חופשה (כמעט) לכל אחד, בדרך חברתית וחסכונית

להוזיל את החופשה ואפילו להאריך את השהייה בחו"ל , אך גם בארץ, תוך שינוי דפוסי התנהלות, עשיית הכירות מקרוב עם תושבי מקום ולא רק עם אתריו...

הדברים המתוארים בהמשך נכונים לכל מקום בעולם, בישראל יש לציין כי יש התניות שונות.
זה כבר לא סוד שאחוז די גבוה מאוכלוסיית הארץ, מהמעמד הבינוני-נמוך ועד עשירי הפלך, ממתינים ומצפים בקוצר רוח להיות בדרך לנתב"ג על מנת לקחת מטוס ולהתאוורר במקום אחר, מי בחיפוש אחרי ריגושים ספורטיביים, אתרי נוף, אתרי היסטוריים וסתם מסע קניות. יש גם אשר יעדיפו גיחה קצרה וישכירו צימר הכל כלול בצפון או בדרום, אך יצאו מבתיהם לשנות אוויר ומקום.
הייחודיות של ישראל לעומת רוב הארצות המערביות או המתפתחות, הוא מיקומה הגיאוגרפי והפוליטי, מי לא חלם או עדיין חולם לקחת את מכוניתו על מטלטליו, קנו וצאנו ופשוט לעבור את הקו המציין גבול, עם או בלי ביקורת דרכון, ולנסוע חופשי דרך ארצות שכנינו ליעדים קרובים גם רחוקים, מבלי לחשוש ממתיחות ביטחונית או משודדי דרכים.
אך מה? היציאה לחופשה כרוכה בממון רב ולמרות כניסה ביישנית של טיסות לואו-קוסט לתחומי נתב"ג, עדיין כל יתר ההוצאות ובעיקר לינה ומזון, הולכת ומכבידה יותר ויותר על הבליינים, אלה מהשכבות החלשות אשר הגזירות הכלכליות פוגעות ישירות בכיסם, נפגעות גם ישירות באפשרות לממש את החלום השנתי ובראשם הילדים.

חופשה אחרת לכל גיל ואם גם לא לכל כיס, לפחות לאלה שכבר ויתרו או צמצמו.
כבר דיברו על זה ביומני חדשות, גם בארץ וגם בחו"ל, על טיולי הספה, דיברו, הסבירו בקצרה, סיפרו על ההצלחה אך לא הביאו עדות של התנסות.
כאן אעבור לכתוב בגוף ראשון ( שלא כמנהגי).
רעייתי, בני ואנכי, עשינו עלייה (אני תושב חוזר) לארץ לפני כ-25 שנה משוויץ, מה לומר? ארץ רווחה (שוויץ), בלי מלחמות ובלי גבולות, מאחר ונשארה משפחה מאחורינו, נשבענו כי כל עוד אנו יכולים, נחזור לבקרם בכל הזדמנות, כי אמנם היגרנו, אך לא נטשנו. וכך היה, אין כמעט שנה שלא יצאנו בקיץ וזאת למרות אמצעים די דלים, לפעמים בתמיכת המשפחה שם. אז ביקרנו ובילינו עם המשפחה, לעיתים אף יצאנו עם מי מהם למלון צנוע בהרים או לחוף האטלנטי ומאחר ותמיד שריינו לנו טווח זמן מעט יותר ארוך על מנת לבלות עם בנינו בנפרד, היינו על פי-רוב שוכרים מקום בצימר, כן , זה בדרך כלל אפשרי כאשר הסטנדרט לא נקבע ע"י הג'קוזי וכל מיני אביזרי בוטיק מצועצעים וזאת מבלי לוותר על אסטטיות , איכות מיטות וחדרי אמבטיה ולעיתים קרובות, מגע ישיר עם המשכן, החקלאי אשר עושה זאת ע"מ לשפר את הכנסתו ולקבל הזדמנות לפגוש אנשים אחרים. מאד נהנינו משיטה זו, בייחוד בגלל שדי סלדנו ממלונות אך גם ניצולת האמצעים העומדים לרשותנו היו חשובים.

לצערנו, נפטרו , בשיבה טובה , משוא ביקורינו העיקרי, איתם נעלמה גם חלק נכבד מהתמיכה הכלכלית שעזרה לנו לבצע טיולים אלו, אך לנו היה קשה לוותר, כי הרי יש לנו עדיין שארים ולא מעט חברים ויותר קשה מכל, ואני מודה, קשה לנו לעבור קיץ מבלי הצורך לצאת להתאוורר מסיר הלחץ השורר כאן , במזרח התיכון.
בשנת 2007 קיבלנו לראשונה את המידע על שיטת טיולי הספה, זו הייתה גם שנת אבל אצלנו אך, גם "שחרור" ממחויבות אשר הביאה אותנו לעיתים קרובות לאותן מחוזות מבלי לחדש הרבה, חלום כמוס שרדף אותנו.
החלטנו לעשות מעשה: להירשם לשני אתרים מתחרים על השיטה, אתן כאן רק אחד מאחר ולא מצאנו עצמינו בשני: www.couchsurfing.org.
אחרי רישום כנדרש, אמרנו לעצמנו כי עלינו לנסות שיטה זאת בצרפת, ארץ אותה הכרנו טוב אך עד היום יש מחוזות בהם לא ביקרנו, מיינו לנו מחוז עלום כזה, עשינו חיפושים באתר אחרי תושבים רשומים באזור והתחלנו לכתוב בקשות לאירוח, כן כך זה עובד - לא עסק לבטלנים,,, די מהר קיבלנו הצעות מאנשים אליהם פנינו ומסגרת הנסיעה גובשה כמו גם רכישת כרטיסי הטיסה ( זהו , מבלי לנחות בשוויץ) ויצאנו להרפתקה הראשונה שלנו על ספות העולם, הפעם בלי בנינו אשר הגיע זמנו להתגייס לצה"ל, עשינו סבב של שבוע בפריס ( משפחה) ומשם רכבת לאטלנטי ולהיכרות הראשונה שלנו עם הלא ידוע: אנשים פרטיים כמונו אשר מעוניינים לארח אצלם, חינם אין כסף (זה הכלל),, הם המתינו לנו בתחנת הרכבת ( כן יש ארצות שזה קיים,,) וכאן התחיל הלא יאומן, מגע מיידי כאילו הכרנו מאז ומתמיד, (אלו היו אפילו מבוגרים בעשור מאתנו), הראו לנו במשך 3 ימים את האזור, סעדו אותנו גורמה (לא חייב ולא תמיד אפשרי לכולם) ושיחות אל תוך הלילה על הכל.
מאחר וזו הייתה הפעם הראשונה ורצינו לבקר באותה עיר כ-5 ימים אך לא העזנו לבקש זאת ממארח אחד, קיבלה אותנו אישה, גם היא בגילנו בצד השני של העיר, גם איתה היה מדהים אך הדבר שהכי הדהים אותנו: המארח הקודם הביא אותנו אליה ועמד על כך שיעשה עימה היכרות משתי סיבות, אחת סתם כך כמעשה חברי אך מעל לכל , רצה לוודא כי אנו "נופלים" לידיים טובות....עד כדי כך הקשר נעשה אמיץ תוך זמן קצר כל-כך. הוא הגדיל לעשות , טלפן למחרת כדי לשאול לשלומנו.
בעוד שבוע , אנו מגיעים אליו ואל חברתו שוב, כמובן , בלי התיווך של האתר, אין צורך הם חברים קרובים לכל דבר ואנו בקשר מתמשך כמו גם עם המארחת השנייה באותה עיר.
בקיץ הבא לאחר התחלה מבטיחה זו, זומנו לאירוע משפחתי באיסטנבול, טורקיה, החלטנו שמעבר למפגש עם חלק מהמשפחה, אנו מזמנים עצמינו להתארח אצל טורקים הרשומים באתר, נדהמנו מהמהירות בה ארגנו את הביקור הראשון שלנו בארץ מקורות רעייתי, באיסטנבול אירח אותנו בחור מדהים, עו"ד במקצועו, מוסלמי, מוזיקאי, יודע הכל על יהדות ועל יהודי איסטנבול, כולל המידע על סבה רבה של רעייתי שהיה דיין גדול של יהודי העיר לפני כ-100 שנה. לאחר תום ההילולות אליהם היינו מוזמנים באיסטנבול, ביצענו סבב סביב ימת המרמרה והכל אצל חברים באתר, עם כולם יש לנו קשר קבוע.
שנה לאחר מכן עשינו את הפריצה הגדולה : נסענו בפעם הראשונה לארץ בה לא דרכנו מעולם, רומניה, 80 אחוז מהמסע עשינו אצל תושבים מכל הגילים והסוגים, מבני 19 ועד 65, חלק מהם כבר ביקרו אותנו ביקור גומלין, וכאן אציין, אין כל חובה לעשות "החלפה", אפשר : רק להתארח אצל אחרים, רק להציע שעה לקפה, רק לארח אחרים מבלי לצאת מהבית, להדריך אורחים של חבר אחר ולהראות להם את האזור, בקיצור , אפשר הכל... לא רגע, אסור לפגוע באף אחד, לרמותו, לנצלו, לכפות עליו יחסי מין וכל דבר לא מוסרי אחר;
האתר נותן את כל הכלים על מנת ליצור מצב של ביטחון אישי לכל הצדדים, כל מה שנכתב בו על האחר , לא יכול להמחק, ז"א : בדרך כלל , לא חובה, אנשים כותבים בדף של הזולת ומתארים את חווית הפגישה בינם, אם מאן דהוא כתב דעה שלילית על אחר, אי אפשר למחוק זאת בלי רשותו.
כל הנרשמים לאתר מתבקשים למלא פרטים מלאים ככל האפשר על עצמם , טעמם, מטרותיהם, תיאור ביתם וכו, על מנת להבטיח כניסה לבית בטוח, רצוי שהמבקש כמו גם המציע, יקראו טוב את הפרופיל של זולתם, אף אחד לא מחייב אף אחד להסכים לארח או להתארח, יש אפשרות לציין את, מינך, מין האורח או המארח הרצוי לך, אם אתה הטרו או הומוסקסואל, מעשן או מרשה עישון, רוצה לארח ילדים או לא , כמו גם חיות מחמד, עיסוק בעל הדף ועקרונות החיים שלו, בקיצור הרבה פרטים.
לא כל הנרשמים – כיום 6 מיליון חברים https://www.couchsurfing.org/n/press
לעומת 3 מיליון לפני שנתיים, כותבים את כל הפרטים ויכול כל אחד אשר פנו אליו , הן כמארח , הן כאורח , לדרוש מלוי יתר הפרטים או לחלופין , להתעלם מהזולת.

כמעט לסיכום, כי מי יכול לסכם מפעל חברתי כל-כך גדול ומוצלח, המחבר בין אנשים בעולם כולו, כן , גם כאלה אשר אחרים חושבים שהם אויבים, יכולים להימצא כבני אדם שכל רצונם זה לחיות בשלום ולהכיר את השונה.
לפני שנתיים התארחנו בברצלונה וקטלוניה, בשנה שעברה בברלין ואנדלוסיה, בשש שנים עשינו היכרות כנה ועמוקה עם כארבעים חברים, בודדים ,זוגות, או משפחות ואנו מתכוננים להמשיך לבצע את תכניות החופשה שלנו בצורה זו אשר מקרבת אותנו לא רק אל מונומנטים תיירותיים, אלא אל תוך התרבות של האזרחים החיים לצדם.
עוד מידע חשוב בנושא , כמעט בכל עיר או מחוז, נוצרו קבוצות מקומיות של חברים באתר אשר נפגשים מידי פעם לכל מיני אירועים, כך, אנו חברים בקבוצה של חיפה, הוזמנו השנה לעשות היכרות עם הכפר הדרוזי ג'וליס אשר בצפון, ע"י בן הכפר אשר גם משתמש באתר לאירוח ולנסיעותיו, אפשר גם כמובן לארח ולהתארח בארצנו, אנו כבר אירחנו מספר פעמים אנשים מירושלים וממקומות אחרים בארץ, מכל אחד יש דברים ללמוד ולחלוק .

עמדתי לשכוח פרט חשוב: כן, השימוש בשיטת הספה כדרך לטיול מהווה גם חיסכון מאוד גדול בהוצאות הכספיות ומורידות את עלויות החופשות למקום הרבה יותר נורמלי, אל להיות רק אינטרסנט, זה אולי לא בושה, אך כדאי גם להאמין בדרך על מנת לקבל בחזרה את התמורה.