שיהיה לכם "ראש השנה" מתוק מדבש

ראש השנה - כלי ליצירת מציאות

בס"ד


שיהיה לכם "ראש השנה" מתוק מדבש

ראש השנה – מנוף ליצירת מציאות
ראש השנה הוא כלי חד פעמי ליצירת מציאות – פעם בשנה יש ראש השנה. באנלוגיה ללידת תינוק, כמו שאומרת הפסיכולוגיה, השניות, הדקות, השעות הראשונות לחייו הן הקריטיות ביותר לעיצוב תפישת המציאות שלו. חוויה של קבלה ואהבה או חוויה של דחייה, נחרטות במוחו הרך והטרי והופכות ל"פרדיגמות" – אמונות יסוד בתפישתו את עצמו ואת העולם סביבו. כל מה שיחווה לאחר מכן, יהיה תוצאה של תפישת היסוד הראשונית.
ראש השנה הוא "יום הרת עולם" – הריון המסתיים בלידה, לידת המציאות של כל אחד ואחד. זהו חג בן יומיים, ובכך הוא ייחודי, דבר המראה על חשיבותו ועוצמתו של חג זה. ראש השנה מקנה לנו, עם ישראל, כלים ייחודיים למגנט לחיינו כל מה שאנו מבקשים לעצמנו.
מכירים את ההערה הידועה: "איפה הראש שלך?" הבעש"ט הקדוש מייסד תנועת החסידות אומר: במקום שבו נמצאת המחשבה שלך, שם אתה נמצא. מקום משכנה של המחשבה הוא בראש, ומחשבות האדם משתקפות בדיבוריו ובמעשיו.
מהותו של ראש השנה
א. ראש השנה הוא יום הדין לכל העולם, מהיצור הזעיר ביותר ועד הגדול ביותר. ביום זה מעביר הקב"ה את כולם "וכל באי עולם יעברון לפניך כבני מרון, כבקרת רועה עדרו, מעביר צאנו תחת שבטו, כן תעביר ותספור ותמנה ותפקוד נפש כל חי, ותחתוך קצבה לכל בריה, ותכתוב את גזר דינם" (מתוך תפילת "ונתנה תוקף" של רבי אמנון ממגנצא) וגוזר כיצד תהיה השנה החדשה עבורם, מי יחיה ומי ימות, כמה פרנסה, ילדים, זיווג יהיו לכל אחד.
ב. הקב"ה הוא מלך רחמן, אוהב את עם ישראל בו בחר להיות לו לעם ולכן גילה לנו את מועד המשפט וכיצד נוכל לצאת זכאים בדין. מטבע הדברים, בעולם הגשמי, כשאדם עובר על החוק, השופט האנושי יכול להתחשב בנסיבות מקלות, אך את העונש הוא יקבל בכל מקרה. להבדיל, הקב"ה אומר לנו שלא רק שיש דרך למחוק את העבירות, אלא יתירה מכך, יש דרך להפוך אותם לזכויות. הכיצד? על ידי תהליך של תשובה. תשובה היא תהליך בו אנו שבים לנקודת המוצא שלנו, למי שאנחנו באמת, ניצוץ אלוקי, צלם אלוקי ממעל. אנחנו הרבה יותר גדולים ממה שאנחנו מדמים בנפשנו. יחד עם זאת, יש לשים לב שלא תהיה זו גדלות לא מתוקנת, גדלות מתוך גאווה של "אני ואפסי עוד", אלא גדלות מתוך ענווה, הבאה מהבנה עמוקה שכל מה שיש לאדם הוא מתנת חינם מאת הבורא, וזו הנקודה בה נעסוק בסעיף הבא. בתהליך תשובה האדם מתבונן במעשיו ורואה היכן שגה, היכן עבר על רצון הבורא, בין ב"עשה" ובין ב"לא תעשה". כל עבירה היא תוצאה של אגו, של חוויה פנימית של התנשאות, שאני לא צריך שיגידו לי מה לעשות, אני יודע לבד. לאחר הכרת המשגה, האדם עומד מול בוראו, מכה על חטא ומודה בשגיאה, מבקש שהקב"ה יסלח לו ומקבל על עצמו לעתיד שלא יחזור על טעות זו. כמובן שכדי לא ליפול שוב בחטא הגאווה, כדאי מאוד לבקש את עזרתו של הקב"ה, כמו שאומרים חז"ל: "אלמלא הקב"ה עוזרו אינו יכול לו".
