מה בין התיישבות להתנחלות

אף שעברו 41 שנים מאז שגוש אמונים הכניע את ממשלת רבין-פרס שהסכימה לאפשר להם את ההתנחלות הלא חוקית בסבסטיה, עד היום מבולבלה האבחנה בין שתי היישויות – התיישבות והתנחלות.

מה בין התיישבות להתנחלות

מה בין התיישבות להתנחלות

צבי י' כסה

אף שעברו 41 שנים מאז שגוש אמונים הכניע את ממשלת רבין-פרס שהסכימה לאפשר להם את ההתנחלות הלא חוקית בסבסטיה, עד היום מבולבלה האבחנה בין שתי היישויות – התיישבות והתנחלות. הבילבול גבר כאשר המתנחלים מזה שנים נאבקים להתגדר כהתיישבות. לחיזוק התביעה הם מארגנים סיורי צעירים לחניתה. ולא מרפים. אין להתעלם כי קדמו לגוש אמונים כת טבנקיניסטים מהקיבוץ המאוחד. זה מצער אבל, לא משנה את האבחנה.

המולכים בפוליטיקה

ההתנחלות היא המקטע המכונן את ההוויה המדינית והביטחונית והתרבותית מאז שנות השבעים ועד היום. שניים או שלושה אחוז בציבור כבשו את הבמה הפוליטית, המפלגתית והממשלתית. כיוון שכך ראוי לעיין בסוגיה ולאבחן מה בין התנחלות להתיישבות כדי להסיר בילבול מהארץ, כי ההתנחלות בעיני היא מארת השבט.

בין מפעל שיחרור לאומי להתנחלות

ב - 1974 אורגנה לנו פגישה עם פעילי גוש אמונים בביתו של אדיר זיק (לימים גדול המחרפים את רבין) שם שמענו מהם את חלומם הגדול בין הגאולה שמלחמת ששת הימים היא פעמיה, לבין תכלית המדינה, שלהנהגתה הם מבקשים תמיכה, כפרוזדור למלכות היעודה. ובפועל, כדי להבטיח שלא תהיה פשרה ובין הירדן לים תיכון מדינת היהודים לבדה. שמענו ואף שידענו את הפער בין שתי התרבויות – החופשית שלנו, שבה התבונה קודמת לאמונה, לזו שלהם שבה האמונה קודמת לתבונה - הזהרנו אותם: אתם מנצלים ממשלה רעועה אחרי מלחמת כיפור ורוכבים על אתוס ציוני מימי טרם מדינה: "התיישבות" להפוך אותו ל"התנחלות". ובאמצעותה אם תרצו או לא, אם התכוונתם או לא, להפוך את מפעל ההצבה של הריבונות היהודית מתנועת שיחרור לאומית לתנועת דיכוי עם אחר.

בין התיישבות להתנחלות

מה המבדיל בין זו לזו? - בהתנחלות "הנחלה" היא התכלית. בהתיישבות "היצירה האנושית" במקום הנבחר היא התכלית. יכול אדם לשבת בלונדון ויש לו נחלה בפלשתינה. ואין התיישבות בלי הנושא האנושי החי בה. והיו בארץ קולוניות. המושבות הראשונות כונו קולוניות. ערבים עבדו ושמרו (חוץ מאשר ביבניאל) עד שבאה העלייה השנייה ואמרה: לא קולוניות. לא נשלוט בערבים ולא הם יבנו וישמרו וישרתו אותנו. נעשה התיישבות עצמית - התיישבות של יצירה אנושית במו ידי מקימיה. וזו יכולה להתקיים ככזאת- וזה הצופן לאבחנה - רק במקום שכל תושביו חופשיים לקחת בה חלק כחלק. כלומר, אם בני אדם אחרים מעמך מנועים מחופש הזכויות ליצירה האנושית כמוך, במציאות כזאת של אין חופש יצירה לכולם - אתה בקטגוריה היתנחלותית - אתה מתנחל ולא מתיישב כמו הצרפתים באלג'יר והפורטוגלים באנגולה והאנגלים באירלנד. במילים פוליטיות: בשטח כבוש לא יכולה להיות התיישבות אלא רק התנחלות. המציאות מייצגת היום את התיאוריה ההוגנת הזאת.

בטרם מדינה ובמדינה

שואלים: אז איך היה מושג התיישבות, כמוגדר לעיל, אפשרי לפני הקמת המדינה? - היה אפשרי כי אנחנו – שני השבטים היהודים והפלשתינים – לא היינו אזרחים אלא נתינים של התורכים והאנגלים במצב צבירת זכויות על פי החוק התורכי והאנגלי שחל על שנינו. לו אחרי קום המדינה היו הפלשתינים לא אזרחים אלא נתינים. כלומר, שאתה שולל מאחר את חופש היצירה האנושית שלו אתה היית קולוניזטור בעל נחלה נדל"נית מונעת מאחרים זכויות. לא עוד זאת אלא זאת כאשר בכוחך לשלול זכויות כוחך גם להפקיע ו/או לגזול קרקעות מחסרי הזכויות, הכבושים. ובמצב הזה אתה עוד דורש להיות "התיישבות" או חניתה, זו דרישת מצח נחושה. וזה מה שעשתה תנועת גוש אמונים והנוהים אחריה אם כאידיאליסטים אפרטהיידים ואם כחובבי נדל"ן לעצמם.

מהתנחלות להתיישבות

הדרך להפוך את ההתנחלויות להתיישבות (לאחר שנלכדנו במציאות הרעה הזאת) אפשרית רק אם הגושים יסופחו בחוק מוכר ומוסכם למדינת ישראל, והפלשתינים שיתגוררו באותם הגושים יהיו אזרחי המדינה. מדינת ישראל לאחר הקמתה קיימה את מפעל ההתיישבות עפ"י הקוד הנ"ל כיוון שבמגילת העצמאות ניתנו הזכויות האזרחיות המליאות לערבים. וכך יכולנו בקומה זקופה לקיים את מפעל ההתיישבות תחת הצופן האמור (חופש היצירה האנושית לכל התושבים) הנ"ל ולהימנע ממפעל התנחלות. יישובים הקמנו ולא קולוניות. אשר על כן מאז סבסטיה התרבות הישראלית סימנה את המפעל כהתנחלויות. וכך ראוי לו. ואין זה מקרה שבמאה שנות התיישבות כנתינים של התורכים והאנגלים, במאבקים לא קלים, מעולם לא עקרו מתיישבים יהודים עצים בשדות הערבים. רק ממפעל ההתנחלות באו הפוגרומיסטים לעקור נטועים. תופעה זו לבדה מייצגת את המהפך מהתיישבות להתנחלות שהביאו עלינו בני המוטציה המפד"לית שהתגלגלו מישיבת הרב לגוש אמונים לבית היהודי.



אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...

כותבי המדור

הצג הכל