אני שומעת אזעקה אני נלחצת! בדיקת המושג לחץ (דחק) בראי המצב .

הידעת? לחץ מהווה כוח מניע חיובי ומאפשר ביצוע ומימוש הישגים אישיים, חברתיים ומדינים. עם זאת לחץ ואי ודאות לאורך זמן מובילים לשחיקה לתשישות ולחרדה. מה עושים? לא מתרגשים מידי -בטוחים שהכול לטובה! הורים לילדים קטנים אתם לא כמו כולם! + טיפים לעזור לנו להתמודד ולעבור תקופה זו מאוזנים..יחסית. הרי כולנו רקמה אחת גדולה וחיים במציאות הישראלית.

בשמלה אדומה ושתי צמות...

התבוננתי בילדה קטנה בשמלה אדומה במקלט שנקלעתי אליו (במרכז הארץ). היא ישבה על אמה רועדת ומבוהלת.
יכולתי לשער למה. 3 דקות קודם, ראיתי את אמה צועדת אתה על הידיים בבכי היסטרי, צועקת"איזה פחד... איפה המקלט אוי ואבוי."
דיבורה היה צפוף, עולה ויורד ועיניה מתרוצצות בחוריהן. .
חשבתי לעצמי. זה קורה שוב ושוב, מרוב אהבה, אנו עשויים לפגוע בילדים. אני בטוחה שליבה של האם יוצא אל ילדתה. אז מה?
בהתנהגותה היא פשוט מפחידה את הילדה פחד מוות. .
נראה לי שלו חשבה איך היא נראית לילדתה. היא הייתה מתנהגת אחרת לחלוטין. לכן החלטתי לכתוב על זה.

חשוב שנזכור- כולנו עוברים את אותה מציאות ! המצב לא חדש לנו, כולנו או רובנו, ילידי הארץ, חווינו מקלטים, הפצצות,
אזעקות .פגועים מצוקות, היינו ילדים, חיילים, והורים לחיילים,.. זו הארץ שלנו.
אף אחד לא מכיר מציאות אחרת. זו לא שווייץ.
כאן אתייחס ללחץ במלחמה,.
אך מצבי לחץ יכולים להיות גם גירושין, מחלה, פיטורין .אקדיש להם מאמר פעם אחרת.

הורים- אתם המבוגר האחראי - אין לכם זכות להתמוטט לפני ילדים קטנים.

שלב ראשון- הורים אינכם עומדים ברשות עצמכם. אתם אחראים על ילדים קטנים. ילדים רואים מציאות דרך עיניכם.
בפני עצמכם, תהיו בלחץ כמה שאתם רוצים, אם אתם הורים. אין לכם זכות להפגין בהלה ומצוקה מול הילדים.
מרגישים רע? לכו ברגיעה לחדר אחר, סגרו את הדלת, תבכו, תשתוללו, תקללו. הכל לבד..
שטפו פנים. צאו מהחדר. .
מול ילדיכם תתנהגו בסמכות , בביטחון, ברוגע, בשקט. חיוך והסבר מתון.
חומר למחשבה- מה זה חשוב מה המצב באמת? בכל מקרה- הילד הקטן אסור שיראה זאת כסוף העולם.
קשה לכם? קחו תרופות הרגעה, עמדו זקופים והיו מבוגר אחראי. עברו תקופות קשות ביציבות,
בריכוז ובסמכות.
עדיין קשה? בקשו עוד עזרה, תמיכה.. או עיברו למקום שלו ומרוחק יותר (במקרה מלחמה)

מה זה לחץ ? מה משפיע על לחץ?

מערכת גירוי-תגובה.לחץ הוא תגובת הגוף על גירוי שמופעל עליו. (סלייה )
לזרוס מגדירלחץ כסוג יחסים בין האדם לסביבתו הנתפסת בעיניו
כמעמיסה על משאביו או כגוברת עליהם ומסכנת את שלומו.
כלומר–לא המצב אובייקטיבי קובע, אלא איך אדם מפרש אותו.
אדם מברר עם עצמו האם הוא נלחץ ממשהו. האפשרויות :
*. או מחליט שמה שקורה לא קשור אלי – אין לחץ.
**.או מחליט שזה תורם ומחזק אותו – יש הרגשה טובה, אין לחץ.
***. או מה שקורה מהווה איום או מאתגר כלומר:
מאיים- התחושה שלילית והרגשת פחד הפסד וחוסר ביטחון -לחץ.
מאתגר- התחושה בסדר, גם שלילי גם חיובי- התמודדות חשובה. יש גם מה להרוויח!
יש חשיבות להגדרת המצב, כי מסתבר שהוא משפיע על הריכוז שלך וגיוס משאבי התמודדות עמו.
***********************************************************************************************
-חשוב לדעת שקיים לחץ חיובי.! לחץ מניע ומוביל להישגים.
הבט בגרף, ותראה שניתן לראות שמצב ללא גירוי כלל הוא "תקוע" וחסר פעילות, למעשה אתגר, דורש לעלות גבוה..,
מצב שיש בו קושי ואינו פשוט להשגה או קשה, בטווח מסוים אף גורם לדריכות ולהישגים בביצוע!
***********************************************************************************************
לדוגמא : תחרויות , אולימפיאדה, המתחרים נמצאים ללא ספק בלחץ. אך הוא לחץ חיובי, דריכות שגורמת להם
להיות ממוקדים, מרוכזים, ולבצע יותר טוב דברים, מאשר אילו לא היו בתחרות!
נראה שהלחץ הוא אכן תגובה קוגניטיבית על תפיסת אירוע.