ג. רה"ש הוא תיקון עצום לחטא הכי עמוק והכי ראשוני של האנושות. במה עוסקות מחשבות האדם רוב היום? בעצמו, הוא עסוק ברצונות, בצרכים, בנוחות ובאינטרסים של עצמו. בפרשת "בראשית" אומרת חוה: "הנחש השיאני", כלומר הנחש פיתה אותי. אומרים חז"ל, מהו "השיאני" – יש האני. נכנס כאן ה"אני" של האדם, יסוד הגאווה התערבב עם הטוב, שהרי הקב"ה ברא את האדם טוב. החטא של אדם וחוה הכניס יסוד זה בכל אדם, ומאז עליו לעשות עבודת ניקוי של האגו.
אומר הקב"ה אני נותן לכם יומיים בשביל להפוך את הראש שלכם, אלו יומיים שהם שורש הזמן, כשהראש שלכם יתנקה, המציאות תהיה אחרת. אלו יומיים של איפוס מונה לקראת התחלה חדשה, הזדמנות יוצאת דופן לצאת מהתסריטים של העבר וליצור תסריטים חדשים ממש! כשם שעושים איפוס למחשב, reset , כך עושים איפוס לראש שלנו, "ראשית", כמה צליל המלים דומה. אז על מה לחשוב ועל מה לא לחשוב ברה"ש?
אלו יומיים של גדלות, אך לא של האדם. לא מבקשים בקשות אישיות, לא מבקשים סליחה, אלא עוסקים רק במלכות הבורא יתברך. מבקשים להמליך אותו באמונה ובתמימות, מתוך הבנה שאיננו יכולים לעשות את הצעד הקטן ביותר בלי הקב"ה, ובוודאי בעבודה מול ה"נחש" היצר הרע איננו יכולים. הוא מפתה אותנו לכעוס, לקנא, לנהוג בצרות עין, לדבר לשון הרע, להתנהג מתוך פירוד עם אהובינו. הוא בא לנתק אותנו מן האמת שכן הוא כולו שקר. ברה"ש נחשוב מחשבות של שמחה, אהבה, הרמוניה, אחדות, שלום, פרגון והודיה, נימנע לחלוטין ממחשבות וכל שכן דיבורים של לשון הרע, רכילות, שמחה לאיד, הקטנת הזולת, עצבות, חוסר שביעות רצון ויותר מכולם – נימנע מן הכעס. נשתדל להרגיש את עצמנו חלק מעם ישראל, מעם הנצח המופלא הזה, שאנו חוליה מתוך שרשרת מפוארת בת כ-3,700 שנה, נושאים את הלפיד הלאה לעתיד לבוא.
רה"ש הוא לא חג עם תוכן יהודי בלבד, אלא כל העולם מעניין אותנו, מלכות הבורא מעניינת אותנו, הוא לא עוסק בפרט, אלא בכלל הקשור לבורא. כל העניין הוא שנצא מעצמנו, נסתכל על העולם מלמעלה, מתי תתגלה מלכות הבורא בעולם? מתי יכירו כולם שהוא השליט הבלעדי? אנחנו יוצאים מהמעגל שלנו, המשפחה, המועדון חברים וכו' ומסתכלים על הכלל. לכן זה זמן של גדלות ולא קטנות.

שנה טובה ומבורכת לכל עם ישראל


נכתב ע"י ד"ר אהובה ניסן, פסיכו-כירולוגית ומאמנת להעצמה אישית-זוגית-משפחתית





אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל