הנהג הישראלי – קווים לדמותו

מבחינות רבות ההפרדה בין הנהג למכונית היא הפרדה מלאכותית, שכן מרגע היכנסו לרכב מרגיש נהגנו כמאוחד איתו, כדרך ששומר שבת במאה שערים מרגיש מאוחד עם בוראו. המדינה זה אני, אמר פעם דיקטטור ידוע ונהגנו אומר: המכונית זה אני.

עתה, כשלנהג הישראלי כבר אין סבלנות להרוג איש את רעהו בדרך הטבעית, כלומר בתאונות דרכים ויותר ויותר נהגים יוצאים ממכוניותיהם מצוידים בסכינים כדי לסגור חשבונות בדרך חוסכת דלק ונותנת את הסיפוק של לראות את הדם בזמן אמת, הגיע הזמן לשרטט כמה קווים לדמותו של הנהג הישראלי. מבחינה מסוימת יהוו דברים אלו כאות זיכרון לנהג הישראלי ההולך ונכחד, אם בדרך כל בשר (תאונות) ואם בדרך חיתוך בבשר החי. מבחינה זאת לפחות אין הבדל בין שבטי הטטרים ששטפו לפני מאות שנים את מרחבי אירופה בהותירם הרס בכל מקום, לבין נהגינו הכובשים בגלגליהם כל פינה נידחת בארצנו המזרח תיכונית.
בסרט "היום השלישי" נוחת עב"ם בארה"ב וזורע הרס, בארצנו הוא לא היה מוצא חנייה, או שהיו גומרים עליו אם היה מנסה בכוח להידחף לחניה לא לו.
מבחינות רבות ההפרדה בין הנהג למכונית היא הפרדה מלאכותית, שכן מרגע היכנסו לרכב מרגיש נהגנו כמאוחד איתו, כדרך ששומר שבת במאה שערים מרגיש מאוחד עם בוראו. המדינה זה אני, אמר פעם דיקטטור ידוע ונהגנו אומר: המכונית זה אני.
השאלה העתיקה, שהטרידה דורות של פילוסופים: "מדוע חצתה התרנגולת את הכביש?" קיבלה עתה תשובה ברורה: "כדי להידרס!"
הנהג הישראלי לא יוותר על האופציה הזאת לקיים שתי מצוות: גם לדרוס תרנגולת וגם לזכות בכפרה...
הישראלי על המדרכה שונה תכלית השינוי מזה שעל הכביש, באוחזו בהגה הופך הישראלי ללחוץ כמו השפן הממהר מעליסה בארץ הפלאות, הוא נלחם בחירוק שיניים בכל העולם המנסה לעצור את התקדמותו.
אומרים שהרומאים המציאו את שיטת הקו הישר לסלילת דרכים בין ישובים ברחבי האימפריה, אבל הנהג הישראלי האוהב להתפתל בין המכוניות הנוסעות בכבישים, אינו מאמין כנראה בשיטה עתיקה זו.
כשהוא ממהר לעבור מנתיב לנתיב בקפיצות נחשוניות, מתקדם הנהג הישראלי אל יעדו בדומה לצבאו של ג'ינגס חאן, שהיה נוהג לתקוף את האויב מהאגפים. לא פעם אתה מוצא את המכונית שעקפה אותך לפני רגע בנתיב השני מאחוריך, כאשר שוב בהזדמנות ראשונה הוא ממהר לעבור לנתיב שלידך כדי להתקדם עוד טיפה.
מבחינה זאת אני מתגעגע לסיסמא הישנה אך המצוינת של משרד התחבורה (בימי הטרום מלחמתיים שלו) שהייתה בנוסח נתיב התנועה שלך הוא נתיב החיים שלך, שמור עליו!
הוא עוקף מימין, הוא עוקף משמאל, הוא עוקף ככל שהוא יכול. התיאוריה העומדת מאחורי התפיסה הזאת מזכירה לי את הבדיחה על שני טיילים שיצאו לטיול בג'ונגל. בלילה בעודם ישנים נשמע לפתע מחוץ לאוהל נהמת הנמר. שניהם קמים בבהלה ואחד הטיילים ממהר לנעול נעלי ריצה מיוחדים. "מה אתה חושב שתשיג את הנמר בריצה?" מתפלא חברו. "לא", עונה לו הלה, "מספיק לי שאשיג א ו ת ך!" ובאמת דומה שלנהג הישראלי לא אכפת דבר, אלא להשיג את הנהג השני. עיניו מרוכזות לא בדרך אלא במכוניות הסמוכות לו, בניסיון תמידי לעקוף עוד מכונית ולמנוע מעוד נהג לעקוף אותו.
נהיגתו הגרועה מעוררת רחמים, אבל הוא מדביק בחלון האחורי של הרכב שלטים בנוסח: "ימותו הקנאים!", ואפילו כשהוא נוסע בגרוטאה הוא מדגיש: "גרוטאה, אבל לפניך!" (ברמזו: תנסה לעקוף אותי יא מן מאניאק, תראה איך אני אכנס בך ואין לי מה להפסיד!).
אבל כאשר יצא מהפקק, משנה הנהג שלנו את הטקטיקה שלו. הקפיצות שלו, המתאימות לדרכים הבינעירוניות המהירות, אינן יעילות באותה מידה בתוך העיר שם התנועה זורמת בלי שינויי מהירות תכופים. כאן נכנסים לפעולה הגנים היהודים המיישמים את הפתגם המסורתי: לא תחסום שור בדישו. הנהג יודע היטב שאין מה לעשות וצריך לחכות, אבל הוא גם זוכר כיצד נכבשה הארץ הזאת על ידי יהושע בקול תרועות שופר ותופים, על כן מפעיל הנהג שלנו את הצופר שלו בכל עצמתו!
הנהג הישראלי הוא ללא ספק המועמד לכתיבת הספר הלא ייאמן: "איך לנסוע במהירות מרבית בכביש פקוק!" אם המרחק לעבודתו הוא למשל 30 ק"מ, אזי הוא מסוגל לעבור אותה במהירות ממוצעת של 30 קמ"ש בתוך שעה וחצי, זאת בניגוד לכל מה שלימדו אותנו בבתי ספר בשיעורי החשבון! הוא עושה זאת כמובן ע"י זינוקים תכופים מנתיב לנתיב (חישוב מהיר יגלה שמהירות הזינוק הזאת של הנהג הישראלי משתווה לפחות לזאת של טיל בליסטי), אם תוך 15 שניות הוא מתקדם בפקק כ-75 מ', הרי שבתוך שנייה אחת הוא מזנק הצידה למרחק של כעשר מטר! אם נכפיל את מספר הזינוקים הממוצעים שהוא עושה בשעה וחצי (כ-360 זינוקים) באורך הזינוק (10 מ') נקבל 3600 מטר של זינוקים שהוא עושה תוך פחות מדקה וחצי!
הנהג ה-ארץ-ישראלי, או בשמו המקוצר הידוע: נא, משקיע בנסיעה שכזאת בממוצע
כ-90,000 קלוריות, שהם שווי ערך ל-10 ליטר בנזין שהוא שורף, כאשר רמת שריפת הבנזין הגבוהה היא פונקציה ישירה של צריכת הקלוריות שהוא מוציא על עצבים.


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל