מה עדיף על מה: המזל או השכל?

שאלת השאלות מה עדיף על מה המזל או השכל. במה היינו בוחרים לו הבחירה נתנה לנו

כולנו משתמשים במושג מזל בין אם מאמינים בו בין אין מאמינים בו. ומחלוקת זו לעניין מהות המזל אם קיים אם לאו? קיימת בכל התרבויות ואצל כל העמים. ואפילו אצל חכמי התלמוד קיימת מחלוקת אם יש או אין מזל? יש מהראשונים הסוברים שכל מעשי האצטגנינות הם דבר הבל, שווא, וכזב ואין בהם ממש, ויש חולקים וסוברים שזוהי חכמה גדולה וגזרה שגזר הקדוש ברוך הוא מששת ימי בראשית להנהיג עולמו לפי מערכת הכוכבים ומהלכם, אלא שביד הקדוש ברוך הוא לשנות ולעשות כרצונו. רבי חנינא במסכת שבת מצדד במזל ואומר: "מזל מחכים מזל מעשיר, מזל לישראל". ואילו רבי יוחנן שולל וטובע את האימרה "אין מזל לישראל" שזה אומר ישראל בשמירה ובהשגחה של הקב"ה ולא בהשפעת הכוכבים ומיקומם. שנאמר: כה אמר ה' אל דרך הגוים אל תלמדו ומאתות השמים אל תחתו כי יחתו הגוים מהמה, לפי שישראל חלק ה' וחבל נחלת, ואינם מסורים למזלות השמים, אבל כשאין אדם עושה רצון ה', הוא מסור למזל, לפי שעונותיו הבדילו בינו ובין ה' יתברך, וזהו שנאמר: אסתירה פני מהם אראה מה אחריתם; אבל בצדיקים נאמר: גם כי אלך בגיא צלמות לא אירא רע כי אתה עמדי.

לא אחת האדם תמה על נפתולי דרכי החיים, מתבונן ואינו מבין, שואל ואין מענה, רואה ואינו מאמין ובעצם השאלה הנה שאלת נצח ואין מענה לשאלה. והשאלה הנה מה טוב לו לאדם בחיים? שכל או מזל? יש הטוענים בבטחה ובהחלטיות כי השכל הוא, הוא המוציא והמביא, הוא, הוא הפותח עולמות, פותר תעלומות ומשיג פתרונות, והוא הוא המוביל את האדם לחוף מבטחים. לחיי אושר ושלווה רוגע ומנוחה, פרנסה טובה. והשגת כל המאווים, המטרות והיעדים שהאדם מציב לעצמו. השכל הנו בקודקוד האדם במקום הכי גבוה ומיקומו הגבוה מעיד על חשיבותו הגבוהה.

אך הרי נערים היינו וגם זקננו, ולא אחת ראינו אנשים חכמים חדי שכל חריפי מוח ומצבם האישי בכי רע, הן מבחינה כלכלית, והן מבחינה אישית, והן מבחינה משפחתית, והן מבחינות רבות אחרות. ומאידך ראינו אנשים שגאוותם לא על שכלם בלשון המעטה, מוחם רופס במידת מה, ודעתם קצרה, ושכלם אינו חריף במיוחד, ובכל זאת ראו זה פלא בכל אשר יעשו יצליחו. ובכל אשר נגעו שגשג ופרח. ואם כן מה זה מזל או שכל? ומה עדיף על מה מזל או שכל.

הרבה נכתב במקורות וגם בספרות העמים על החוכמה והדעת, לטוב ולרע:
קהלת פרק א עַד מָתַי פְּתָיִם תְּאֵהֲבוּ פֶתִי וְלֵצִים לָצוֹן חָמְדוּ לָהֶם וּכְסִילִים יִשְׂנְאוּ דָעַת:
ועוד שם קהלת פרק ט וְאָמַרְתִּי אָנִי טוֹבָה חָכְמָה מִגְּבוּרָה וְחָכְמַת הַמִּסְכֵּן בְּזוּיָה וּדְבָרָיו אֵינָם נִשְׁמָעִים: וגם בספר משלי פרק ג מצד אחד כִּי בְּרֹב חָכְמָה רָב כָּעַס וְיוֹסִיף דַּעַת יוֹסִיף מַכְאוֹב: ומאידך אַשְׁרֵי אָדָם מָצָא חָכְמָה וְאָדָם יָפִיק תְּבוּנָה:
מצד אחד החכמה מוסיפה דעת ומכאוב ומאידך יקרה היא מפנינים. מה שמלמד שלחכמה ודעת פנים לכאן ולשם. וגם למזל יש מזל טוב ויש מזל רע. ואם כן נשאלת השאלה לו נתנה בחירה לאדם מה יעדיף לעצמו שכל חכמה ודעת או מזל טוב?

השכל בטח יטען כִּי כמאמר החכם באדם שלמה המלך "טוֹבָה חָכְמָה מִפְּנִינִים וְכָל חֲפָצִים לֹא יִשְׁווּ בָה" ּ בזכות השכל המושכל ניתן להבין מצב ולפענח סיטואציה ולבחון מענה לכל מצב ומצב. השכל הוא הנותן עצות חכמות ומועילות. השכל הוא, הוא המנווט לחוף מבטחים לשגשוג והצלחה. השכל הוא המבחין בין טוב לרע, השכל הוא הערובה לאי כשל לאי נפילה.

אך מאידך יטען המזל כי הכול תלוי במזל ואפילו ספר תורה שבהיכל. אם יש מזל שכל לא נחוץ! המזל הטוב הוא האחראי להצלחה, המזל הוא, הוא המזמן את האדם למקום הנכון בזמן הנכון, המזל כפתגם הערבי האומר "לוכאן עזבך לאהבאל! לעקל האש תעמל בי" ובתרגום מילולי אם טוב לך עם השכלות שכל למה לך?

וכך התנהל הוויכוח שעות ארוכות בין השכל למזל זה אומר אני וזה אומר אני. אך הכרעה לא הייתה. אמר המזל לשכל אספר לך סיפור שיוכיח את צדקתי.
היו היה אִישׁ תָּם וְיָשָׁר וִירֵא אֱלֹהִים וְסָר מֵרָע: ויברך אלוהים אותו וכל בני ביתו וכל אשר לו. ויחונהו בחכמה בדעת בבינה ובהשכל. מצא אישה ומצא טוב עמה, ויפק רצון מהשם. וַיִּוָּלְדוּ לוֹ בָנִים ובָּנוֹת: ויגדלו בניו ויהיו לנערים כשתילי זיתים סביב שולחנו, מסייעים במלאכתו ומחכימים באומנות המסחר, כולם נאים ויפים ומוצלחים, ועסקיו סמוכים לביתו, וגם עסקים חובקי עולם מעבר לימים וערים רחוקות, ובכל אשר יעשה תצלח דרכו. עושרו גדל מיום ליום, וילך מחייל אל חייל. ויתקיים בו הפסוק: וַיִּזְרַע יִצְחָק בָּאָרֶץ הַהִוא וַיִּמְצָא בַּשָּׁנָה הַהִוא מֵאָה שְׁעָרִים וַיְבָרֲכֵהוּ השם: וַיְהִי מִקְנֵהוּ צֹאן, גְמַלִּים, בָּקָר, ואֲתוֹנוֹת לאלפים ולרבבות. וַעֲבֻדָּה רַבָּה מְאֹד וַיְהִי הָאִישׁ הַהוּא גָּדוֹל מִכָּל בְּנֵי עירו. וישכון לבטח בבחינת אין פרץ ואין יוצא ואין צווחה במעונו.

ובאיש הזה דרו בכפיפה אחת בשלום ובשלווה השכל לצד המזל, והמזל לצד השכל. באחד הימים קרה מה שקרה. השכל והמזל החלו להתרברב, ולהתגרות זה בזה. השכל אומר הצלחת האיש בזכותי. והמזל אומר הצלחת האיש בזכותי. השכל אומר זה אני, והמזל אומר זה אני. השכל מסביר חשיבות השכל. והמזל מסביר חשיבות המזל, השכל אומר בלעדיי האיש לא היה מצליח. והמזל אומר בלעדיי האיש לא היה מצליח. השכל מתעקש על דעתו, והמזל מתעקש על דעתו. ולא היה מי שיפסוק ביניהם.

