צלקות שהשאירה הממשלה שירדה

רעות השאירה הממשלה היוצאת. אגע באחדות שתוכננו להיות הישגים והיו להיפוכם. אך אלה מתגמדים מול ההזק במערכת החינוך שהוצב רב אורתודוקסי לנהוג בה. .

צלקות השאירה הממשלה שירדה

צלקות שהשאירה הממשלה שירדה
צבי י' כסה

רעות השאירה הממשלה היוצאת. אגע באחדות שתוכננו להיות הישגים והיו להיפוכם.
חוק השיוויון בנטל היה ולא היה. מספר שנים תלמידי הישיבות משוחררים מהגיוס. ואח"כ אלוהים גדול. לעומת זה הונצחה הפריבילגיה של חיילי ישיבות ההסדר לשרת רק 17 חודשים במקום 36, ונדחתה גם הצעת ח"כ בר לב להאריך שרותם ל – 24 חודשים. יש עתיד הייתה בין המתנגדים לבר לב. מפירות הברית עם הבית היהודי. למען מע"מ אפס. להעביר לקולוניות מאות מיליונים. אך אלה מתגמדים מול ההזק במערכת החינוך שהוצב רב אורתודוקסי לנהוג בה.
.
חינוך לאומני

אי אז בשנות ה – 50 הוזמנתי עם אחרים לדיון אצל בן גוריון בשדה בוקר. הוא פתח והעלה את הצעתו להקים תנועת נוער ממלכתית. האזנו ורובם ענו אמן לרעיון ונימוקיהם אתם. הוא יגייס אלפי בני נוער לתוכנית חינוכית ממלכתית להתנדבות למדינה וכיוצא באלה.
ואני החושב הפוך אמרתי שזה רעיון פסול. למה ? הוא שאל. ועניתי: באיזו מדינה יש תנועת נוער ממלכתית? באיזו מדינה היחיד הוא חייל של המדינה? – רק במדינה פאשיסטית אדומה או חומה או שחורה. לא הייתה לבן גוריון תשובה. נזכרתי באירוע הזה כאשר בישר שר החינוך כי בנוסף ללימודי השואה - מגן הילדים ועד נעורים - יוזנק מערך לימוד על הקרבה וגיבוריות עם פצועי מלחמות כסמל. רעיון זה פסול עשרת מונים מרעיון תנועת הנוער הממלכתית כי הוא מקטגוריה לאומנית (בארץ כשאומרים פאשיסטית מבלבלים לנאציזם}..

העולם כולו רשע

הרעיון פסול בשתי רמות: ברמה הממלכתית הוא מסרס את הצופן הציוני לשחרר את העם הזה מהחרדות והחורבנות ההיסטוריים ולהמירם בתודעת ריבונות, חופש וביטחון אישי ולאומי. והנה מציע שר החינוך להטמיע - מתינוקות ומעלה - תורה אחרת: שמע בני מוסר אביך ואל תיטוש תורות אמך, גננותיך ומוריך: העולם כולו רשע וכולם רודפים לנו. היוונים בחנוכה וויזתא בפורים ופרעה בפסח והרומאים בל"ג בעומר והגרמנים בשואה והאנגלים במנדט.והמצרים בכיפור. והפלשתינים והערבים ואובאמה וקרי והאיראנים והאירופים. ואף עם לא בא לעזרתנו. ורק האח של אודי שלנו בכתה שנפצע במלחמה ובא לספר לנו, הוא וחבריו שהקריבו את חייהם מצילים אותנו.
במרץ 1948 נהרגו בבית קשת 7 חברים. הזעיקו אותנו מ"כדורי" לשלהי הקרב למצוא אותם. בשבעה ציוו עלי לומר דברים לזכרם. בסיום דיקלמתי: נדע ללכת בדרכם. קפץ יענקל'ה יוגב (ז"ל) וצעק: תלך אתה בדרכם. ובשלוש מילים חיסל את הקלישאה. ושר החינוך רוצה שילדי ישראל יגדלו בצל החורבנות במקום לאור התקומה.

סיפור עקידת יצחק ניסיון אמוני או מהפך תרבותי

ברמה הרעיונית הצעת השר פסולה. היא סותרת אחד היסודות הנשגבים של הציביליזציה העברית. סיפור עקידת יצחק הוא העניין לכאן. מתרצים שאלוהים ניסה את אברהם. הפענוח שלי אחר. זה לא היה ניסיון שהרי אלוהים ידע שאברהם יעמוד בניסיון. עקידת יצחק הוא אירוע מכונן שיצק קטגוריה מהפכנית - אנושית, תרבותית, חברתית, חינוכית. אברהם חייב לשים קץ להקרבת ילדים לאלים. איך מחסלים את הנורא הזה? – אני אברהם הלכתי להקריב את בני ויצתה בת קול "אל תשלח ידך אל הנער". והנה גדולת המסר: אדם איננו קורבן ואין דורש ממנו להיות קורבן. ומכאן, שימו לב! אין אף אידיאה שאדם צריך להקריב את חייו למענה . יש רק אידיאה ראויה שאדם צריך להקדיש את חייו למענה. על הזכות להקדיש חיים למטרה ראויה צריך להגן גם במלחמה. ובמלחמה נפצעים ונהרגים. אבל, הם לא קורבנות של הרעיון אלא מגיניו, והציביליזציה שלנו ניסחה: "קידוש השם" ולא קורבן השם..אשר על כן חינוך ראוי הוא החינוך להקדיש חיים לרעיון ולא למות כקורבן למענו. לא הייתה הייתה ביהדות איסלמיסטיות. בצביליזציה העברית אין חטא קדמון ואין גורל. יש תיקון עולם להקדיש חיים למענו. ראוי ששר החינוך יבטל את התוכנית להפחיד ילדים מגיל הגן ובית הספר.

מיליון וחצי יהודים לחמו בנאצים

ועוד זאת ראוי להעשיר את לימודי השואה וליידע את התלמידים/ות כי במלחמת העולם השנייה בימים של שואה, לחמו בנאצים מיליון וחצי חיילים יהודים. 6 מיליון נכלאו בשטחי הכיבוש הנאצי. ז.א. שמ – 10 מיליון יהודים החופשיים הלכו למלחמה 15% מהעם. לא היה דבר כזה בתולדות עמים. אסור שצעירים וצעירות הלומדים שואה לא יידעו את הדבר. לא זכינו בדבר מן ההפקר.
לא נראה שרב אורתודוקסי יכול להתאים לנהוג במערכת חינוך חופשי, חינוך לספק ולמודרנה שבאה מהספק.


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...

כותבי המדור

הצג הכל