טרק נפלא בגאורגיה: נופים מרהיבים בסוואנטי עילית

בימי הקיץ הישראלי הלוהט, כל כך טוב חשתי בטמפרטורות קרירות, אל מול הפסגות המושלגות של רכסי האושבה והטטנולדי, מוקף בפריחה משגעת של מרבדים בסגול, ורוד וצהוב. אכן, השיטוט במרחבי סוונטי העליונה והארוח של אנשי המקום מהווים חוויה מדהימה בלתי נשכחת. הנה סיפור הטרק מהשבוע שעבר.

טיול רגלי בגאורגיה: שוויץ של הקווקז

ולפני כן הערה מקדימה: בכתבה משולבים תמונות בודדות מכלל התמונות שצילמתי. הקישורים לכל התמונות על פי הימים מופיעים בסוף הכתבה, אתם מוזמנים לראות.

כבר כמה שנים שהתיירות הישראלית לגאורגיה נמצאת בקו עלייה מתמיד. טרקיסטים או טיילי ג'יפים ואחרים נוהרים לחוש את מנעמיה: נופים מדהימים, אוכל מסורתי טעים, אנשים שמחים המקבלים את פניך בסבר פנים יפות ועוד. בשבוע שעבר, עזבתי בלב חפץ ל 8 ימים את חום הקיץ הישראלי הלוהט לטובת טרק נפלא אזור סוונטי העליונה, בצפון מערב גאורגיה. הייתי חלק מקבוצה של 20 איש , חבורה נהדרת שבאה כמוני לחוות לראשונה את המסלולים היפהפיים בהדרכתו של מי אם לא גלעד בן צבי.
ואכן, כשנחתתי בארץ בחזרה כבר התגעגעתי לקרירות שהיתה מנת חלקנו בשבוע זה (לא יותר מ 22 מעלות כשהשמיים היו בהירים לחלוטין). יש מסלולים שונים בסוונטי ואנחנו טיילנו בכמה מהם, קלאסיים
וידועים, בודאי כדאיים למטייל המגיע לראשונה לטרק שם. בכתבה הזו אגב, אין לי בשורה לג'יפאים: לחלק מהמקומות היפים ביותר בהם טיילנו לא ניתן להגיע עם רכב וטוב שכך.
במדינה מתפתחת זו, הדרכים עדיין לא משהו, מה שמאריך מאד את זמני הנסיעה במיוחד אם המרחק ליעד גדול. אבל האופי הבתולי משהו של אזורי התיירות מגלם בתוכו גם יופי - ההתפתחות ההדרגתית מאפשרת לתייר לחוש את גאורגיה כפי שהיתה מזה עידן ועידנים. לכן, היום הראשון הוקדש להגעה בטיסה לבאטומי ולנסיעה ולינה לעיירה הגדולה זוגדידי, בטרם המשכנו לנפת מסטייה, שסביבה היה אזור הטיול העיקרי.
מזוגדידי המשכנו בבוקר למחרת ליעדנו הראשון: הכפר מזרי. הגענו בצהרים והספקנו עד הערב לטייל
באזור. כבר בטיול הראשון נגלו לעינינו מראות מרהיבים.

טיפסנו במסלול המתפתל באזור הר באקי כשתוך כדי עליה התצפיות כבר נהדרות. העמק למטה המכיל את קהילת בצ'ו והכפר מזרי בתוכו, פשוט נראה כגלוית נוף:

הלכנו חלק מהזמן בתוך יער עד ובחלק אחר מחוצה לו אך הירוק התמידי והפריחה הנהדרת ששמען יצא למרחקים כבר היו מנת חלקנו. פשוט נפלא להלך שם. הכיוון הכללי היה רכס האושבה אך מפאת קוצר זמן הגענו עד למפל מים נהדר וחזרנו לכפר לבית ההארחה.

הגשם בא

מי שמגיע מוכן לטרק בגאורגיה ובמיוחד בסוונטי יודע שבחלק מהכפרים איכות בתי ההארחה בסיסית ולכן הוא מוכן ויודע למה לצפות. בית ההארחה במזרי אכן כזה, אבל המארחים שלנו שם, כמו בכל שאר המקומות בהם שהינו עשו עבורנו ככל שיכלו על מנת לספק לנו שרותי ארוח סבירים. במיוחד נכון הדבר ביחס לאוכל. דומני שבשבוע הזה אכלנו יותר ממה שאנחנו אוכלים בדרך כלל ביום יום אבל גם הוצאנו אנרגיה כך שזה לא נורא.
אנשי סוונטי אינם צריכים לשיר: "גשם גשם בוא". הגשם שם מגיע בחורף ובקיץ בכמויות של כ 3000 ממ בשנה. לכן הכל כל כך ירוק ופורח. מים ממש לא חסרים, אם מגשמים ואם מקרחונים שמפשירים ויוצרים
נהרות שוצפי מים. וגם עלינו לא פסח הגשם. כל הלילה ירד ונמשך גם בבוקר. ביום הזה אמור היה להיות
לא קל: טיפוס של כ 1350 מטר על רכס האושבה לעבר מעבר גולי וירידה תלולה מהצד השני של כמה מאות מטרים לכיוון מסטייה. חשבנו שהגשם יפסיק במהלך היום לכן לבשנו חליפות גשם והתחלנו לטפס.
לא יכולתי לצלם ביום הזה עקב הגשם שלא רק שלא נפסק אלא גם התחזק במהלך השעות הבאות. לאחר טיפוס של כ 800 מטר שארך כמה שעות הוחלט לרדת חזרה משום שירידה התלולה בגשם כזה פשוט מסוכנת. לא יכולתי לצלם ביום הזה אבל באירופה כמו באירופה יש לקחת בחשבון גם גשם בקיץ. בכל זאת השקענו מאמץ בעליה וחזרנו בירידה אל מזרי, משם הוקפצנו לעיירה מסטייה. ניצלנו את יתרת הזמן באותו יום לביקור במוזיאון
מעניין למדי בו נראים מוצגים מהאזור מתקופה הכלכוליתית ועד למאות האחרונות.

ביקור בקרחון פעיל

למחרת צעדנו לכיוון קרחון גלאדי, שהוא קרחון פעיל ונסוג כל שנה בכמה עשרות מטרים. הוא נמס ויותר ערוץ מים שוצפים הנשפך לנהר מסטייה. הגשם בדרך טפטף והיה קריר אך לא מנע את ההליכה בתוך יער יפהפה עד קצת לפני הקרחון. אלמלא ירד גשם היינו מטפסים עליו קצת אבל סכנת ההחלקה הדירה מחשבה זו מהתוכנית. מדהים לראות סלע גדול הניצב כמה עשרות מטרים ממיקומו הנוכחי של הקרחון ועליו סימון כי עד אליו הגיע הקרחון אך בקיץ שעבר.

כשמתקרבים, רואים את המיקום המדויק בו הוא נמס והופך למים סוערים:

את שארית הזמן באותו יום ניצלנו לעלייה (בעזרת הרכב"ל החדש) שליד מסטייה , ממנו נשקף נוף נהדר:

וירידה רגלית של כ 600 מטר בשביל הטבול בפריחה נהדרת הבאה לידי ביטוי בעיקר בפרחים בעלי גוון סגול ורוד וצהוב, כגון זו שבתמונה:

שלושה ימי סיור כפרים: ההתחלה מג'בשי

בשלושת הימים הבאים סיירנו במסלול קלאסי יפהפה כשכל יום התחיל בעליה והסתיים בירידה.
מג'בשי לאדישי: עלינו כ 800 מטר בשביל יפהפה הטבול ביער ירוק, כשמראות הנוף הולכים ומתעצמים מרגע לרגע. המקומות הגבוהים ביותר אליהם טיפסנו היו באזור ה 3000 מטר ביום האחרון.
התחלנו בעלייה מג'בשי:

סוחבים בעליה

העלייה לא קלה אבל החבורה הזו ידעה ללכת ושמרה על מורל גבוה

בדרך לאדישי הלב מתרחב לנוכח הנופים והפרחים:

הולכים על הקרקע אך הראש גם בעננים - רואים פסגות מושלגות והאויר צונן

.לבסוף בסביבות השעה 5 נגלה לפנינו עמק אדישי והכפר שבו

הכפר הזה כבר נעזב בעבר לגמרי אך תיירות הטרקים הגואה בשנים האחרונות החזירה כמה משפחות לכפר לפחות לקיץ ובתיהן משמשים כבתי הארחה. שהינו באחד כזה, בסיסי ביותר אך מקלחת חמה ואוכל מקומי וטעים בשפע היו גם היו וזה מה שחשוב. רוב הלילה ירד גשם וחששנו שישבש למחרת את יום הטיול הבא אך לשמחתנו הוא פסק ובבוקר נותרו רק ענני ערפילים שהתפזרו מאוחר יותר על ידי שמש חמימה.

עם בוקר יצאנו מאדישי לכיוון אימפרלי. בתחילת הדרך, צועדים כ 5 ק"מ בעליה מתונה של כ 400 מטר בתוך עמק אדישי ובמקביל לנהר. העמר נראה כמו גלוית נוף פסטורלית:

כל גיא , סדק או חריץ בחומת ההרים סביב מוביל מים שמקורם בגשם או בשלג מומס בשצף קצף אל הנהר המרכזי הוא נהר אדישי:

המשכנו להלך בירוק כשעינינו רואות גם פסגות מושלגות. פשוט נפלא

את נהר האדישי צריך לחצות במקום המתאים ועל גבי סוסים כי הוא שוצף וסוער.

לאחר החצייה טיפסנו עוד כ 400 מטר עם שביל שעובר בצמחיה נהדרת משופעת פריחה עד שהגענו למעבר צ'חונדרי

לפני שירדנו לכיוון אימפרלי, טיפסנו עוד קצת לתצפית על קרחון ובהזדמנות הזו הצטלמנו יחד:

מכאן ירדנו אל הדרך לכיוון אימפרלי , בתוך שדות נופים משכרים ופריחה נהדרת

הצבע הסגול היה אחד הצבעים השולטים - למשל באמצעות פריחה נהדרת של דורבנית:

התחברנו לדרך המובילה לאימפרלי וההולכת מעל הנהר השוצף שם. הקניון שלו מעניין במקומות רבים והנופים סביב פשוט חלומיים. בשלב מסוים, לפני הכפר חלדה ראינו מפל יפהפה

ולבסוף לקראת השעה 6 בערך, בצבצו הבתים העליונים של אימפרלי

הכפר הזה בניגוד לאחרים באזור מיושב על ידי 10 משפחות כל השנה. כאן התארחנו בבית ההארחה שהיה בהחלט ברמה גבוה מכל בתי ההארחה בכפרים האחרים.

הדובדובן שבקצפת

כרגיל אצל גלעד, היופי במהלך הטרק הולך ועולה והדובדובן שבקצפת שמור ליום האחרון. היום הזה היה האינטינסיבי ביותר (צורה מעודנת לומר : קשה...) מבין כל הימים אך גם היום העשיר ביותר במראות מדהימים. אין דברים כאלה... אחריו הבנתי מדוע לא מעטים אומרים שגאורגיה היא אחד המקומות היפים בעולם.
ביום הזה טיפסנו מאימפרלי למעבר לאטפרי המצוי בגובה 2890 מטר אבל זה לא היה סופה של העלייה... אחר כך על מנת להגיע לקו הרכס שמעל קהילת אושגולי טיפסנו עוד לא מעט.
על הבוקר יצאנו מאיפרלי וחיש מהר לאחר קטע של עליה כבר התגלה נוף מדהים:

לקראת שני שליש גובה בערך, התגלה העמק למטה שהיה יעדנו ובו כפרי קהילת אושגולי. השעה היתה
בערך עשר בבוקר ושמחתי שכבר רואים את היעד... אבל תיארתי לעצמי ישעבור עוד זמן ניכר לפני שנגיע לשם.

המשכנו לטפס והמראות המופלאים רק הלכו והתעצמו:

לאחר שיא הפסגה, טיפסנו עוד על מנת להגיע להליכה על קו הרכס שמעל קהילת כפרי אושגולי. בשלב מסוים עצרנו בסמוך לבריכת מים שנקוו מהגשם לארוחת צהרים בשטח. איזה מקום מופלא לאכול בו...

בשלב מסוים השתלט הגרניום בגוון הסגול שלו על כל השטח:

המראות המופלאים לא נפסקו לרגע. המשכתי לצלם בלא הפסקה

המשכנו להלך על קו הרכס ושוב נגלה העמק למטה עם הכפר המיוחל:

סוף סוף התחלנו לרדת בירידה תלולה יחסית לכיוון קהילת אושגולי בתוך שדות פורחים. הכפר הלך והתקרב והמראה פשוט נפלא

לקראת סיום שוב נתקלנו בפעמונית נהדרת:

זהו, הגענו לאחר כ 12 שעות בשטח למטה אל יעדנו. היה זה סיום לשיא של טרק מדהים במדינה מדהימה. גם מי שלא יכול לטייל רגלית מומלץ שיעשה זאת בגאורגיה לפחות עם ג'יפים. אמנם לא יגיע לכל המקומות אליהם אנחנו הגענו אבל עדיין יחווה מראות ונופים שרואים פעם בהרבה זמן.

סוף דבר

היום האחרון הוקדש לנסיעה מאזור הטיול בצפון המדינה לבטומי על מנת להספיק לטיסה. בדרך עוד עצרנו באחד מחופי הים השחור ומי שרצה טבל בו. אחר כך ארוחת סיכום והביתה.
מדינה יפהפיה, אנשים פתוחים מסבירי פנים ומנסים תמיד לעשות את המיטב עבורך והאוכל, אמנם עתיר קלוריות אבל עבור מי שמוציא כל כך הרבה קלוריות בטרק מה זה משנה , העיקר שהוא טעים
ובשפע. לא נפקד מקומו של היין המקומי, טעים למדי אף הוא.
לסיכום אני מביא כאן את הקישורים לתמונות בכל הימים. רק היום השני חסר כי כאמור ירד בו גשם לכל אורכו והגם שטיילנו בו עם חליפות גשם לא יכולתי לצלם.

יום 2: מזוגדידי למזרי, טיול בסביבת מזרי - לצפיה בתמונות

יום 4: בסביבות מסטייה - לצפיה בתמונות

יום 5: מג'בשי לאדישי - לצפיה בתמונות

יום 6: מאדישי לאימפרלי דרך מעבר צחונדרי - לצפיה בתמונות

יום 7: מאימפרלי לקהילת אושגולי, דרך הרכס המפריד בין סוונטי העליונה והתחתונה - לצפיה בתמונות