מדריך לנהיגה נבונה, בטיחות ובחיסכון בדלק

בימים קשים אלו בהם מחיר הדלק מאמיר, התחממות כדור הארץ זו כבר עובדה וכמות נפגעי תאונות הדרכים רק עולה, יש , מצד אחד לתת תזכורת לנהיגה בטוחה ללמוד מחדש על נהיגה חסכונית ותחזוקה נכונה של הרכב.

בימים קשים אלו בהם מחיר הדלק מאמיר, התחממות כדור הארץ זו כבר עובדה וכמות נפגעי תאונות הדרכים רק עולה, יש מצד אחד לתת תזכורת לנהיגה בטוחה ללמוד מחדש על נהיגה חסכונית ותחזוקה נכונה של הרכב.
כותב שורות אלו שימש כנהג תחבורה ציבורית בעיר גדולה באירופה, נהג רכבים הנושאים 180 נוסעים ומעלה (לשם כך עבר הכשרות מתאימות הנכונות לכל נהג), עסק שלשים וחמש שנה במכונאות רכב וכל הקשור סביב לה, עוסק באיכות סביבה ומתעדכן כל העת בנושאים אלו.
בימים אלו, יצאה בצרפת תכנית להכשרת נהגים חדשים גם ותיקים לנהיגה המבוססת על חיסכון בדלק כאשר הדגש על בטיחות יצא כפועל יוצא, זו פילוסופיה אשר אני דוגל ומיישם אותה עלי ועל סביבתי הקרובה זה מכבר ותוצאותיה מורגשות מיידית. אתייחס בקצרה גם למספר חוקי תנועה אשר הנהג הישראלי לא מיישם, עקב חוסר פרסום והדרכה לקויים.
כל הסעיפים הנוגעים בנהיגה חסכונית מביאים לרמת בטיחות גבוהה יותר!!



א. נהיגה חוסכת דלק וזיהום אויר

1. תחזוקת קפדנית של הרכב ומערכות הדלק וההצתה שלו , הם גורם מכריע בחיסכון הן בצריכת הדלק והן בצמצום זיהום האוויר, לכן יש לדרוש מהאחראי לתחזוקת הרכב לטפל בצורה יסודית במערכות אלו לפחות כל עשרת אלפים ק"מ , לתקן כל אנומליה בין טיפולים אלו, ולקחת בחשבון כי, בייחוד בחודשי הקיץ, האוויר אצלנו עמוס מזהמים המחייבים החלפת, ניקוי, מסנני האוויר לעיתים תכופות יותר.

2. חשוב ביותר לשמור על לחצי האוויר בגלגלים, מותאמים, או לדרישות יצרני הרכב והצמיגים או לפי העומס אותו אנו מעמיסים את הרכב, באופן קבוע או נקודתית. להוריד כל אביזר מיותר מהרכב כמו גגונים נשאי אופניים וכו.

3. צורת הנהיגה של הרכב צריכה להשתנות בצורה משמעותית:

נחל בכך: בכל מצב נהיגה שיגרתית , יש ללטף את דוושת הגז, אין כל צורך לסחוט אותה על מנת לקבל תאוצות חזקות, במילא בצפיפות אצלנו לא תגיעו יותר מהר, אם נרגיל את רגלינו הכבידה להיות קלילה יותר נבחין מהר כי, כאשר לוחצים על דוושת הגז בצורה מתונה, נגיע לאותם מהירויות להם אנו שואפים כאשר צריכת הדלק ומאמץ המנוע יורדים באופן משמעותי.
כך נעשה גם תוך כדי החלפת הילוכים ונקפיד על הדיוק בעבודה עם המצמד, אלו הנוהגים במכוניות אוטומטיות, תנו לתיבה את הזמן לעשות פעולות אלו לפי הקצב שלה. ליטוף הדוושה היא באמת החוק הראשון להורדת צריכת הדלק ומאחר וזה דורש הסתגלות לנהיגה מאד מאופקת מרוויחים אחרי תקופת ההסתגלות גם במערכת עבים רגועה יותר ונהיגה בטוחה יותר.
שמירת מרחק יותר מסביר, הימנעות מעצירות כבידות, ראיית הנולד כל העת, הם חוקים אשר במילא כל נהג אמור ליישם, אך הגדלת המודעות ורמת היישום, תוכיח לכל נהג את הרווחים הטמונים בצורה זו של נהיגה, קודם כל בבטיחות, ( רכב לא אמור לדעת להתקדם, אלא לעצור בזמן!!), דרך נהיגה זו אשר שומר על חיינו, תוכך מהר מאד גם במספר העקבות בתחנות הדלק ובזיהום אויר מופחת, גם בלאי המכונית, באופן כללי, ורכיבי הבלימה וההנעה יופחת באופן מורגש מאד.
שמירה על מהירויות שיוט קבועות, כן גם בשטח עירוני, העלאת יחסי ההילוכים ככל האפשר יותר מהר (שמירה על סיבובי מנוע נמוכים ככל האפשר) יורידו את צריכת הדלק ויגבירו את תחושת הרוגע בזמן נהיגה. נהיגה רגועה, שווה תמיד לבטיחות!!
הגעתם לרמזור הידוע כארוך, או למחסום רכבת, כבו את מנועיכם מבלי לשכוח לאבטח את הרכב (בלם יד, הילוך סרק). כיום רוב המכוניות אינן זקוקות ל"עידוד" על מנת להתניע מיידית מבלי לעקב את התנועה!!
נהיגה בכביש פתוח: רוב הרכבים בנויים בצורה אשר מהירות השיוט שלה מצוי בין 80 ל- 95 קמ"ש כך, כל עלייה מעל מהירויות אלו תיצור מיידית צריכת דלק מוגברת ולנהיגה מתוחה ומלחיצה, הן של הנהג והן של הנוסעים.
הפעלת מזגן מיותרת מגבירה את צריכת הדלק בצורה משמעותית, אמנם יש מחקרים אשר אומרים כי נהיגה עם חלונות פתוחים שווה לזו אשר בשימוש במזגן ולכן, יש לשקול כל פעם מחדש איזו השיטה הטובה יותר. בארצנו הימים החמים מרובים ולכן בכל זאת יש חשיבות למזגו אשר תורם לרוגע של הנהג וזה כמובן שיקול חשוב בשימוש בו ואף לבטיחות כולנו, אם נשלב לכך נהיגה מתונה הרי כי גם כאן נחסוך בדלק.



ב. נהיגה נכונה במעגלי-תנועה (כיכרות)


יוצא ובארץ, כמו גם, ברוב ארצות אירופה, מקימים יותר ויותר מעגלי-תנועה אשר ייעודם העיקרי, לפני יכולתם לעטר את ראשי המועצות, הוא לווסת ולהקל על התנועה בלי הצורך להציב רמזורים. רוב מעגלי-התנועה הניבים בארץ אינם עומדים בכל תקן ומהווים לעיתים יותר מפגע מאשר תועלת וחבל, חבל, כי באירופה, שם יש תקן לבניית אמצעי תנועתי זה, הוכח כי הירידה בכמות התאונות הקשורות לצמתים, ירדה באופן משמעותי ומקבלים במקביל תנועה הזורמת יותר בקלות, כאשר שיעור זיהום האוויר ירד (מכוניות העומדות ארוכות ברמזור, מהוות מקור לזיהום אוויר מקומי גבוה). אך באירופה כל נהג עובר הכשרה ברורה על הצורה לשימוש במעגלי התנועה, כאשר בארץ אין מושג איך ל"אכול" התקן זה.
מבדיקות אשר עשיתי אצל מורי נהיגה , נהגים, שוטרים וגם תקנות כתובות, הידע הוא והיישום גובלים בשערורייה וכך גם התוצאות.

מעגלי-תנועה (כיכר) הגדרה ושימוש:

מעגל תנועה הוא כמו כביש מהיר עם זכות קדימה מוחלט, ז"א: רכב הנמצא בתוך כיכר התנועה זוכה בזכות מעבר ראשונית ואין להפריע את תנועתו בשום צורה, כמו רכב הנע על כביש מהיר.
אי לכך, כל אשר רוצה להשתלב בכיכר חייב למנוע הפרעה מרכב הנמצא עליה , חוק השתלבות חכמה חל בכל המקרים האלו אך אין לגרום לרכב בעל זכות קדימה לכל מצוקה , האטה או עצירה על גבי הכיכר למעט חירום.
רכב המשתלב בכיכר אינו צריך לאותת על רצונו לכך כי במילא אין לו לאן לפנות אחרת. רכב הנמצא בתוך מסלול הכיכר לא יאותת לכיוון הנסיעה של הכיכר !!! רכב הרוצה לצאת מהכיכר, יאותת עד כמה האפשר לפני הפנייה ממנה הוא יוצא אך לא לפני עוברו את המעבר אותו בו אינו פונה. האיתות ליציאה חובה!
בכיכרות מרובות מסלולים, דבר נדיר בארץ: רכב המתכונן לצאת ביציאה הקרובה, ישתמש במסלול החיצוני, רכב היוצא מאוחר יותר, יכנס לפי צורך ועומס התנועה בכיכר למסלול הפנימי, תוך סימון כוונתו, וייצא אל המסלול החיצוני בהתקרבו ליציאה הדרושה ושב יסמן את רצונו.
היתרון הגדול של מעגלי-התנועה הוא הגמישות, תעית ביציאה, או לא הסתדרת לצאת הצורה בטוחה, תמיד אפשר להשלים סיבוב נוסף בצורה בטוחה מבלי לאבד העצבים וזמן ומבלי לסכן משתמשים אחרים. כל זאת כמובן בתנאי וכלל המשתמשים יודעים את המוטל עליהם.



אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל