מיטיבי לכת: משמורת עינות עורבים לעין-טינה

בנחל עורבים חייבים לטייל בחורף. אמנם, לא ביום גשום אבל בחורף על מנת לא להחמיץ את המים והמפל הגדול בנחל שנעלמים כלא היו באמצע האביב. טיילנו הפעם משמורת עינות עורבים ועד עין-טינה

> אפשר לכתוב אלי: pshacham@gmail.com">

בחורף הזה נחל עורבים נראה במלוא תפארתו. בסוף הכתבה יש קישור לכל התמונות - מומלץ

במסלול הזה תכננתי כ 16 ק"מ: להתחיל במרחבים הירוקים שבסמוך לשמורת עינות עורבים, כ 2 ק"מ מזרחית מציר הנפט שלא כמקובל, כי כל המטיילים בנחל עורבים מתחילים בקטע המסומן בסימון שבילים אדום שמתחיל בציר הנפט. למה? כי אני סבור שללכת על הבוקר המישורים האלה שמצפון לקטע המטויל יכול להיות נחמד. ואכן היה נחמד , ירוק ופורח וכבר בקטע העליון של נחל עורבים זרמו מים בקצב לא רע בכלל. אז פיצלנו רכבים: משאירים חלק בנקודה הסופית - שביל בסימון ירוק מעט לפני עין-טינה בסמוך לכביש באזור מפגש נחל צמוד עם כביש 918 ורכבים בתחילת המסלול: כ 1.5 ק"מ מזרחית לציר הנפט. יש שם פניה צפונה מהכביש (959) , נכנסים לשם וזו נקודת ההתחלה. הולכים בהתחלה צפונה עד שמגיעים לנחל עורבים ואז ממשיכים איתו דרומה עד לציר הנפט והכניסה הרגילה למסלול נחל עורבים. יש רק בעיה קטנה בקטע הזה: צריך לעבור שתי גדרות. לא משהו קשה מידי. אנחנו ישרנו את הגדרות לאחר המעבר והחזרנו אותם למצבם המקורי.

על ההתחלה, בדרך לנחל עורבים, נתקלנו בלהקת צבאים שברחו מאיתנו. הצלחתי לתפוס אותם בעדשת המצלמה:

החורף הזה התברכנו במשקעים והמעיינות שהם מקור הנחל שופעים. זה בא לידי ביטוי כבר בחלק העליון, הפחות מטויל של הנחל:

הגענו לציר הנפט ונכנסנו לקטע המוכר המטויל של נחל עורבים. מכאן ואילך עד היציאה מהנחל סימון השבילים הוא בצבע אדום. צעדנו בכיף לכיוון הירידה לערוץ

בדרך כבר הבחנו בפריחה מכל מיני סוגים וצבעים ועד מהרה הגענו אל הבריכה המשמעותית הראשונה.

בדרך התחלנו לראות תורמוסים מרהיבי עיניים

התחלנו לרדת לכיוון ערוץ הנחל. המפל הגדול (למעלה מ 20 מטר) התגלה במלוא תפארתו:

מתחת למפל הגדול עצרנו לקפה וארוחת בוקר. כשהמשכנו, גילינו מיד בהתחלה עוד מפל שהוא המשכו של המפל הגדול ונמצא תחתיו

נחל עורבים אינו קל להליכה. יש בו סלעים ובולדרים, התנועה בו איטית ויש להישמר בכל צעד מפני נפילה. אבל הנוף בו מפצה על הכל

וצריך אפילו להאחז במעקה אחיזה במקום מסוים

בשלב מסוים עצרתי לאתנחתא קלה עם רפי בערוץ הנחל:

המשכנו בנחל והמראות היו פשוט מרהיבים:

זהו, סיימנו את הקטע המרתק הזה בנחל עורבים במבט אל החלק הצפוני של עמק החולה

ביציאה מנחל עורבים המשכנו דרומה _שמאלה). יש שם בלבול בסימון השבילים. במפה, ההמשך לכיוון דרום, הכיוון בו אנו הלכנו הוא בסימון אדום, ואילו בכיוון ההפוך (צפונה), במפה הוא סימון שחור. בשטח משום מה מישהו התבלבל: בהצטלבות השבילים הסימון בדיוק הפוך. טוב שאני מסתמך על הניווט שלי ולא מתרגש מהסימונים הלא נכונים בשטח. המשכנו דרומה. מעל קיבוץ גונן יש צורך ללכת ליד הכביש כקילומטר, עד הכניסה לשביל המעיינות סימון כחול, יוצא מהכביש מעט מעל צומת גונן לכיוון עין חשק, עין-גונן, עין-מימון. על עין חשק ויתרנו מקוצר זמן. למי שזמנו בידו, מומלץ בהחלט להגיע לשם ואפילו לטבול במים נהדרים. עין חשק מצוי מעט דרומית מערבית למקום בו השביל (בסימון כחול) פונה מזרחה. הגענו ישר לעין-מימון, בריכה קטנה ומשיבת נפ של מים קרירים ממי המעין שם. זו פינת הנצחה ללוחם סיירת הנחל שנפל במלחמת לבנון השניה.

המשנו דרומה על השביל בסימון כחול. עברנו את נחל פרש והגענו לואדי חמדל. חצינו אותו ובגדה הדרומית נתקלנו באירוס אחר צהרים מרהיב:

ואדי חמדל עצמו מרהיב ביותר. בצד הדרומי של מהלכים על המצוק מעליו והמראה שלו נפלא:

לאחר ההליכה מעל ואדי חמדל, השביל הכחול נפגש עם שביל סימון ירוק. אפשר ללכת בו עד מעל (מזרחית) לעין-טינה , לרדת דרומה באזור עין-טינה ולפגוש את השביל בסימון ירוק המביא אותנו לנקודת הסיום. אנחנו מיהרנו וקיצרנו קצת , נפרדנו מהשביל בסימון ירוק די בהתחלה וירדנו עם שביל שאינו מופיע במפה שעובר בסמוך לעין-דרבשייה והגענו לסיום, מעט מצפון לעין-טינה.
מבט אחרון ליהודית ורפי לפני הפיזור:

כשעלינו לקחת את הרכבים מאזור קלע, העפנו עוד מבט של אחר הצהרים אל החרמון.

לסיכום: מסלול יפהפה של כ 16 ק"מ אבל יש לקחת בחשבון כי ההליכה בנחל עורבים מתארכת עקב הזהירות הדרושה ועקב כך לתכנן מסלול קצר מעט או להתחיל מוקדם יותר.