אמר המזל אתה יודע מה. בו נראה אותך ואת כוחך. אני עוזב את האיש הזה ומשאיר אותך לבדך אתו, ונראה לאן תגיע אתו. וכך היה. המזל פרש מהאיש והשכל נותר לבדו.
לא חלפו ימים מועטים והצרות בצרורות החלו ליפול על האיש הזה. התחלפו הימים והגלגל הסתובב (דארת לאייאם) ועסקי האיש כשלו בזה אחר זה. אנשי חובו ברחו ולא שילמו, אוניות עמוסות בסחורה טבעו בים, סחורה שקנה לא נמצאה לה קונים. וסחורה שמכר בפרוטות מועטות הרקיעו שחקים לאחר ימים ספורים, וכך ממונו הלך והצטמצם, הלך והצטמק, פחת ופחת, עד אובדן כולו והגיע עד פשיטת רגל.

באין בררה פנה לאחד מידידיו בדבר הלוואה לזמן קצוב. ידידו זה מכבר חשש להלוותו בראותו מרוקן מכל נכס וממון, שמא לא יעלה בידו להחזיר ההלוואה, בימיו הטובים היה מלווהו ללא כל חשש, אך היום כאשר עסקיו בזה אחר זה כשלו, חשש הידיד להלוותו. אך אדוננו המיודע הפציר בו שוב ושוב, עד שנעתר לבקשתו, לא לפני שהבטיחו כי אם חלילה לא יעלה בידו להשיב ההלוואה יקטע את ידו. כמעשה שיילוק.
התרצה הידיד והלווהו. אך דא עקא. לא עלינו כשהצרות באות, באות בצרורות, וכשלא הולך! לא הולך. אזלא ענייא בתר עניותא, (הלכה העניות אחר העוני) הושקע הכסף היכן שהושקע. הושקע ושקע.
 
הגיע מועד הפירעון ולאיש אין יכולת לפרוע. ביקש הידיד למלא אחר ההסכם קרי לקטוע את ידו. כסיפור שיילוק המבקש את ליטרת הדם מנושהו. חשב האיש שמא ידידו מהתל בו, אך ראה כי עומד הוא על דעתו ומבקש למלא אחר הסכם ההלוואה ככתבו וכלשונו. פחד האיש פחד מוות והחל לברוח מנושהו. זה בורח וזה רודפהו, זה בורח וזה רודפהו, הגיע לפקק תנועה בשל התקהלות של אנשים רבים באמצע הרחוב שסגר את המעבר. שאל האיש לפשר ההתקהלות, ונענה כי חמור גוסס נשכב באמצע הרחוב. מה הבעיה? אמר האיש נגרור אותו הצדה והרחוב יתפנה. אחזו בזנבו וגררו הצדה, ותוך כדי גררה נפח החמור את נשמתו ומת.

תבע בעל החמור את האיש לאמור: אתה הוא שגרמת למות חמורי ואתה מחויב לשלם לי מלוא מחירו. דין ומדון ריבים וצעקות. אך בעל החמור בשלו. ראה האיש כי הסתבך, המשיך האיש בבריחתו. ובעל החמור החל רודף אותו. וגם בעל ההלוואה המשיך ברדיפתו.

זה רץ ואלו אחריו, זה רץ ואלו אחריו. במרוצתו ראה האיש אי שם רחוק ומרוחק מעין בית קטן, אץ רץ אליו בכל כוחו, ובשארית כוחותיו, פרץ דלת הבית למצוא מחסה ומסתור מרודפיו. לצערו הרב מאחורי הדלת עמדה אישה הרה, שהוטחה לרצפה עם התפרצותו לבית, ותוך כדי נפילה הפילה את וולדה. בעלה של האישה תבעו לאמור: אתה הסיבה להפלת הוולד ואתה תשלם. אני אתבע אותך למשפט. ריב ומדון צעקות וזעקות, ובינתיים בעל החמור ובעל ההלוואה הגיעו אליו, וגם הם הטיחו בו קללות וזעקות ובקשו צדק ומשפט.

נכנע האיש והרים ידיים לאמור: כאשר אבדתי, אבדתי: הגיעו מים עד נפש ואנא אני בא? הלך האיש אתם לבית המשפט ובדרכו מלמל תפילה ותחינה לבורא עולם שיצילהו מרודפיו "רבים רודפיי ואין מושיע. אנא ה' אלוהי בך חסיתי הושיעני מכל רודפי והצילני. עָשִׂיתִי מִשְׁפָּט וָצֶדֶק בַּל תַּנִּיחֵנִי לְעֹשְׁקָי: הלכו, והלכו עד הגיעם לבית המשפט האיש הנתבע, המלווה, בעל החמור, ובעל האישה שהפילה.

ראה השכל כי בהיעדר המזל המצב רק התדרדר מדחי אל דחי, והגיעו מים עד נפש קיימת סכנה וסבירות גבוהה שייגזר על אדונו קנסות כבדים ואולי אף שנות מאסר. מה יעשה? לִי עֵצָה וְתוּשִׁיָּה אֲנִי בִינָה לִי גְבוּרָה: אך איזה עצה יטקס? איך יציל את אדונו? קדח במוחו וחכך שוב ושב שמא תמצא עצה טובה איך לצאת מהברוך הזה ומהמצב הביש הזה? אך נקלע למבוי סתום. אין עצה ואין תושייה. "רק נס גדול יציל אותנו! רק נס גדול יציל אותנו! רק מזל יציל אותנו. רק מזל יציל אותנו! מלמל השכל לעצמו ונזכר לפתע במזל ובויכוח הגדול שהיה לו אז עם המזל. באין בררה נכנע ויתר על כבודו והאגו העצמי שלו. ומייד שלף את הנייד וחייג למזל שיגיע בבהילות כי עת צרה ואין עצה. ויבקש ויתחנן למזל שיופיע מייד ואולי יצליח להציל אותם מהמצב הזה. המזל נשמע לקריאה והגיע לבית המשפט לסייע לאדונו זה מכבר.

בית המשפט!!! הכריז הכרוז והשופט הלם בחוזקה בפטיש:
ראה השופט את הנתבע, חיוור ומפוחד רגליו נוקשות זו בזו וידיו רועדות. ניכר בפניו כי הנו איש של כבוד, לא של ריב ומדון, ומקומו לא בבתי משפט, כמו כן הבחין כי גורלו לא שפר עליו, עניו כבויות, פניו קמוטות ונפולות, ראשו מורכן, וכל כולו משדר דיכאון, ואומללות ומעורר חמלה ורחמים.

ראה השופט את שלושת התובעים קומתם זקופה ומתנשאת, פניהם לוהטות וסמוקות עיניהם בוערות כגחלים, כפתגם הפסוק: עָלָה עָשָׁן בְּאַפּוֹ וְאֵשׁ מִפִּיו תֹּאכֵל גֶּחָלִים בָּעֲרוּ מִמֶּנּוּ: אף כשופט חייב הוא לעשות משפט ע"פ עדות ועדים וע"פ שמיעת הצדדים. ולא רק למראה פנים.

בשצף קצף בכעס וברוגזה פתח התובע הראשון את דברו בפני השופט, ודרש בכל תוקף לקטוע את יד הנתבע, שלא עמד בדיבורו ולא החזיר ההלוואה כמתחייב מההסכם שקבעו בעת מתן ההלוואה. הסכמים חייבים לכבד ויהי מה צעק בקול נחר.

רגז השופט על התובע ועל רשעותו הרבה והאכזריות לשם אכזריות בתובעו קטיעת יד איש אומלל שלא שפר עליו מזלו, ושלא זמם כל רע או זדון, ושלא רימה או גנב אלא פשוט קצרה ידו והגורל התאכזר לו. ודחה תביעת התובע על הסף והוציא הנתבע זכאי בכל מכל.

הגיע תורו של בעל החמור ויטען כי האיש הזה גרם למות חמורו בהזיזו ממקומו מזנבו וגרם להריגתו. ומבקש על כן בתמורה חמור צעיר חזק ובריא.
כעס עליו השופט "איך לא תתבייש. הרי החמור שלך גסס שעות על הכביש, ולא היה בו כל סיכויי שיעמוד על רגליו. איך תעיז לנצל תמימות של איש אשר בסך הכול רצה לפנות הכביש לעוברי אורח. "אני דוחה תביעתך מכול וכול" פסק השופט.

כבוד השופט פתח האיש השלישי ואמר אשתי הפילה את וולדה בשל התפרצותו של הנתבע לתוך ביתי. כך שנחבטה על הרצפה והפילה.
כמה ילדים ישלכם שאל השופט? אין לנו ילדים השיב האיש? זה ההיריון הראשון של אשתך? שאל השופט. לא השיב האיש זה ההיריון הרביעי, אך כל פעם מסיבה אחרת אשתי הפילה את וולדה. ביקש השופט לחקור בתיק הרפואי של האישה ומצא כי היא סובלת מבעיית רחם שאינה מחזיקה בעוברה. ופסק כי האיש אינו אשם בהפלת הוולד והוציאו זכאי מכל אשמה. וכך בזה אחר זה האיש זוכה גם מהתביעה השלישית ויצא בעצם זך ונקי מכול תביעה. וישוב לביתו שמח וטוב לבב.

תוך כדי חזרה הביתה פנה המזל לשכל לאמור: "אתה רואה קצת מזל והכול מסתדר" איך שעזבתי אותכם שקעתם בבוץ ורק הופעתי בצ'יק הצלתי אתכם ממצב ביש.
נכנע השכל ואמר למזל אתה צודק. "צריך מזל בחיים" בלי מזל קשה, קשה מאוד לחיות.

וכך המשיכו דרכם בדו שיח על הא ודא, ודא והא, הערב ירד, השמש שקעה, וחשכה נפלה על הארץ, וכבר עייפים מעמל היום הארוך ומדיוני המשפט, והחליטו להניח את הראש ולישון.
השתטח המזל באמצע הכביש ונשכב לשנת לילה. פנה אליו השכל ואמר לו איך אתה נשכב פה בדיוק באמצע הכביש, האוטו הראשון שיעבור ידרוס אותך. עזוב! אמר המזל "אני המזל" עזוב אמר השכל מזל! מזל! אבל לא להגזים למה להתגרות בחיים. עזוב אמר המזל הכול תלוי במזל ואפילו ספר תורה שבהיכל. עזוב אמר השכל ופנה למדרכה הסמוכה שבצד הכביש ונשכב לישון.
באמצע הלילה בחשכת הליל דוהרת משאית על הכביש בו נשכב המזל. ובדקה ה- 90 מבחין הנהג בעצם בלתי מזוהה שוכב על הכביש, ובאינסטינקט חד שובר את ההגה שלא לדרוס את העצם השוכב באמצע הכביש, עולה על המדרכה ודורס את השכל.

למחרת בבוקר מתעורר המזל לאחר שנה ארוכה ונעימה מלוא הדרו ובכל כוחו, ואילו השכל מתעורר פגוע ומרוסק מפגיעת המשאית בו, ושוב החל הוויכוח בינו לבין המזל מה עדיף על מה? המזל או השכל. למה אדם זקוק בחיים מזל או שכל.
נכון צריך מזל בחיים אמר השכל למזל, אך בכל זאת האדם זקוק גם לשכל. מזל לבדו יכול לסייע אך זה לא מספיק ולהוכחת דבריי אספר גם אני לך סיפור:
והסיפור שהיה כך היה.

היו היה איש עני ואומלל רש ודל עובד מצאת החמה עד צאת הנשמה, שכרו זעום ומועט ובקושי רב מתקיים. קץ בחייו העלובים והאומללים, הקשים והמיוסרים, וישאל נפשו למות ויאמר "טוב לי מותי מחיי" אך בטרם ישלח יד בנפשו, אמר אפנה בתחינה ובקשה לאלוקים שיושיעני ממצבי זה. ולא שיגאלני מייסורי וייקחני מהעולם הזה.
ביקש מקום להתבודד עם אלוהיו ולשטוח תחינתו בפניו, נכנס ליער עבות וחיפש פינה שקטה ורגועה וראויה לסיג ושיח עם בורא עולם. הלך והלך לתוך לב היער כאיש אבוד ואובד עצות, כאיש ההולך לשום מקום, ותוך כדי הליכה פוגש בזאב.
שואל הזאב את האיש! איש! לאן פניך? השיב האיש אני עני ואומלל רש ודל עובד מצאת החמה עד צאת הנשמה שכרי זעום ומועט ובקושי רב מתקיים. קצתי בחיי בחיי העלובים והאומללים, הקשים והמיוסרים, "טוב לי מותי מחיי" בדרכי אני לאלוהים בתחינה ובקשה שיושיעני ממצבי זה. ולא שיגאלני מייסורי ויפטרני מהעולם הזה.
אם כבר אתה פונה לאלוהים השיב הזאב תוכל אולי לבקש בקשה בשמי. אני פה ביער לבדי והכול פה עשב וירק ואין כל טרף בשר שאוכל. אני מת מרעב אני רזה ושדוף בקש נא בשמי שיזמן לי טרף קל פה ושם חתול ארנבת רק כדי לחיות. בסדר השיב האיש והמשיך בדרכו בעובי היער.
ותוך כדי הליכה פוגש בנערה יפה גבוהה ותמירה, עיניה עיני תכלת בורקות כספירים, פניה חלקות וסמוקות וצבעם כצבע החמה בזריחת השחר, ושערה כזהב גולש על כתפיה המעוגלות, ודבורה נגינה מתנגנת, וכול כולה חן ויופי. לאן פניך? שאלה הנערה את האיש.
השיב האיש אני עני ואומלל רש ודל עובד מצאת החמה עד צאת הנשמה שכרי זעום ומועט ובקושי רב מתקיים. קצתי בחיי העלובים והאומללים, הקשים והמיוסרים, "טוב לי מותי מחיי" בדרכי אני לאלוהים בתחינה ובקשה שיושיעני ממצבי זה. ולא שיגאלני מייסורי ויפטרני מהעולם הזה.
אם כבר אתה פונה לאלוהים השיבה הנערה תוכל אולי לבקש בקשה קטנה בשמי. עיניך הרואות אני נערה יפה חכמה ודעתנית, תקועה פה לבדי בלב היער ואין איש מלבדי. לבי עורג לאהבה וצמאה נפשי לתשוקה וגופי צמא ומשווע לעינוגי האהבה. בא לי לחבק ולהתחבק, בא לאהוב ולהתאהב ואין לי עם מי. דבר נא עם אלוהים שיזמן לי חתן כלבבי. ואחלוק אתו את חיי ואת אהבתי. בסדר השיב האיש והמשיך בדרכו בעובי היער.
הלך, והלך, והלך, ותוך כדי הליכה פוגש בעץ שתול על פלגי נחל. וזרמי מים בשצף קצף זורמים מתחתיו, אך העץ יבש ומיובש, עליו נשרו ממנו, וגזעו מיובש ומקומט, לאן פניך? שאל העץ את האיש. השיב האיש אני עני ואומלל רש ודל עובד מצאת החמה עד צאת הנשמה שכרי זעום ומועט ובקושי רב מתקיים. קצתי בחיי העלובים והאומללים, הקשים והמיוסרים, "טוב לי מותי מחיי" בדרכי אני לאלוהים בתחינה ובקשה שיושיעני ממצבי זה. ולא שיגאלני מייסורי ויפטרני מהעולם הזה.
אם כבר אתה פונה לאלוהים השיב העץ היבש, הואיל נא לבקש בקשה קטנה בשמי. עיניך הרואות שתול אני על פלגי מים, ונחלי מים זורמים מתחתיי, אך משום מה אף טיפת מים לא מגיעה אלי, ראה איך צמא אני לטיפת מים עליי נשרו מעלי, וענפיי יבשים ומקומטים אין בהם טיפת לחות, דבר בשמי ובקש עלי רחמים. בסדר השיב האיש והמשיך בדרכו בעובי היער. הלך, והלך, והלך, עמוק, עמוק בלב היער עד שהגיע לפסגת הר מבודד מכל נפש חייה. התמקם שם עצם עיניו התבודד והתייחד עם אלוהיו וישפוך את לבו בבקשה ובתחינה, אָנָּא אֲדֹנָי תְּהִי נָא אָזְנְךָ קַשֶּׁבֶת אֶל תְּפִלַּת עַבְדְּךָ הַיּוֹם וּתְנֵניּ לְרַחֲמִים לִפְנֵיף רחם וחמול על חיי האומללים, פתח לי פתח של רווחה, פתח לי פתח של הצלחה, אנא השם!!! וכך המשיך שעה ארוכה לשפוך את מר לבו בפני השם ולבקש חמלה ורחמים. גם לא שכח להזכיר לאלוהים את בקשות הזאב הנערה והעץ.
שמע אלוהים את תחינתו, ויעתר אל תפלתו ויאמר לו שמוע שמעתי את תפילתך וגם רצה התרציתי בפניך. אוץ רוץ איש יקר למחוז חפצך, המזל רודף אחריך ובכל אשר תעשה תצליח. וגם השיבו מענה לזאב לנערה ולעץ.
התעורר האיש כולו נפעם נרגש ולבו רוטט משמחה ובאוזניו מהדהדות דברי אלוהים "שמוע שמעתי את תפילתך וגם רצה התרציתי אוץ רוץ איש יקר למחוז חפצך המזל רודף אחריך ובכל אשר תעשה תצליח" ויאזור כוח ויפתח במרוצה למחוז חפצו, אץ רץ בכל הכוח והמרץ בלב היער, ובלבו אמונה הנה, הנה החיים מתחילים מחדש המזל רודף אחרי וכל אשר אעשה אצליח.
ראה העץ את האיש שלא מזמן פגש אץ רץ בכל כוחו כאחוז אמוק, ויצעק אליו הי! הי! איש! מאיין באתה? ולאן פניך? השיב האיש באתי מדבר השם, ופני למחוז חפצי. דברת עם אלוהים בענייני? שאל העץ. כן השיב האיש! ומה אמר לך אלוהים בענייני? שאל העץ! אלוהים אמר כי מתחת הגזע שלך יש מכרה זהב וזה בולם את זרמי המים מלהגיע אליך. וזאת הסיבה מדוע אתה כה מיובש. הו!!! יפה מאוד השיב העץ. בוא נא חפור מתחתיי והסר את מכרה הזהב ותן למים להרוותני . איני יכול! איני יכול! השיב האיש אני ממהר המזל רודף אחריי.
וכך המשיך האיש אץ רץ בכל הכוח והמרץ בלב היער, ובלבו אמונה החיים מתחילים מחדש המזל רודף אחרי וכל אשר אעשה אצליח..
ראתה הנערה את האיש שלא מזמן פגשה אץ רץ בכל כוחו כאחוז אמוק, ותצעק אליו הי! הי! איש! מאיין באתה? ולאן פניך? שאלה הנערה! השיב האיש באתי מדבר השם ופני למחוז חפצי. דברת עם אלוהים בענייני? שאלה הנערה. כן השיב האיש! ומה אמר לך אלוהים בענייני? שאלה הנערה! אלוהים אמר מזומנים לך חיי אושר ועושר חיי אהבת אמת לאורך שנים אם תתחתני עם האיש הראשון שיזדמן לך. יפה מאוד! השיבה הנערה הנה אני פה לידך, אני לבדי ואתה לבדך, בוא ונתחתן ונכונו לנו חיי אושר ועושר וחיי אהבה לאורך שנים. לא! לא! איני יכול השיב האיש אני ממהר המזל רודף אחריי.
וכך המשיך האיש אץ רץ בכל הכוח והמרץ בלב היער, ובלבו אמונה החיים מתחילים מחדש המזל רודף אחרי וכל אשר אעשה אצליח..
ראה הזאב את האיש שלא מזמן פגש אץ רץ בכל כוחו כאחוז אמוק, ויצעק אליו הי! הי! איש! מאיין באתה? ולאן פניך? שאל הזאב! השיב האיש באתי מדבר השם ופני למחוז חפצי. דברת עם אלוהים בענייני? שאל הזאב. כן השיב האיש! ומה אמר לך אלוהים בענייני? שאל הזאב! בעניינך אלוהים השיב שתטרוף את האיש הראשון שיזדמן לך ותשבור את רעבונך לתקופה ארוכה. שמע הזאב ויקפוץ על האיש ויטרפהו חיים.
אתה רואה אמר השכל למזל. לאיש הזה היה מלא, מלא מזל אך היה נעדר שכל ובאין שכל המזל לבדו אינו מספיק.
ואם כן השאלה בעינה עומדת מה עדיף על מה? שכל או מזל?
 
 

תמונה ראשית: Mu


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל