שיקוף-כלי אופרטיבי להקשבה ללא תנאי

הורה מקשיב הוא הורה מעצים, כי הוא מכיל את הילד שלו, מכבד אותו ומאפשר לו טרנספורמציה. כדי לאפשר הקשבה צריך להיות ללא דעות קדומות על הנושא, וללא שיחות פנימיות על הנושא. לרוקן את המחשבה. איך עושים את זה?

פרקטיקות

קודם כל מקבלים החלטה שדברי הילד עומדים במרכז, והמטרה שלכם כהורים מקשיבים היא למתוח ולהגדיל את המרחב שיוצרים דברי הילד, הדבר משול לבמה- 85 אחוז מהבמה שלו, שלכם רק 15 אחוז.
זו מעין התמלאות במרחב כשמרביתו ניתן לילד.
תפקיד ההורה להשמיע לילד את עצמו על ידי שיקוף דבריו. התכנים שהוא מעלה תופסים את הנפח הגדול של השיחה, תפקידכם להניע אותו להתבונן שוב במה שהוא אומר, להעריך את דבריו וקבל לאורם החלטות חדשות.

היכולת שלכם לבדוק את עצמכם באיזו מידה האזנתם לדברי הילד, כשאתם נטולי אג'נדה מתקיימת באמצעות שיקופים. כל האנרגיה שלכם במהלך השיחה מתרכזת בהצלחת השיקוף של מה שנאמר, אם הצלחתם לשקף משתמע שאכן התקיימה הקשבה מלאה ללא שיחות פנימיות. לשיקוף שלושה מאפיינים מרכזיים, מומלץ להתאמן על שלושתם.

מאפייני השיקוף
1. שיקוף ראי- משקפים את מה שנאמר מילה במילה.
2. שיקוף מסכם- בוחרים לשקף את עיקר הדברים שנאמרו, או את החלק שנראה לכם המשמעותי ביותר בשיחה.
3. שיקוף מפרש- משקפים את מה שמשתמע מדברי המשתתף אך לא נאמר מפורשות.

הערה: מומלץ בכל שיחה להתחיל משיקוף ראי, זו מטרת המינימום בשיקופים ולהוסיף כמובן את אחד השיקופים האחרים, כפי שמתבקש מתוך השיחה.

דוגמאות לשיקופים
גלית: "הייתי השבוע במצב לא הכי טוב, עד שלא בא לי לבוא לבית הספר, גם בגלל המבחנים והלחץ וכל זה, וממש לא בא לי, הייתי כזאתי מבואסת, אז לא באתי, ודנה הביאה לי שיעורים באנגלית, אז מה המורה הזאתי מתנפלת עלי. מה..............."

1. שיקוף ראי
"מה שאת אומרת זה שלא היית במצב טוב השבוע, ולא בא לך לבוא לבית הספר, זה בגלל מבחנים ולחץ. היית מבואסת, לא באת. דנה הביאה לך שיעורים באנגלית והמורה התנפלה עליך."
האם זה מה שרצית להגיד?

2. שיקוף מסכם- משקפים את מה שנראה החשוב ביותר:
" אני מבינה מדבריך שהיה לך שבוע קשה ולכן נעדרת מביה"ס, אך למרות שהכנת שיעורים באנגלית, המורה התנפלה עליך, האם אני מבינה אותך נכון?"
3. שיקוף מפרש- משקפים את מה שלא נאמר מפורשות:
" האם אני יכולה להבין מדבריך שאת כועסת על המורה לאנגלית, שלמרות מה שעבר עליך השבוע לא העריכה את מחויבותך להכנת השיעורים?"

כפי שהינכם רואים יש הבדלים מהותיים בין השיקופים: בעוד שבשיקוף ראי מבררים שאכן מה שנאמר הוא שנאמר, הרי שבשיקוף מסכם מבררים אם הבנו את עיקרי הדברים ואילו בשיקוף המפרש מציגים את מה שלא נאמר מפורשות, אך המקשיב הצליח לשמוע, כי יכול היה לפרש את את רגשותיו של הדובר.

הערה: במהלך שיחה בוחרים את השיקוף הראוי לכל מקטע בשיחה, לא משקפים בשלושת האופנים אותו מקטע, אלא מתאימים את השיקוף לנדרש ממהלך הדברים.
כשדברי הילד שלכם יהיו במרכז השיחה, והוא יחווה הקשבה ללא תנאי, הוא יתגמל אתכם עם הזמן בהקשבה חוזרת לדבריכם.
לא כדאי?
כשההורים מקשיבים הם עוסקים בהעצמה של הילד.
תבואו ותגידו לי "אבל גם לי יש מה לומר על הנושא, אז למה רק להקשיב, מתי אני משמיע?"
חחחחח על כך בפוסט אחר.

הערה מתבקשת: מיותר לציין שההצעות תקיפות לכל שיח שמתקיים ביניכם לבין אחרים לא רק שיח הורים ילדים.

שלכם-אורנה שפריר
מלווה ילדים ומבוגרים בתהליכי העצמה


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל