דיכאון - כאילו הייתי חולה... מדריך למתחילים.

מכיר מישהו שנראה לך עצוב מידי - אולי זה אתה? חיים פעם אחת.תופעת הדיכאון והפרעת מצב רוח היא התופעה הנפוצה ביותר היום בעולם המערבי. יש דרכים לטפל בה. לא נצחק כל היום. לעתים נהיה עצובים ומתוסכלים אבל אין צורך לשקוע בעצבות קיומית לא מוסברת.

" זקוק לעזרתך, אני עצוב מאד ולא מוצא טעם לחיים. "

סיפור יהודי ישן מספר על אדם שניגש לרבי " רבי אני זקוק לעזרתך, אני מדוכא ולא מוצא טעם לחיים. "
הרבי :" שמע, טוב שבאת. יש בקצה העיירה אדם שכולו שמחה וגיל. הוא מאושר בחייו .
אין אדם שלא צוחק כשהוא בקרבתו. גש אליו ! "
עונה לו האדם " אני הוא האדם "שכולו שמחה וגיל " ואני הוא גר בקצה העירה.....!

זה הסיפור שעלה בראשי ברגע ששמעתי על התאבדותו של הקומיקאי המחונן - רובין ווליאמס.
כמה מטעה, כמה שונה ממה שחשבנו עליו ואולי אפילו קנאנו בו...כמה עצוב ומיואש הוא הרגיש . אם החליט לשים קץ לחייו.

תמיד חשבנו שדיכאון הוא ברור, מאד בולט לעין. הרי אדם מפסיק לתפקד. זה נכון מאד אך רק בחלקו.

 
לאחרונה מחקרים מצאו שיש סוג דיכאון שאינו 'פוגע' בתפקוד. לכאורה אדם "מתפקד" כלומר עובד, מדבר, צוחק
אך הוא נמצא כמו 'על אוטומט'. תופעה זו מטעה ומשלה. האדם במקום לטפל בעצמו, עשוי לבוא אל עצמו בטענות..
הוא פועל על אנרגיות שנגמרות ואפילו לא יודעים שמצבו מתדרדר. .
זה מה שקרה לרובין וויליאמס. אדם פעיל, שחקן , חכם, נבון, מצחיק,
מלא שמחת חיים...כביכול אך עם נפש בוכייה מעונה ואבודה.

 
 

מה זה דיכאון -הפרעת מצב רוח.

 

דיכאון הוא הפרעת מצב רוח שבאה לידי ביטוי בתחושות של
* עצב , עייפות, חוסר מנוחה, חוסר אונים, והערכה עצמית נמוכה .
* האדם מתאפיין בריבוי של מחשבות בעלות אופי שלילי ופסימי.
הן יוצרות לרוב קשיים בריכוז וקשיים בקבלת החלטות.
המחשבות מובילות למעגל סגור של מועקה ומצוקה וחוזר חלילה.

איך מזהים דיכאון?
תוכל לזהות אותו במיוחד עקב האפיון הראשון שלו - רצון להימנעות ולהתבודדות יותר מתמיד.
בנוסף ייתכנו סימנים כגון-
* חוסר מוטיבציה , חוסר רצון להשקיע בכלום.
* הזנחה של ההופעה והיגיינה, קושי לטפל בצרכים פיזיים ורגשיים,
* ניתוק היחסים עם חברים ובני משפחה. אפטיה.
* אבדן יכולת הנאה, ואיבוד עניין מעיסוק /ממה שגרם הנאה וממפגשים חברתיים
* הפרעת אכילה, שינויים (אכילת יתר או כמעט צום..)
* הפרעת שינה ( נדודי שינה/ שינה ממושך קשיי הירדמות /קשיי התעוררות או שינה טרופה.)

המקורבים לאדם גם הם צריכים לצפות על סימפטומים אלה.

הגורמים לדיכאון

סיבה להתפתחותו של דיכאון אינה אחת ברורה. אך ידוע על גורמים שעשויים להיות זרז להתפתחותו.

1. יש מרכיב גנטי או מרכיב תכונתי/ אישיותי - אנשים מסוימים נולדים עם נטייה ברורה לחוות שינויי מצב רוח קיצוניים .

2. נסיבות חיים, אירועים קשים שהאדם חש שאין לו שליטה עליהם . למשל אבדן אדם יקר, אכזבה פיטורין וכישלון גדולים,
אהבה נכזבת, עשויים להוות זרז לירידה במצב הרוח (כמובן במיוחד אצל אלה שיש להם נטייה מוקדמת) .

3. פגיעות קשות בשלבים מוקדמים וטראומות מסוגים שונים בילדות, שאולי לא התגלו/ לא טופלו / או לא הצליחו בטיפול.
הם פגעו ופוגעים בחוסן של האדם, הוא מתנהג כפוסט - טראומטי, כל קושי עשוי להפיל אותו. אלה צלקות אצל אדם.
.
4.. מחלה קשה/ כרונית גורם לכאב, לחרדה מפני העתיד ו/או לירידה אמתית בתפקוד .זה מהווה גורם בולט לתחושות של דיכאון.

5. דיכאון המופיע במעברי חיים - בגיל הנעורים, אחרי לידה, גיל המעבר, בגיל השלישי .( מוכח שלנושא ההורמונלי יש משקל כבד)
.
6. משתמשים בחומרים. צרכני אלכוהול וסמים (גם קלים) חווים תנודתיות קשה במצבי רוח ובהמשך לסממני דיכאון.

7. היום יש מגמה בולטת לראות בדיכאון לא רק תופעה נפשית אלא בהקשר אחר של חוסר איזון כימי במוח.
בעיה כימית, ספיגה מהירה מידי של החומר האחראי על מצב הרוח הטוב...מותירה את האדם חרדתי ומיואש...
עם סימפטומים של אדם שחווה טראומה, למרות שהבעיה היא רק חוסר איזון כימי.

הארה- יש סוגי דיכאונות שנמדדים על פי תדירות הופעתם, עצמה, משך כל אפיזודה, וכו. - עליהם לא נדון כאן.

 

גוף נפש וטיפול תרופתי ונפשי בהתאם.

מחקרים מצביעים שהקשר בין גוף לנפש נראה יותר הדוק משנראה בעבר. שינויים כימיים בגוף משפיעים על מצב הרוח ועל תהליכי החשיבה ולהפך.
לשים לב -התוצאה של הפרעה בפעילות הכימית במוח דומה לקשיים שחווים עקב עקב מחלה, אבדן או צער,
אך נמשכת זמן רב יותר ואינה נעלמת עם היעלמות הגורם החיצוני שעורר אותה..
ההרגשה הקשה ממשיכה ומלווה בסימפטומים דיכאוניים לעיל ולחצים חדשים עבור האדם.

לנוכח הנתונים מומלץ שהטיפול בדיכאון יכלול בירור נפשי/ פסיכולוגי ולימוד מודע של אישיות האדם את עצמו.
וגם ילווה בטיפול תרופתי. בוודאי בהתחלת ההתמודדות אתו. עם הזמן אולי ניתן יהיה לותר עליו.

 
למה לקחת תרופה אם אני מדוכא? הסבר מפורט למתעניין (לא כולם חייבים לקרוא)
כולנו זקוקים להאמין שיהיה טוב.
מסתבר שאצל אנשים מסוימים החומר האחראי על מצב רוח טוב ( הסרוטונין ) נספג מהר מידי,
ומשאיר את האדם 'כבוי' ללא מה שאני קוראת "תקווה" .
זה קורה במקרה של אירוע קשה חיצוני וגם כך סתם. התחושות הן אותן תחושות כפי שתיארתי.
תרופות ה‭SSRI-‬ פועלות באמצעות חסימת קולטן במוח שסופג את החומר הכימי סרוטונין, זה הידוע כמשפיע על מצב הרוח לטובה.
כלומר התרופות מעכבות את "העלמותו , המהירה של הסרוטונין מהמוח ונותנות לו להשפיע לטובה על מצב הרוח.
זכרו
התרופות אינן משנות את האדם - ההפך הן מאזנות אותו למה שהוא צריך להיות . כמו של אדם שאין לו בעיה כזו.
אפשר להשוות זאת ללקיחת תרופה לאיזון לחץ דם גבוה. היא אינה משנה אותך. היא מייצבת ומאזנת אותך.

 

סיכום

* אין אדם חסין מפני דיכאון. בנסיבות מסוימות זה יכול לקרות לכל אחד. עם זאת,
לא כל אדם שנתקל באירועי חיים קשים הופך לדיכאוני
ולא כל דיכאוני חווה אירועים חמורים .

* הפרעת מצב רוח, בקיצוניות שלה פוגעת בתפקוד היומיומי של האדם. .
משפיעה על החיים, על האושר, על תפקוד האישי , זוגי/ חברתי/ כלכלי (בעבודה) ולכן כדאי לטפל בה.

חשוב לדעת - מחקרים הוכיחו לאחרונה שקיים דיכאון עם תפקוד! כמו 'על אוטומט' ,
ולכן קשה לזהות את הדיכאון. חשוב לשים לב לזה.

* התמודדות עם דיכאון היא מערכתית
עם קרות מצב של דיכאון מכל סיבה שהיא. יכולת האדם להתמודד תלויה
* באדם עצמו - בכוחות נפש קיימים או לא, בבריאות פיזית, בתורשה .
לכן יש לעזור לו ע"י טיפול ופיתוח מודעות עצמית. בירור וזיהוי חולשות , שיקום הביטחון העצמי, בחירת מקורות חוזקה והעצמה.
ועל ידי טיפול תרופתי אם הוא נשאב להימנעות ובידוד.
* בקהילה- תמיכה של חברים , משפחה וסביבה הוכחה כקריטית בסיוע להתמודדות.
לכן יש להתגייס לסייע. על הסובבים אותו לקחת תפקיד פעיל בהחלמתו. עליהם להקפיד על -
לא להשאיר אותו לבד ככל האפשר, להיות ערני למצבו ולערב טיפול.

 
התמודדות מיטבית היא שילוב של התערבות פסיכולוגית, תרופתית ופיזיולוגית.
נותנת את המענה הטוב ביותר עבור מרבית הלוקים בדיכאון.

הארה: במאמר זה מדובר על הפרעות במצב רוח. ועל דיכאון "רגיל" ולא על סוגים שונים וקשים של דיכאון עמוק.
מי שחש יותר מכך חייב לפנות לקבל עזרה ולא להיות לבד. יש מה לעשות!

 
שעת סיפור- כאילו הייתי חולה. ולקחתי תרופה
 
לסיום אני רוצה לספר על מכרה שלי, אישה בשנות ה40 נעימה, חייכנית ועניינית. כמו שאני אוהבת..
היא סיפרה לי בזו הלשון:
אני רוצה ללכת עם שלט, עליו כתוב: "לפני ואחרי," שאלתי מה השמחה? ואני מצטטת:
מאז שאני מכירה את עצמי הייתי סוג של אפתית, עצובה, לא מחייכת, כאילו מה יש לחייך פה...כמו נבולה.
חשבתי שככה צריך להיות. לא ידעתי משהו אחר. יום אחד, לפני כ 10 שנים,חבר רופא שאל אותי,
"תגידי את מדוכאת" עניתי "לא אני כזאת, הרבה שואלים" והוא הציע "מה דעתך לנסות תרופה נוגדת דיכאון ( SSRI) "
לקחתי - וזהו! חיי מחולקים מלפני התרופה, לאחרי התרופה.
כאילו הייתי חולה. ולקחתי תרופה. כאילו אלוהים השלים לי משהו שהיה חסר. (חוסר איזון כימי).
לא ידעתי שאפשר להרגיש נועם, שקט, חיוך, לצפות שיהיה טוב, לצחוק בלי להיות מוטרדת. ...." זהו
רציתי שתדעו.

הרבה אהבה. הרבה שמחה. זה אפשרי.
בהצלחה.
אורנה אורבך תאומי

אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל