אזור רמת הנדיב: מסלולים קלאסיים למשפחות

פתחתי את עונת הטיולים 2014 - 2015 בטיול משפחות נחמד מתל צור לבית חנניה באזור רמת הנדיב

רוח נעימה ונוף על כתף הכרמל

מסלולנו הפעם עבר כולו על קטע של שביל ישראל. נקודת ההתחלה, ליד אורט בנימינה שמצפון לבנימינה. נקודת הסיום - אמת המים העתיקה שבכניסה למושב בית-חנניה. יש צורך לפצל רכבים - השארנו כמה בבית חנניה ונסענו לתחילת המסלול.

דקות ספורות לאחר תחילת המסלול הגענו למעין עין-צור. לידו יש שרידים של בית מרחץ המתוארך לתקופה ההרודיאנית.

מעין עין-צור ידוע עוד מתקופות קדומות. עוד לפני התקופה הרומית ניצלו את מימיו ובימי הרומאים הוסעו מים ממנו על גבי אמת המים שסיפקה את צרכי קיסריה. גם כיום מימיו מנוצלים. הבריכות המצויות בסמוך לניקבה הותקנו על ידי מתישבי ביתר שחידשו את הישוב באזור תל צור שמעל המעין בין השנים 1939 - 1943

המשכנו עם שביל ישראל בעלייה, ועברנו ליד חירבת עלק ובית-חורי. על רקע שרידי העתיקות האלה, הילדים נצמדו אלי לצילום:

שביל ישראל הוביל אותנו בהמשך לכתף הכרמל כשבדרך, בטרם הגענו למצוק המשקיף על הים הספקנו לתת הצצה לכיוון בקעת הנדיב המצויה מזרחית למסלול טיולנו.

הגענו לחורבת עקב היושבת על מצוק כתף-הכרמל. החורבה הזו בעלת הסטוריה עשירה משלוש תקופות לפחות. יש הסוברים שכאן קברו את רבי עקיבא שהומת על ידי הרומאים במרד בר-כרכבא.
מעבר לכך בתקופה ההיא הישוב כאן היה גדול ומבוסס וסיפק שמן, יין ומזון אחר לקיסריה. הילדים כמובן עטו על החומות:

מאזור החורבה נשקף נוף מרהיב לכל אורך החוף. הנה קטע ממנו לכיוון דרום מערב מנקודת התצפית:

בהמשך, התחלנו לרדת באיטיות מכתף הכרמל לכיוון נחל תנינים ובנימינה באופן כללי:

את הירידה ממש יש לבצע בזהירות, הדרך שם משתרכת בין סלעים משוננים. הילדים הובילו לאט ובזהירות:

בדרך למטה פגשנו את חן ושי ועשיתי שוב קפה למצטרפים... המשכנו במקביל לפסי הרכבת על שביל ישראל (בתוך נחל תנינים). חן נראתה מרוצה למדי:

שביל ישראל הוביל אותנו חזרה לבית חנניה. הילדים עלו על אמת המים העתיקה (שהובילה מים לקיסריה) והצטלמו למזכרת:

סיכום: מסלול קלאסי למשפחות, קל למדי אבל די חשוף. בריזה נעימה ליוותה אותנו כל גבי כתף הכרמל ברוב הדרך. אפשר להסביר לילדים קצת הסטוריה, קצת גאורפיה ומעט על הצמחיה. הטיול הפעם היה בסוף הקיץ כך שפריחה מיוחדת לא היתה חוץ מכמה חצבים יפים.