ביידר-תיאטרון האופרטה בודפשט-האופרה תא

אופרטה מאת אמריך קלמן




תיאטרון האופרטה ומחזות הזמר של בודפשט מציג כעת באופרה בתא את האופרטה "הביידר" מאת אמריך קלמן.
אין כל קשר מוסיקלי בין אופרטה זו לבין בלט באותו שם שהם שתי יצירות שונות לחלוטין.
ביידר הנה רקדנית הודית אקזוטית הרוקדת במקומות שונים.לכל אחד בהודו יש את הביידרה האהובה שלו.

האופרטה נולדה בתקופה מאוחרת יותר מהאופרה ובמקביל לה כבידור להמונים, לקהל של המעמד הנמוך יותר להבדיל מהאופרה שהיתה מיועדת מלכתחילה למעמד העליון ,למלוכה.
מתחילים לכתוב אופרטות במאה ה19.
היום יש האומרים שהמחזמר הוא האופרטה של המאה ה21.

ההבדל בין האופרה לאופרטה, על קצה המזלג, הוא שבאופרטה יש הרבה דיבור,בדרך כלל בשפת הארץ בה היא מוצגת ,הרבה ריקודים וכמעט תמיד סוף טוב ועליז.
התוכן בכל האופרטות כמעט סטנדרטי.שני זוגות מאוהבים אחד ראשי יותר דרמטי והשני יותר קליל.האהבה תמיד תנצח.הריקודים באופרטה הגרמנית-שטראוס יהיו וולסים ופולקות, באופרטה הצרפתית-קנקן וכו.

העלילה של "הביידר" המוצגת כעת מתרחשת בפריז.נסיך הודי מתאהב בביידרה, מוותר בגללה על להיות מלך בהודו.מקורבי הנסיך משכנעים את הביידר לדחות את הנסיך למרות אהבתה אליו כדי שהוא יוכל לשרת את המדינה שלו,היא מסכימה אך בסופו של דבר האהבה מנצחת והסוף כמובטח טוב.

המוסיקה של קלמן נהדרת.קלילה, מלודית ביותר,מבדרת.
התזמורת המנגנת תחת שרביתו של לאסלו מקלארי היתה תזמורת הבית של האופרה-תזמורת הסימפונית הישראלית רשל"צ.
"בביידר" יש הרבה ריקודים .כולם יפים,מבוצעים נהדר עד כדי אקרובטיקה.הכוריאוגרף יינו לוצ'אי הרקיד את הרקדנים במחולות בסיגנונות שונים כולל ריקודים אוריאנטליים לצלילי מוסיקה מערבית פסיבדו מזרחית.
את התלבושות המגוונות והיפות עיצבה ריטה ווליך.
הבמאי הוא מיקלוש גאבור קריני והוא ביים אופרטה סוחבת,נהדרת,רבת תנועה,פעילות,קיצבית ביותר, מלאת חיים וענין.

שני קאסטים הגיעו מבודפשט.שניהם טובים מאוד אם כי יש הבדל בין אודט הביידר -אריקה מיקלושה לבין המקבילה מוניקה פישל.לשתיהן קול יפה מאוד אך למיקלושה קול אופראי קולורטורי רציני ונראה לי שפישל התאימה יותר לאופרטה .
בתפקיד הנסיך ההודי בקאסט אחד שר אטילה דולהאי ובשני ז'ולט הומונאי.שניהם שרו ושיחקו היטב אך דולהאי התקשה לעתים קרובות לשיר טונים גבוהים שנשמעו כצעקה.הומונאי היה הרבה יותר חופשי בשירתו וקולו יצא מגרונו בקלות .

זוג הנאהבים השני- מרייטה בביצוע אנה -מארי דאנץ וסילבי סנדי היו טובים מאוד אך אהבתי יותר את דאנץ שהיתה יותר שובבה,זריזה,יותר אנרגטית,יותר קופצנית יותר משוחררת במילים אחרות יותר "ממזרית". מבין בני הזוג - מיקלוש -מטה קריני ודוד סאבו טוב יותר בהרבה היה קריני.לו דאנץ היתה בת הזוג של קריני היה זה זוג מקסים שללא ספק היה זוכה למחיאות הכפיים הסוערות ביותר.

המקהלה היתה טובה מאוד אם כי לא היו לה קטעי שירה רבים.
כל ההפקה היתה צבעונית מאוד,עם החלפת תפאורות רבה ומהירה.

בהעדר תיאטרון אופרטה- מוסיקלי בארץ טוב עושה האופרה שמביאה כל שנה אופרטה הידועה אמנם לדור המבוגר אך חדשה לגמרי לדור הצעיר שאינו מכיר כלל סוג כזה של אמנות ויתכן שבאמצעותה יתחיל לאהוב ולבקר גם באופרות.

לראות או לא לראות:מוסיקה יפה,ביצוע מצויין,בידור קל מהנה הגורם לצופה מצב רוח טוב והנאה רגעית רבה.מומלץ ביותר לאוהבי הבידור הקל והלא מחייב להתעמק ולחשוב.




אלי ליאון
l

עיתונאי-מבקר אמנות,
חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה.



אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל