"הכן רכבך לחורף" לכלים הדו גלגליים

הכתבה הבאה מיועדת לא רק לרוכבים מתחילים, או לאלו שרוצים לדעת יותר, אלא גם לקרובי משפחה של הרוכבים, שתמיד דואגים להם – עכשיו יש גם מה לעשות בנושא.

אומרים "הכן רכבך לחורף" אבל לגבי הכלים הדו-גלגליים הדבר נכון שבעתיים!
הורה שהילד שלו התחיל להשתמש בכלי דו גלגלי, מודאג, ובצדק. נהיגה זהירה, גם היא לא תמיד ערובה לנהיגה בטוחה. מתוך ניסיון רב שנים של מי שיש לו שני גלגלים על הכביש (והראש לא בעננים...) הייתי ממליץ לבדוק את ערנותו של הרוכב לתנועה סביבו. "לרכב שלך אין עיניים", היא סיסמא טובה לצורך העניין. מספיק שנייה אחת של חוסר התרכזות בכביש, (מבט על שלט בצד הדרך) כדי שהכלי יכנס ברכב אחר לפניו למשל, שפתאום האט מסיבה כלשהי. זאת ועוד, כשרוכב אופנוע מביט מסביב ברצותו לפנות או לסטות ממסלולו, השאלה היא האם הוא אכן מרוכז וקולט את המצב לאשורו, או חולם על משהו אחר. עניין זה עלול להיות בנפשו, אם למשל "היה נדמה לו" רק שהדרך פנויה... בכביש כמו בכביש אין מקום לטעויות ואין הזדמנות שנייה לשיפור. "בכביש אין לך חברים", היא הסיסמא שאני דוגל בה, יש להתרכז בתנועה ולא בשום דבר אחר מסביב.
רוצים אפס תאונות – לא במהירות שבה אי אפשר על הכביש מה קורה לראות!
אני הייתי ממליץ על סיסמא כללית, ברוח צעירה (כדוגמת "לך תצטיין") שיתפוס את העין של הדור הצעיר:
בכביש בחר בחיים
שים עין ולא זין!
או (מתון יותר):
אם אתה לא פוקח עין ומסתכל – כלומר על העין (מניעת) מוותר
במניית (ספירת) תאונה נוספת אתה מסתכן...
"השליחים הם חיל המתאבדים שלנו", אמר לי פעם בעל מוסך לאופנועים, כשכוונתו לתחזוקה הגרועה של כלי הרכב הדו גלגלים שבהם משתמשים השליחים. ואכן לשליח הממוצע אין זמן אפילו ללכת למוסך לתקן את הברקסים שלו, מרוב שהוא לחוץ. בתי אוכל מסוימים המחזיקים ציי שליחים, מתחייבים בפני הלקוחות על זמן מקסימלי להגעת השליח ועל כן לשליח אין זמן אפילו למות (כך בכל מקרה נדמה לו לפי הנהיגה המסוכנת שלו). השליח על שני גלגלים הוא יונת הדואר המודרנית, ומצפים ממנו להגיע ממקום למקום בטיסה. לא די שהכל שלו במצב לקוי, והוא דוהר בו במהירות של אין-עצירה, אלא הוא עוד חייב לענות במכשיר הקשר שלו לפקידה העצבנית מהמשרד, ששואלת: "נו מתי אתה כבר מגיע ללקוח?"
כפי שהמצב נראה היום, אין צורך שהמשיח יבוא רכוב על חמור, הוא יכול לבוא רכוב על אופנוע...
למרות היותו של הקטנוע/אופנוע רכב בעל בעיות בטיחות רבות, ששיעור הנפגעים בו הנו רב וקשה, הרי במבחני הנהיגה המעשיים לא מקדישים בכלל תשומת לב ללימוד נהיגה בטוחה מינימלית כלשהי.
רוכבים רבים משתחלים ונדחפים בין המכוניות בתנועה צפופה וגם מהירה – בלי לקחת בחשבון שהכלי שלהם בליגה אחרת לגמרי מאשר המכונית, אשר יציבה על הכביש ואילו הם עלולים להתהפך בכל רגע.
זה מזכיר לי את הבדיחה על העכבר והפיל שרצים בדרך. פתאום העכבר מסתכל אחורה ואומר: "תראה כמה אבק אנחנו מקימים!"
הבעיה חריפה פי כמה במזג אוויר גשום, כאשר הכביש רטוב והרוכב שזה עתה קיבל את רישיון הנהיגה שלו יוצא לרכיבה. בדרך כלל מתרחשות בפעמים הללו תאונות רבות ואסונות רבים קורים, והכול בגלל שבלימוד הנהיגה על רכב דו גלגלי לא כללו כמה כללים בסיסיים בקשר לנהיגה בכביש רטוב.
כלל הזהב החשוב ביותר, שממש יכול להציל חיים רבים, הוא ללמד את הרוכבים שאסור לבלום תוך כדי הפניית אופנוע ממסלול הרכיבה הישר.
ברור כמעט לכל רוכב אופנוע שכביש רטוב הוא חַלַק ומסוכן כמובן לרכב הדו גלגלי, שעלול להחליק ולגרום לאסון, אבל בדרך כלל הוא לא מודע לזה שהדבר קורה לרוב בבלימה תוך פנייה.
למרבה האסון, דווקא לפני פנייה, אם רגילה ואם פתאומית (כאשר נזכרים ברגע האחרון שיש לפנות, או פונים כדי לחמוק מסכנה כלשהי) נאלץ רוכב האופנוע לבלום כדי להאט.
האטה זו, אם היא נעשית בלי מודעות לסכנה ולקיחתה בחשבון בעת הביצוע, היא שורש כל הרע, ויש ללמד את הרוכבים שצריך ללחוץ על הבלמים רק כאשר האופנוע הוא ישר, לפני שמתחילים לפנות ממש!
הנ"ל אמור גם לכל הקטעים הצבועים המסומנים, אם זה חצים על הכביש, או שולי מדרכות הצבועים לסימון חניות. הצבע הנהוג בארצנו (בניגוד לאירופה שם משתמשים בצבעים עמידים במים) הופך להיות חלק ומסוכן ביותר בגלל המים של הגשמים.
לגבי רוכבים שכבר יש להם רישיון נהיגה, אפשר כמובן להשתמש בפרסומות מתאימות לזהירות בדרכים.
כותרות מוצעות לצורך החדרת המודעות לעניין:
האם לשאננות שלך יש אחיזה במציאות – או שהכלי שלך מועד להחליק בכביש רטוב!
כביש רטוב לאופנוען עוין, אבל לבלום בו מסוכן עוד יותר!
בלימה בקו ישר בכביש רטוב עוד אפשרית, אבל בבלימה בזווית, על בטוח תחליק!
חשוב היטב וקח בחשבון, כדי שבכביש רטוב לא תסטה ותחליק פתאום!
זכור ישר ולעניין, לבלום בכביש רטוב רק בקו ישר ניתן!
רוכב אופנוע זכור!
בבלימה הימנע מפנייה!
כביש רטוב עליך לא חס
אם לפנייה בעצירה אתה נכנס!
לא אחרי התאונה אלא כעת – האט!


דבר נוסף, מסוכן, שלומדים רק מתוך ניסיון, הוא הידית הימנית בכלים הדו גלגליים שמשמשת הן לגז והן לבלימה. כפילות זאת גורמת לכך שניסיון לבלום בפתאומיות, עלולה לגרום לכלי להאיץ דווקא (בגלל שבידית יש גם את כבל הגז.


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...