תז הסימפ הישראלית רשל"צ-הגורל-מוזיאון תא

קונצרט מגוון שכלל מוסיקה סינית,שופר וגם בטהובן והנדל




הערב שמעתי קונצרט מיוחד, לא רגיל של התז הסימ הישראל




ית רשל"צ בו הושמעו יצירות ששילובן בקונצרט אחד חריג ולא מקובל לכל הדעות.

לרגל יום השואה הבינלאומי, קונצרט הערב נפתח בנגינת התקוה.מיד לאחר מכן לרגל השנה החדשה-שנת "השיה" הסינית הושמעו שתי יצירות סיניות
אחת עממית בשם"שמחת האביב"ולאחריה יצירתו של המלחין הסיני שונטיאן הא בשם"תבנית פיפה".
יצירה זו נוגנה על ידי התזמורת בסיורה בחודש נובמבר האחרון בסין בביצוע בכורה עולמי.

לאחר מכן נוגנה היצירה של המלחין הישראלי יואב שמש המתגורר בדרך קבע בשנים האחרונות בניו יורק בשם"רצו ושוב"פנטזיה לתזמורת סימפונית, זמר ושופר.
בנוסף הושמעו שתי סימפוניות של בטהובן וכן זיקוקי די נור מלכותיים מאת הנדל.

טרם היתי בקונצרט בו אפשר היה לשמוע באותה תכנית מוסיקה סינית,שופר,בטהובן וההמנון הלאומי.

מיותר לציין שהקונצרט היה מגוון ביותר,מענין,מבוצע מצויין וזכה בצדק לתשואות הממושכות של הקהל.

בדרך כלל המוסיקה הסינית המסורתית כתובה בסולם של החמישה טונים עם מלודיה שאין בה הרמוניה והיא נשמעת לאוזן מערבית מוזרה.
היצירה העממית ששמענו היתה מעולה ולא דמתה כלל ליצירה סינית. היא היתה מלודית ביותר,עליזה,שמחה ,נהדרת.
היצירה השניה התחילה בצורה חרישית ביותר כמעט ולא נשמעה בפיצ'יקטו נהדר המתגבר לאט לאט כאשר בהמשך מצטרפים לכלי הקשת גם כלים אחרים.
בחלקים מהיצירה הנגנים "ניגנו" בידיים על הברכיים או בדפנות הכינורות והויולות ולקראת סיום הצטרפו גם כלי הנשיפה.
יצירה נהדרת ומקסימה שאי אפשר להעריך את יופיה בהשמעה ראשונה.
שתי היצירות היו ערבות מאוד לאוזן.

ביקור של התזמורת בסין וחגיגת השנה החדשה בקונצרט הערב הן התחלה לשיתוף פעולה תרבותי פורה בין סין לתז רשל"צ.

מעבר חד מהמוסיקה הסינית לסימפוניה הראשונה של בטהובן.קצת קשה לעכל את השינוי אך היה כדאי.

השבוע הזדמן לי לשמוע את המנצח על התזמורת אנדרס מוסטוגן ככנר סולן בקונצרט-הרצאה שנתנה אסתרית בלצן במוזיאון תל אביב.
הן ככנר והן הערב כמנצח ומנגן על תוף מרים הוא היה נהדר.הדריך היטב את התזמורת בסיגנונות השונים של המוסיקה שהושמעה.

לאחר בטהובן נוגנה היצירה של שמש הישראלי.
יצירה המתארת תוהו ווהו ,ריקנות מצד אחד ואמונה וצעקה.
היצירה מרשימה. המלחין צירף ליצירה נגינת פסנתר,זמר מבוסס על ניגון חב"די "צמאה לך נפשי" והמושר בלחן המקורי על ידי יונתן רזאל בעל הקול הערב והיפה.בסוף היצירה מסתיימת בנגינת תופים ותקיעת שופר.

הנדל כתב את"זיקוקי די נור מלכותיים"על פי הזמנת המלך ג'ורג' השני שביקש יצירה לאירוע בומבסטי.הנדל חיבר את המוסיקה עם הרבה כלי נשיפה .באירוע היו תקלות רבות ולמרות כלי הנשיפה הרבים המוסיקה כמעט ולא נשמעה.לאחר הבכורה הוא ערך אותה מחדש ומאז היא מושמעת לעתים קרובות ביותר.

לסיום הושמעה הסימפוניה מס'5 שנתנה גם את כותרת הקונצרט "הגורל".
סימפוניה זו לא שמעתי זמן רב .הביצוע היה יפה. קורקטי, מבוצע היטב, ללא חריגה משמעותית מהביצועים המוכרים והמפורסמים.

היה זה קונצרט מאוד מיוחד בגלל שילוב הלא מקובל של היצירות שנוגנו .אך הוא היה לא מקובל לא רק בגלל היצירות אלא גם בגלל הקהל שביקר בקונצרט הפעם.
בשורה הראשונה כולה ישבו בחורים עם כיפות ובהפסקה אפשר היה לראות הרבה גם עם פאות, ציציות ובנוסף סינים רבים שבאו לחגוג את השנה החדשה שלהם.
קהל מבקרים שלא לעתים קרובות אפשר לראות בין הקהל באולם האופרה או היכל התרבות בקונצרט קלאסי רגיל.

לראות או לא לראות:קונצרט מאוד מיוחד.שילוב של סוגי מוסיקה לא מקובל.קונצרט מקסים,מגוון ויפה.מומלץ ביותר.
מחר 28.1ינוגן ברחובות וב29 ו31 ברשל"צ.



אלי ליאון


עיתונאי-מבקר אמנות,
חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה.
מנהל קהילות פנאי ותרבות "מוטקה"


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל