הזכות על הארץ

אריק רייכמן העביר אלי מצגת מרשימה על הזכות של עם ישראל על ארץ ישראל. חוסר הביטחון הלאומי שמקונן בימין מקיים את העניין הבלתי פוסק בנושא. אך משעוסקים בו התבונה צריכה לגבור על האמונה. עיקרה של המצגת בנוי על שני יסודות: ההבטחה האלוהית ורצף ההימצאות בארץ.

הזכות על הארץ

הזכות על הארץ
צבי י' כסה

אריק רייכמן העביר אלי מצגת מרשימה על הזכות של עם ישראל על ארץ ישראל.
חוסר הביטחון הלאומי שמקונן בימין מקיים את העניין הבלתי פוסק בנושא. אך משעוסקים בו התבונה צריכה לגבור על האמונה.
עיקרה של המצגת בנוי על שני יסודות: ההבטחה האלוהית ורצף ההימצאות בארץ.
מצער הטיעון על זכותנו על פי הבטחה אלוהית.
מי שמאמין באלוהים הרי זה נימוק מושלם. מי שאינו מאמין או רק מפקפק הרי זכותו לכפור בסיפור. מה עוד כמו הנוצרים והמוסלמים המאמינים באותו האל וטוענים כי ניטלה הבחירה מישראל וניתנה אלה לנוצרים ואלה למוסלמים. וההוכחה היא הגלות. אלוהים הגלה אותנו. ומיד הם רשאים לכפור בזכותנו. הטיעון האלוהי הוא חלש לכל מי שמקדים תבונה לאמונה.

אמת מהיסטוריה תזעק.

אחד כזה יטען כי אין בעולם מדינה שאבות יושביה לא חיסלו פיזית או בלעו תרבותית את יושבי הארץ. וכך עשו שבטי העברים שבאו לכנען והשמידו את עמי הארץ. ולא רק השמידו אלא טענו כי זו מצוות אלוהים להשמיד את העמים. באיסלאם יש היתר מרושע להכחיד מי שאינו מתאסלם. העברים לא נתנו אפשרות להתגייר (שמעון ולוי מרמים את בני שכם להתגייר במילה ורוצחים אותם) אלא העתיקו את הסמכות לרצח עמים על מצוות אלוהים ללא שיור אופציית גיור. רבותי היהודים, ההיסתמכות על אלוהים אינה מחזיקה מים ואינה ערובה ללגיטימיות של זכותנו על הארץ.

הזכות האוניברסלית – הזכות לריבונות

הזכות על הארץ יונקת מעיקרון הזכות לריבונות שהיא זכות טוטלית לכל אדם ועם. יש רק ערך אחד במערכת הערכים שאינו מרוסן. זה ערך הריבונות. ערך החופש מרוסן על תנאי שלא תפגע באחרים; ערך השיוויון מותנה שלא לקצץ את הראשים של הגבוהים; ערך האמת מותנה בכך שלא תחסום את הזכות להטיל ספק; ערך הלאומיות מותנה בכך שלא לשלול לאומיות אחרים וכיו"ב. יש רק ערך אחד שאין עליו התניית ריסון הוא ערך הריבונות: אדם ריבוני-בחברה ריבונית-במדינה ריבונית. וכל מי שמונעים ממנו את הזכות לריבונות יכול ללכת לכל מקום בעולם – אם כוחו אתו – ולהקים את ריבונותו. ואנחנו לא באנו לכל מקום אלא למקום היחיד שאנחנו יכולים לטעון שהוא שלנו - כמו שהאנגלים והצרפתים על אנגליה וצרפת - על בסיס היסטורי, על היצירה התנ"כית שיצרנו כאן ומסרנו מכאן לעולם ועל מינהגי עמים ואנשים לאורך מיקטעי ההיסטוריה.

רצף ההימצאות בארץ

האותנטיות של המצגת הזאת היא רק בעובדה היסטורית אנושית ולא אלוהית על רציפות הקשר לארץ ישראל.
וגם כאן זה לא פשוט. הארץ ריקה מאות בשנים ויהודים לא עולים אליה. מ -1880 עד 1920 נסעו 2.5 מיליון לארה"ב ו – 50 אלף לארץ (בן גוריון אמר לי שרובם חזרו. הוא הגזים). הציונות היא מרד נגד הכמיהה הוירטואלית לא"י. מימי רבי עקיבא הכל וירטואלי. שיר השירים היה לזיווג בין האל לעמו. והופיעה ירושלים של מעלה והוירטואליות מוסטת לקבלה ולמשיח עד להתנסות עם שבתאי צבי ועד להתנגדות הקשה של רבני האורתודוקסה לעלייה לארץ (לא לעלות בחומה). אחרי הצהרת בלפור ויצמן קורא לחלל: "העם היהודי אייכה?" לא עולים. מאז ועד היום עלו ו/או היגרו לארץ רק ממדינות שהציקו ורדפו אותנו. ממדינות שלא כך נהגו לא עלו מאז ועד היום.

לא עוולנו לפלשתינים עד הכיבוש

על בסיס העיקרים האלה לא עוולנו לפלשתינאים. עד לאירוע הכיבוש (ששת הימים) הוענקה לפלשתינים אזרחות ישראלית. חוק השבות יכול היה לעמוד במבחן הצדק האוניברסלי לו היה מתאפשר חוק שבות לפלשתינאים למדינתם (שעד היום אנחנו מסרבים לה). הכיבוש וההתנחלות בשטחים הכבושים הם המעוררים את העירעור על הלגיטימיות של מדינה לעם ישראל. כל הפילפולים על הבטחות אלוהיות מחייבים הכפפת תבונה לאמונה. וגורלן של אמונות היא שהתבונות במוקדם או במאוחר כופרות בהן.

צדק בצדק נגע

ויתר הדברים על מושג הריבונות – מקור הסמכות האנושית - והנובע ממנו הם נושא שצריך להשלים את הטיעון הבסיסי: הזכות לריבונות היא ההֶצדק למדינת עם ישראל. והתנאי הוא מימוש זכותם של הפלשתינים לריבונות (אלא אם נותנים להם אזרחות במדינת שני עמים). הציונות המוסרית עומדת על ויצמן שהצהיר בעדות בוועדת העמים: "צדק בצדק נגע". מי שכופר באמירה הזאת אינו אדם הגון ואם הוא מגיע לשלטון במדינת היהודים הוא מערער במעשיו ובדבריו על הלגיטימיות שלה.




אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...

כותבי המדור

הצג הכל