מיטיבי לכת: מסאסא לאבירים דרך נחל פער, נחל חירם ונחל כזיב

בשולי האביב שעוד מעט הופך לקיץ ומביא איתו את החום הגדול, הספקנו היום לטייל במזג אויר נהדר בחלקים פחות מטוילים: נחל פער, נחל חירם וחלק מנחל כזיב עליו. בסוף הכתבה כרגיל יש קישור לכל התמונות

את הטיול הזה אני מקדיש לרס"ן מולי באור ז"ל, שבדיוק היום הוא יום נפילתו לפני 40 שנה

זה אמנם משנה רק למוקירי זכרו של מולי, אלה שהכירו אותו ושרתו תחתיו ובסביבתו אבל עדיין החלטתי לציין את זה. יש תאריכים ומאורעות שפשוט לא יוצאים לי מהראש. כשטיילתי היום בגליל
העליון בין סאסא לאבירים, לא שכחתי שהיום (17 במאי) מלאו בדיוק 40 שנה לנפילתו של מולי באור ז"ל. זה עלה לי שוב ושוב במהלך הטיול. החלטתי להקדיש את הטיול הזה לזיכרו.

המסלול מסאסא לאבירים פחות מטויל. מרבית המטיילים בנחל כזיב מתרכזים בחלקו המערבי התחתון מעין-זיו מערבה לכיוון עין-טמיר. דווקא בשל כך הלכנו היום במסלול שניכר בחלקים רבים במיעוט המטיילים בו. אבל שלא יהיו ספיקות - הוא נהדר לא פחות מהאזורים האחרים. הכל ירוק ומרהיב וחלק מהפרחים עדיין פורחים. נופי הנחלים: פער, חירם כזיב ונחל זוית שובי עין. מסלול של כ 16 ק"מ לא קשים.
התחלנו ממש מקיבוץ סאסא אבל אני ממליץ להתחיל ממערת פער. מסאסא זה פחות נוח. מעבר לניווט לא קשה בעזרת מפה אל נחל פער, צריך לעבור גדר וסבך שיחים. לכן במקום להסתבך יש להתחיל ממערת פער. הסיום הוא לא ממש באבירים אלה במפגש שביל בסימון ירוק עם הכביש המוביל לאבירים כקילומטר וקצת לפני הישוב.

כבר על ההתחלה, בירידה לנחל פער נוף הר אדיר וסביבתו מושכים את תשומת הלב:

לאחר שניווטנו דרך שטחים חקלאיים והתגברנו על גדרות (כאמור ניתן להמנע מכל זה אם מתחילים במערת פער) נכנסנו אל השביל בסימון כחול במערת פער.

הנוף הטיפוסי של נחל פער ניכר מייד. עד עין-חותם בנחל כזיב השביל בסימון כחול

המסלול כאן קרוב לערוץ אבל עובר לרווחת המטיילים בתוך יער יפה ויש הרבה קטעי צל

נהננו מהירוק ומריחות שיחי הרותם

בלי להרגיש עברנו לנחל חירם שגם הוא מרהיב

לאחר שעברנו בשולי הכפר חורפיש נכנסנו לשמורת נחל כזיב.

התעכבנו על יד מעיין עין חותם. בתוך המבנה המים טובים בחוץ ממש לא ראויים אפילו לרחצה. מכאן ועד סוף המסלול ליד אבירים השביל בסימון ירוק.

מידי פעם השביל עולה מהערוץ על גבי קטעי מסלע

נהננו מכל רגע בנחל כזיב עד גשר אלקוש. בקטע הזה יש גם מים אך הם אינם ראויים לשתיה או טבילה

הנחל לא הפסיק להפתיע מידי פעם בפינות חמד מוצלות

עברנו מתחת לגשר אלקוש הישן ומתחת לגשר החדש והתחלנו לעלות לכיוון אבירים. גם כאן נתקלנו בפינות מוצלות ורוח קרירה משיבת נפש. הקטע שאחרי גשר אלקוש הוא שמורה סגורה בנחל כזיב כלומר השביל לא עובר בנחל עצמו. בקטע הזה ועד עין זיו אין כניסה לאף אחד. המשכנו עם השביל בסימון ירוק המטפס לאיטו מעל הנחל.

לא יכולתי להתעלם מחוח סגול מרהיב

בעת הטיפוס למעלה לכיוון אבירים הבטתי לאחור להיכן שהתחלנו. נוף הר אדיר ניכר מכל מקום

בהמשך השביל נתקלנו ב... קפה אנדרנלין

השביל עלה במתינות ומידי פעם נראה נוף מרהיב וירוק של נחל כזיב למטה

בהמשך עברנו ליד חירבת מורגות. בחזית שלה מכיוון דרום היתה קשת ישנה מאבנים וטיט שנראית כעומדת להתמוטט אך מחזיקה מעמד יפה

בהמשך נתקלנו במיקבץ של פרחים מרהיב

זהו אנחנו לפני סיום. טיפסנו כמעט עד אבירים ולפני שהגענו לסיום ראינו את פסוטה

זהו השביל בסימון ירוק הגיע לכביש ובמפגש הזה הסתיים המסלול. אין בעיה להשאיר רכב על השביל הזה כמה מטרים מהכביש פנימה.

לסיכום: מסלול חביב מאד ומומלץ. דרגת קושי בינונית. העלייה בסוף מתונה. חלק מהמסלול מוצל ונעים.