מתחילים בשביל סימון ירוק המתלכד עם שביל ישראל, היורד ממצפה עופר צפונה. בשלב הזה, בטרם ירדנו הרבה, הנוף המרהיב של חוף הכרמל עדיין נראה מידי פעם בין העצים:

הדרך בסימון ירוק / שביל ישראל מובילה בתוך החורש , נחמד מאד:

הדרך אינה קשה להליכה אך יש מידי פעם ירידות לצרכי עליות משום שחוצים שלוחות שונות בדרך לנחל מערות

היה חם אך לא חם מידי. מידי פעם הילדים נזקקו למנוחה

מידי פעם הציץ ממערב הנוף המרהיב של הישובים הקרובים - גבע כרמל וצרופה והישובים המרוחקים כמו עתלית

בדרך עוברים ליד קבר שייך אמיר

המשכנו לכיוון נחל מערות. הילדים רצו קדימה והמבוגרים היו למאספים...

והנה מצאנו גת-קדומה. הילדים לא פספסו הזדמנות להשתעשע

לקראת אזור נחל מערות המסלול עבר בין אבנים משוננות. היה צורך ללכת בזהירות ולאט

לפני שהגענו לשלוחה שלפני נחל מערות התבוננתי שוב למטה:

שלוחה אחת לפני נחל מערות פנינו עם שביל בסימון כחול העולה מזרחה ונפגש למעלה על השלוחה עם שביל בסימון אדום. כאן היה צורך לטפס במרץ

למעלה נגלה נוף מרהיב. הנה המבצר העתיק בעתלית

לפני שעברנו את חירבת חרוב נעצרתי לאתנחתא

הילדים הוסיפו ללכת במרץ כאילו רק כעת התחילו:

כשחזרנו לכיוון מצפה עופר עם השביל בסימון אדום נכנסנו שוב אל החורש

עוד הפסקה כמעט אחרונה לפני סיום:

השביל בסימון אדום התחבר עם שביל ישראל. הנה שוב רואים את מצפה עופר, לשם מועדות פנינו

לקראת סיום, שביל ישראל הולך על דרך רחבה ולא מענינת לכיוון נקודת הסיום -מצפה עופר. בנוסף, רכבים נוסעים על הדרך הזו. על מנת להגביר ענין ירדנו משביל ישראל לדרך שהסימון שלה לא הופיע במפה אבל נוכחנו מהכיוון שלה שהיא תוביל אותנו למצפה והיא עוברת בחורש ולא נוסעים עליה רכבים

הדרך הזו עולה ומתחברת לדרך הכבושה המסומנת כשביל ישראל, כמה עשרות מטרים מתחת לחניון מצפה עופר בו השארנו את הרכבים. זהו סיימנו.
לסיכום:
מסלול נחמד, מתאים למשפחות, לא קשה מידי ולא ארוך מידי (כ 6 - 6.5 ק"מ).
מי שרוצה להמנע מתשלום בנחל מערות שיפנה בשביל הכחול שלוחה אחת דרומה לנחל לכיוון מזרח
מומלץ את הקילומטר וחצי האחרונים לא ללכת על שביל ישראל אלא לעלות דרך החורש למצפה עופר בשבילים לא מסומנים. את המצפה הרי רואים מכל מקום ואין בעיה להגיע.