הסוכה כמקור לשפע

הסוכה מאמנת לאמונה ושמחה, חופש מתלות והעצמה פנימית

בס"ד

הסוכה כמאמנת לאמונה ושמחה
איך מחברים את ראש השנה, יום כיפור וסוכות? מהו החוט המקשר ביניהם, שהרי שלושתם חלים ברצף ומן הסתם יש קשר ביניהם.
התחלנו את ראש השנה בא' תשרי, כשהירח מכוסה לחלוטין, וכעת אנו מגיעים לסוכות – סֻכּה, אותיות כסה, הכל מתהפך ממכוסה – כֶּסֶה, לנגלה לסוכה מקושטת ויפה.
ראש השנה הוא יום הדין לעולם כולו, אך הוא נסתר ואינו ידוע מלבד לעם ישראל. ביום זה אנו ממליכים את הקב"ה ומתפללים על הגשם, השלום והאחדות בעולם כולו. יום הכיפורים – יום דין לעם ישראל בלבד ולאחריו – חג סוכות ושמחת תורה שהם שני חגים נפרדים אך צמודים. אם כן, ראש השנה ויום כיפור הם ימי דין וסוכות ושמחת תורה ימי חסד ושמחה פורצת גבולות. בתוך המילה "הדין" אנו רואים את המילה סוכה – כל האותיות אחרי אותיות המילה "הדין" מרכיבות את המילה "סוכה", פלאי פלאות! אנו רואים בבירור את החסד הנסתר בתוך הדין, יתברך שמו.
מהות החג: חיבוק אחד גדול של הקב"ה (האר"י הקדוש). כפי שמופיע בתהלים "תסֻכּני בבטן אמי". הסוכה היא מעין רחם המסוכך ומגן על העובר. כמו כן, אחד מתנאי סוכה כשרה הוא שלוש דפנות שבאופן ציורי נראות כמו זרוע וכף יד (2 דפנות של 7 טפחים ודופן אחת טפח אחד לכל הפחות).
מה מקור הישיבה בסוכה, ולמה זה עדיין רלוונטי לחיים שלנו?
מקור החג: בציווי מפורש בתורה "בסֻכות תשבו שבעת ימים".
רלוונטיות החג לכל אחד תמיד: האר"י הקדוש מסביר שאנו נוסעים במעגל השנה, וכל חג ומועד מכניס אותנו מחדש לאנרגיה של החג המקורי.מכאן, שהאנרגיה של כל חג מתהווה מחדש, ולכן כל חג הוא רלוונטי תמיד לכל אחד. הנסים וההשפעה הרוחנית של החג, במקרה זה סוכות, חוזרת אלינו כעת בפעם ה-3,400 לערך...
נתבונן בעיקרון רוחני מעניין שהבנתו תביא לנו שפע רב לחיים:
במושגים גשמיים, ניתן למלא רק כלי ריק. כשהוא מתמלא – אי אפשר להוסיף. במושגים רוחניים, זה בדיוק להיפך, ככתוב: "תן לחכם ויחכם עוד". מי שיש בתוכו תוכן, מקבל עוד ועוד, וככל שהכלי יותר מלא הוא מקבל יותר! נוכל לראות זאת בדוגמא פשוטה:
אדם פותח חשבון בנק ומפקיד אלף שקל. לאחר כמה ימים, ניגש לסניף ומבקש הלוואה של עשרת אלפים שקל. האם יתנו לו? אין לו כל בטחונות או משכורת, ולכן הוא יקבל סירוב מנומס במקרה הטוב ובמקרה הפחות טוב – ישלחו אותו בפחי נפש. לעומתו, אדם בא ומפקיד מאה אלף שקל,ולאחר זמן מה מבקש הלוואה באותו סכום. יתנו או לא? ודאי יתנו, כי יש בטחונות.
מה ההיגיון? דווקא מי שאין לו צריך לקבל! אלא, שזה שיש לו כסף, יודע להתנהל עם כסף ולכן יתנו לו (זה העומק של עניין הביטחונות, אפשר לבטוח בו).
כיצד נבנה כלים לקבלת שפע באמצעות חג סוכות?
סוכות הוא שיא הקירבה לקב"ה. לאחר ימי הדין, אנו חוסים בצילו של הבורא יתברך, האוהב אותנו ומחבק אותנו, שהרי הוא נותן לנו נשימה בכל רגע ורגע. הוא נותן לנו חיים, ומספק את כל צרכינו האמיתיים, לא המדומיינים (לא מה שאנחנו רוצים, אלא מה שצריכים, יחי ההבדל!). העיתוי של סוכות אחרי ימי הדין אינו מקרי כלל: רק לאחר הטהרה שהשגנו בימים אלו ובמיוחד לאחר יום כיפור, אנו נקיים מעבירות ומסוגלים לקלוט את השפע האלוקי.