התנהגות אדם בלחץ והגורמים המגבירים את קשייו

איך אנחנו צפויים להתנהג בזמן לחץ? מחקרים הגדירו שלושה סגנונות התנהגות - הידועים כ FFF
" fight – לחימה בגירוי המאיים,
flight – בריחה מהאיום.
freeze ---קיפאון. (שיתוק)
תופעות נלוות - שיבושים מוקצנים בהתנהגות
בהרגלי ניקיון מירוק מול הזנחה , התכנסות מול צורך באחרים,
עודף/ חוסר שינה, הפחתה במין/ סקס ללא אבחנה, אלכוהול, סמים,
פחות רחצה פחות טיפוח, אכילת יתר / אבדן תיאבון. ועוד. אדישות/ אובססיביות בצריכת מידע...

גורמים מגבירי לחץ
*************************
* . עודף גרויים גורם ללחץ לעלות. לאמצעי התקשורת יש משקל הקריטי בהגברת לחץ בו שרוי הציבור
***********************************************************_
בעת איום ביטחוני הציבור זקוק לתחושת אחריות, סמכות איזון, שליטה במצב. והרגעה.
מוכח שאמצעי התקשורת בישראל פועלים בכאוס...ומוסיפים משמעותית למצוקה הנוצרת אצל הציבור הישראלי לדחק שנוצר.
הצופה הממוצע מוצא עצמו : אשם, מפוחד, חסר ישע, מותקף מבית וחוץ, מרגיש נטוש, אבוד.
הצופה חש מכור וללא שליטה אפילו על השלט....קופץ מתחנה לתחנה ושומע כל מיני אמירות , דיווחים,
הצהרות, עלבונות, התקפות, פרשנויות שונות ומשונות
איומים והפחדות. למרות הבלבול ואולי בגללו,
נוצר אצלו הצורך לשמוע ברצף מה קורה עקב האשליה שכך יש לו שליטה על המצב.
**************************************** .
*אחת הבעיות גדולות ביותר היא השחיקה החודרת לכל פינה בחיים ובנשמה.
שחיקה- תופעה קורית עקב לחץ ואי ודאות שנמשכים לאורך זמן.

שחיקה לפי איילה מלאך פיינס פולשת ל3 מישורי קיום עיקריים
• תשישות גופנית – עייפות לא חולפת, חולשה כללית, נטייה למחלות וכבדות.
• תשישות רגשית – דיכאון, חוסר אונים ותקווה, תחושה של מלכוד.
• תשישות רוחנית – עמדות שליליות של האדם כלפי עצמו, עבודתו וחייו.

במאמר אחר נפרט יותר, אך כאן נסתפק בהבנה שיש הבדל בין מציאות אובייקטיבית, מול משהו שאתה בחרת עליך
או ודאי נבין שיש לכל פרט, תפיסה אישית את הדרישות ממנו שמשפיעות על תפיסת אירוע.

שמירה על מיקוד שליטה פנימי .עזבו את התקשורת! התמודדות גאה עם כל מצב. עם עזרה!

דרכי התמודדות מומלצות :
הורים לילדים קטנים קבלו תמיכה, הדרכה וסיוע. אינכם רשאים להתמוטט ולהפגין בהלה ליד ילדיכם.
זכרו האמיץ מת פעם אחת - בסוף ----הפחדן מת 1000 פעמים מידי יום.
שיטות נוספות:
1. תרגול גופני ומקלחת טובה– מסייע בהפרשת חומרים מרגיעים שהמופרשים מהגוף,
הרפיית שרירים לאחר תרגול, הסחת דעת, עלייה בהערכה עצמית.
2. החלטה על הימנעות מוחלטת מערוצי השידור המסחרי. הקשבה לחדשות ברשת אחת ל 5 שעות .
הרי כולנו מחוברים כל הזמן למוקדי מידע .
3. מיומנויות לנפש. דמיון מודרך, נשימות עמוקות, .
שים לב לדיאלוג פנימי ודיבור עצמי- שימוש עצמי במילים עם עצמה וחיוביות .
4. משהו לנשמה ...מוסיקה נבחרת שתלווה תמיד את יומך..ברשת יש ערמות של סרטי סטנד אפ מצחיקים...שב עם חברים. .
5. אמונה דתית, או רוחנית, תפילה, אמונה בדרך..ו/או אמונה שהצדק מנצח, שאני בעל ערכים.
6. טיפול רפואי ותרופתי-
חשוב לדעת שקיימים סוגי אנשים שונים . לא כל אחד מגיב אותו דבר לאותו אירוע
אין כאן טוב או רע. אין צורך לסבול. כל אדם שחש בתגובתו קשה מידי וחווה מתח
ואי תפקוד מומלץ לו להתייעץ , לקבל תמיכה רגשית, לשוחח על מצוקתו וכן, לקחת תרופות הרגעה.

*
הארה חשובה על עובדת חיים
כבני אדם, אנו בנויים כך, שאיננו משנים כלום מתוך אזורי הנוחות שלנו
רק כאשר אנו מאוימים ומאותגרים אנו זוקפים לטובתנו התפתחות , שינוי וצמיחה.
לכן לא ניתן, או לא יהיה נכון, לראות בלחץ
משהו כה נורא. גם אם יש לו מחירים לא קלים. בדקו אצל עצמכם.

בשורות טובות.

אורנה אורבך תאומי
הכותבת יועצת ומנחת קבוצות עובדת סוציאלית
M.A. בניהול קונפליקטים וישוב סכסוכים בר - אילן.



אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל