להסתכל לפחד בעיניים

דווקא בימים לחוצים אלו כדאי להכיר את המנגנון שמייצר לנו פחד,לנתץ כמה מיתוסים וללמוד מספר צעדים ראשונים איך להיפטר ממנו.רמז לפחד אין שום קשר ליצר ההישרדות...

מהו פחד

פחד הוא תחושה גופנית שגורמת לאי נעימות.
התחושה מיוחסת למשהו שעתיד לקרות על פי תסריט דמיוני של האדם החווה אותו.
היא גורמת לאדם לחוש אי נוחות עד כדי כאב חזק שמניעה אותו לרצות להיפטר מהתחושה ובאופן פרדוקסלי, הרצון להימנע מלחוש פחד רק מגביר את תחושת הכאב.
 

מיתוסים רווחים לגבי פחד

הפחד נחוץ לנו למטרות הישרדות ומונע מאיתנו לעשות דברים שמסכנים את בריאותנו או קיומנו.
לא נכון!
למעט אנשים שבשכונה שלהם מסתובבים אריות ונמרים, רובנו יכולים להתמודד עם אתגרי החיים בעזרת אינטליגנציה טבעית.
התבונה והידע שלנו מספיקים כדי שנדע שלא חוצים כביש כשמשאית דוהרת מולך או שלא מכניסים את היד לסיר רותח.
הפחד מסכן את בריאותנו, מחליש את המערכת החיסונית, משבש את קבלת ההחלטות וחשיפה ממושכת לפחד מביאה לתחלואה פסיכוסומטית.
אנשים שסובלים מפוביות מונעים מעצמם תפקוד תקין.
במצבי בהלה ופחד, אנשים מתפקדים גרוע וחושפים עצמם לסכנות.
 

איך מתעורר הפחד?

כפי שכבר נרמז בתחילת המאמר הפחד יושב על היכולת שלנו לדמיין.
מכיוון שפחד מתייחס לדבר עתידי, שעדיין לא קרה במציאות, החוויה מתעוררת כשהאדם מדמיין מה יקרה כאשר התרחיש הדמיוני יתממש.
שתי תנועות מניעות את הפחד:
הראשונה: הפחד שאני לא אשיג את מה שאני מדמיין שאני צריך כדי להתקיים.
השנייה: שאני אאבד את מה שאני צריך כדי להתקיים.
אנחנו יכולים להחליף את צרוף המילים "מה שאני צריך" ביחסים, קריירה, כסף, משפחה, חברים, אוכל ועוד...
לכל אחד מהערכים האלה יש חשיבות שונה אצל אנשים שונים על פי מידת ההזדקקות לקיומו בחייהם.
מה שנחשב לבעל חשיבות עליונה יהווה מקור לפחד.
לדוגמה: אם ערך המשפחה נחשב אצלי לגבוה, אזי כל עוד אין לי משפחה אני אפחד שגם בעתיד לא תהייה לי וכאשר אני "אשיג" משפחה, אני אפחד לאבד את המשפחה.
הערך שאני מחשיב אותו כחשוב בחיי הוא מקור הפחד עבורי.
אם קורה דבר מה שיש בו איום על קיום הערך עבורי, לדוגמה: אזעקת צבע אדום, כאשר אני אתחיל לדמיין שהטיל עלול לפגוע במשפחתי, אני איחשף לתחושות של פחד.
אם אין לי משפחה שאני כמה לקיומה, כאשר אני אתחיל לדמיין שאני אשאר ערירי, הפחד יתחיל לכרסם בי.
 

מה עושים?

ראשית הבנת המנגנון המייצר פחד הוא תחילת הדרך לריפוי.
כשאני יודע שהפחד מתעורר על ידי הדמיון שלי, אני גם יכול פשוט להפסיק לדמיין או לעצור את התנועה של המחשבה לעתיד ואז גם הפחד יעצר.
איך עושים את זה:
1. מכיוון שאין לאדם שתי מחשבות בו זמנית, עיגון המחשבה בתחושת הנשימה מסיטה את תשומת הלב מהמחשבות שמייצרות פחד ומפסיקות את התנועה שמייצרת פחד.
2. ברוב המקרים תחושת הפחד תגרום לנשימה שטוחה ומהירה וכיווץ גופני.
להאט ולהעמיק את הנשימה ולמתוח את האברים ולהזדקף, יביא מידית להקלה בתחושה.
3. עבודת עיניים: סימון של הספרה שמונה עם אצבע מול העיניים ומעקב עם העיניים אחר תנועת האצבעות ללא הסטת הראש.
אפשר ממש לנוע בחדר בשמיניות תוך קיבוע הראייה בנקודה קבועה בחדר.
4.שאלת שאלות סביב המחשבות שמייצרות פחד: מה הדבר שאני מדמיין שיקרה? ומה יקרה אז? ומה אז?
ממשיכים עם השאלות עד לנקודה שמגיעים לתחתית, המחשבה הראשונית שגרמה לפחד ואז שואלים מה הסיכוי שזה יקרה ומה באמת קורה ברגע הזה.
הפער בין המציאות לדמיון מתגלה ומעורר את האדם.
5. חקירה סביב המחשבה שמעוררת פחד:
- שאלה: האם אני יודע בוודאות שמה שאני מדמיין אכן יקרה?
- מה המציאות שמחשבה שאני מדמיין יוצרת לי ברמת הרגש, התחושה והתגובות הגופניות
- מי אני ללא המחשבה?
 

לא לפחד מהפחד

אולי הדבר החשוב ביותר שאפשר לומר על הפחד ולעתים נשמע אפילו קלישאתי הוא:
אל תפחדו מהפחד!!!
הפחד הוא רק תחושה וככל תחושה הוא עולה ומשתחרר.
ככל שתלמדו לחיות ולפעול גם במקומות שבהם מתעורר הפחד, תזהו את "השקר" שלו והוא יטריד אתכם פחות.
 

אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל