הלאומנות ההיתנחלותית משבשת תפישות בסיסיות

הלאומנות כמו האמונה גוברת על התבונה. ימני לאומן – חרד"לי – התנחלותי הפרטיטורה המתנגנת אצלו וסביבו היא הרצון או הנכונות להמשיך בכיבוש. כיוון שכיבוש ומניעת זכויות מהניכבש נוגדים ערכים של שכל ישר צריך לבנות פילוסופיות להצדקתו.

הלאומנות ההיתנחלותית משבשת תפישות בסיסיות

הלאומנות ההיתנחלותית משבשת תפישות בסיסיות

צבי י' כסה

גדעון סער, שר הפנים עדיין, הוא אחת העדויות לטענתי ( http:// ) כי בארץ לא יכול להיות ישראלי ימני-לאומני חכם. במקרה הטוב הוא יהיה חכם של הטיפשים. וזאת באשר הלאומנות כמו האמונה גוברת על התבונה. ימני לאומן – חרד"לי – התנחלותי הפרטיטורה המתנגנת אצלו וסביבו היא הרצון או הנכונות להמשיך בכיבוש. כיוון שכיבוש ומניעת זכויות מהניכבש נוגדים ערכים של שכל ישר צריך לבנות פילוסופיות להצדקתו.

מי האחראי

בדרך לפרישה סער מכין את החוק החדש נגד ההסתננות של פליטים ומבקשי עבודה. יש להניח שמה שינחה אותו אלה שיבושי הפילוסופיה הלאומנית-חרד"לית שפיתח להצדקת מלחמתו בבית המשפט העליון. בתגובה לפסילת העליון את החוק שיזם הוא התלהב לומר: מי שאחראי הוא הממשלה והכנסת ולא השופטים. לאומנות דוחה הבנה.
הכנסת (ללא תקדים עולמי, ששליש מחבריה הם חברי הממשלה) אחראית על החקיקה והממשלה על הביצוע ולא בית המשפט. נכון. אלא שבית המשפט העליון אחראי על המותר והאסור לממשלה בביצוע החוק. לאמור, שהממשלה ואפילו שר הפנים כפופים לחוק. זו מהות הסיפור הדמוקרטי. מלחמתו היא לא נגד העליון אלא נגד חוק היסוד כבוד האדם וחרותו. חוק שהוחק בשעתו ע"י ליכוד שונה עם דן מרידור כשר משפטים ואוריאל לין כיו"ר וועדת הכנסת.

כולם כפופים לחוק – מצוות משה

גדעון סער מספר לנו על התעוררותו האמונית וחרדתו לשבת. הנה שעור למתעורר לאמונה: התרומה העילאית של משה רבינו לציביליזציה האנושית (לפני הפילוסוף ג'ון לוק) היא בנושא הזה. משה הוא שכפף את המלך/השליט לחוקה ולחוק. זו התרומה הפילוסופית העילאית לחברה האנושית – כולם כפופים לחוק. עד ימיו המלך/השליט היה מעל לחוק, עושה החוקים. ובא משה והפך את התפישה. אברהם אבינו טען לצדק (השופט כל הארץ לא יעשה משפט..). בא משה ואתו המסר: לא יהיה צדק אם לא כולם כפופים לחוק. ובציביליזציה העברית המלך יהיה כפוף לחוק.
להבין את היסוד האוניברסלי העילאי הזה שתרמה התורה לעולם חשוב ממנהגי השבת. ומי שמבין את זה מבין את ספר דברים החוזר וחוזר על "...כי גרים היינו בארץ מצרים..." הפליטים וגם מבקשי עבודה אינם מנוולים. אברהם אבינו שירד למצרים לא היה מסתנן פושע. יעקב ובניו שירדו מצרימה לא היו מסתננים ניקלים. הם ירדו לשבור שבר כי הרעב היה בארץ.

הפטריוטים

לאומנים פטריוטיים שמתפארים בזיקה לעבר הרחוק ללא זיכרון ארבע המילים "כי גרים היינו במצרים" אינם שייכים לציביליזציה העברית, היהודית. אנחנו חייבים מקלט לפליטים ולבחון ביושר את מעמדם. ואנחנו לא יכולים לקלוט המוני מבקשי עבודה. אבל, באלה ובאלה צריך לטפל בנורמות אנושיות. ויש אלטרנטיבות לכליאה במדבר. הגדר צימצמה כמעט במלא את ההסתננויות.
ול – 50 האלף המצויים כאן, ששמונים אחוז מהם הם מסודן ואריתריאה, אפשר למצוא פתרונות מיקום ועבודה ודיור מפוזרים ברחבי הארץ ואפשר להפעיל דרכים הוגנות להאיץ במבקשי עבודה לצאת למקומותיהם.

גם הוא בנגועים

הלאומנות ההתנחלותית מנגעת גם את תפישותיו של ראש הממשלה. כאשר הוא מפליג לעולם הערכים הפילוסופיה שלו למרות האנגלית משיקה ולא חודרת לתרבות האמריקאית. בתגובה לביקורת הקשה של הבית הלבן ומשרד החוץ על ההתנחלות בכלל וזו בסילואן בפרט, מסביר ראה"מ לנשיא כי התנגדותו להתנחלות סותרת את הערכים האמריקאים. עפ"י הפילוסופיה המתנחלית ערכי הדמוקרטיה של ג'פרסון תומכים בכיבוש ובמניעת זכויות מעם אחר. עפ"י נתניהו הדמוקרטיה המנהיגה את העולם הדמוקרטי חייבת לתמוך בדמוקרטיה היחידה הכובשת ושוללת זכויות מבני עם אחר. והפילוסופיה ההתנחלותית מרשה נימוקי אי אמת: מדוע שואל נתניהו אסור ליהודי לקנות בית במזרח ירושלים. לא יהודי קונה שם בית אלא גוף פוליטי שתכליתו להנציח ערכים אנטי דמוקרטיים של אפארטהייד. לתבוע הסכמה לכך מהדמוקרטיה המנהיגה את העולם הדמוקרטי יכול רק מי שההתנחלותיות משבשת את תפישותיו המדיניות והחברתיות והתרבותיות הגלובליות.


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...

כותבי המדור

הצג הכל