המתנה הגדולה ביותר עבור יהודי היא להשיג קירבה לבורא, להרגיש את נוכחותו ואת אהבתו.
אדם שירד לשורש כל רצונותיו, ימצא שכל מה שהוא עושה מטרתו להשיג שלווה ושמחה.
ידוע הסיפור (יש הטוענים שמדובר בהנרי פורד, מי שהקים את מפעל המכוניות האדיר "פורד") על איש עשיר שנסע במנהטן במכוניתו ההדורה והבחין בדייג היושב עם חכתו על גדת הנהר. כך, מידי יום ראה את הדייג מתאמץ להשיג דגים ויום אחד החליט לשוחח עמו. השיחה התנהלה בערך כך:
מה אתה עושה כאן כל יום?
אני דג דגים לפרנסתי.
אני אתן לך הלוואה, תקנה ספינת דיג גדולה וכך תתפרנס ותוכל להחזיר לי את ההלוואה.
ומה יצא לי מזה?
תתעשר ותוכל לקחת צוות של דייגים וספינה יותר גדולה.
ומה יצא לי מזה?
תתעשר ויהיו לך כמה ספינות והרבה דייגים שיעבדו בשבילך.
ומה יצא לי מזה?
תהיה עשיר ותוכל לשבת בשלווה ולדוג דגים.
את זה יש לי כבר עכשיו – לא תודה.
אנחנו רצים כל היום אחרי הזנב של עצמנו, עובדים קשה והכסף לא מספיק לנו אף פעם, יש לנו הרבה ואין לנו כלום, אנחנו לא מצליחים לשמוח במה שיש לנו.
האנרגיה של חג סוכות היא התשובה.
אדם בונה סוכה כשרה עפ"י ההלכה, יושב בה שבעה ימים, הוא ובני ביתו, אוכל, שותה, מארח, לומד וישן בה כל הזמן. זהו חג שהגשמיות והרוחניות שבו הם בשיא השיאים. שיא הגשמיות, כיוון שזה חג האסיף, שבו החקלאים אוספים את יבול שדותיהם והם חשים את השפע והברכה בעמלם (אנו זוכרים שזו האנרגיה של החג והיא נצחית), ושיא הרוחניות כיוון שאחרי ימי הדין, מוזרם משמיים שפע רוחני עצום לשמחה ושלווה וחיבור לאנרגיה האלוקית. את האנרגיה הזו אפשר לקלוט רק דרך סוכה כשרה עפ"י ההלכה.
אחד מהתנאים הוא שהסכך צריך להיות כשר, כלומר מן הצומח, אחרת הוא מקבל טומאה האוטמת את האנרגיה האלוקית מלהגיע. תנאי נוסף הוא – "צילתה מרובה מחמתה" כלומר, צריך שהאור יבצבץ דרך הרווחים של הסכך, והצל מרובה מהאור.
הסוכה מאמנת אותנו לערכים המשמעותיים של החיים:
פשטות וצניעות אדם עוזב את דירתו המעוצבת והמפוארת ודר שבעה ימים בסוכה פשוטה יחסית, שם יש לו מיטה, כסא ושולחן, אלו הדברים הבסיסיים הנחוצים לו לקיום. הוא מפנים שמצד האמת לאמיתה מינימליזם אינו מהווה מניעה לשמחה - להיפך. אפשר להיות בשמחה עם המעט שבמעט. השמחה לא תלויה בעיצוב, נהפוך הוא – העיצוב עושה אותנו עצובים, כי תמיד משהו חסר במושלמות האינסופית של ציפיותינו.
ראיית השמיים ההלכה ש"צילתה מרובה מחמתה" - לכן ביום יחדרו קרני שמש דרך הרווחים בסכך, ובלילה יבצבץ אור הכוכבים, כדי שלא נשכח את הקשר עם השמיים. בלי קשר זה, נשכח למה בעצם אנחנו פה במרדף אחרי החומר. אדם עלול לשכוח להרים את הראש כלפי מעלה ולשקוע בארציות...
כמו כן, הלכה זו מלמדת אותנו ש"יש דברים נסתרים לא נבין לא נדע, נעשה גם דברים שנראים בלי סיבה...". לא הכל אנחנו יכולים לדעת, וזו אמונה שהיא מעל הידיעה, מעל השכל.
התחדשות: הסוכה מאפשרת לנו שבירת הרגלים, עזיבת הקבוע וחיי עראי לשבוע.
אחדות ושלום: הסוכה היא "סוכת שלום" (מתפילת ערבית "ופרוש עלינו סוכת שלומך"), היא מאחדת, שוברת מחיצות, צפוף, דביק, חם ולא נוח, אבל כיף! משתובבים, קופצים, שמחים, יוצאים מהשגרה, חיים בתנאי טבע. הסוכה מאפשרת מפגש מאוד ייחודי בין המגזרים השונים ובין העדות, דבר המאפשר תחושת שוויון ואחווה, הזדמנות להכיר את השונה ממני....
אמונה ובטחון: אדם חי שבעה ימים בסוכה שיכולה ליפול מכל רוח והוא מרגיש בטחון, איך ייתכן? כתוב בזוהר: "כל מי שיושב בסוכה, אוכל בסוכה, ישן בסוכה, ונושם את האוויר הקדוש של הסוכה, מחדיר בקרבו את בהירות האמונה עד שתהיה דרך חייו". אדם יושב במקום ארעי, בלי גג על ראשו ומאמין שהוא מוגן ע"י הקב"ה. התפישה המערבית האומרת לנו להיקשר לחפצים ורכוש מתנפצת מול תפישת התורה, שאומרת שאדם יכול להיות שמח מערך רוחני, לא ממשהו גשמי. אנו משתחררים מהתלות בגשמיות, בחפצים ובחומר.
קדושת הסוכה: בסוכה יש קדושה כמו של בית כנסת, לכן צריך לשמור מאוד על הדיבורים והמעשים. לא מדברים לשון הרע! כשאוהבים מישהו לא מדברים עליו לשון הרע. זהו זמן של אהבה.
סגולות הסוכה: הסוכה מחלקת שפע לכל נזקק: זיווג, פרנסה, הצלחה, עצה טובה, קבלת החלטות, בטחון עצמי ועוד. כל המתפלל בסוכה, תפילתו מתקבלת (בתנאי שהיא כשרה...).
לסיום, סיפור אמיתי על הכוח של מסירות נפש על סוכת השלום:
משפחה שבנתה את סוכתה ברחבה שלצד בנין המגורים שלהם לאחר שהסוכה במרפסת כבר לא יכולה היתה להכיל את בני המשפחה, לצד עוד הרבה סוכות שבנו שכנים נוספים. והנה, לאחר שעות
רבות של עבודה מאומצת של אבי המשפחה וששת בניו ניצבה לה הסוכה על מכוֹנה לשמחת כולם. להוציא שכן אחד, שהחליט שלא בא בחשבון שהסוכה של השכנים תתפוס לו את מקום החניה הקבוע שלו ובחמת זעם עלה לדירת המשפחה ודרש לפרק את הסוכה לאלתר ולא היה מוכן לשמוע מילה אחת נוספת בעניין זה. רשעות לשמה, אטימות לב שאין דומה לה, הרי את הרכב אפשר להעמיד קצת הלאה, וזה בסך הכל שבוע, לדרוש מהם לפרק סוכה שכבר הוקמה? ואבי המשפחה מכופף את הראש ומוותר, למגינת לב ילדיו. הוא רוצה סוכת שלום, לא סוכת מלחמה, וכולם מפרקים ומעבירים את הסוכה לשדה קוצים סמוך. לילה ראשון של סוכות, בני המשפחה מתארגנים לשינה בסוכה כשלפתע נשמע ב-ו-ם נוראי שזעזע את כל השכונה. גדר האבן שבמרפסת אחת הדירות הפונה אל הרחבה קרסה לפתע ונחתת על מכוניתו של השכן שהתרסקה לגמרי... וששה ילדים מבוהלים עם אביהם, מנסים לדמיין מה היה קורה אם חלילה הסוכה שלהם היתה ממשיכה לעמוד שם, בפינה ההיא של הרחבה שלצד הבניין... הכל מאת ה' והכל לטובה...

חג סוכות שמח לכל בית ישראל

נכתב ע"י ד"ר אהובה ניסן פסיכו-כירולוגית ומאמנת להעצמה אישית-זוגית-משפחתית


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל