לה וילי-פוצ'יני-אופרה קאמרית

האופרה הראשונה שכתב




לה וילי הנה האופרה הראשונה שחיבר פוצ'יני בשנת 1884.
היא נכתבה על פי ליברית מאת פרדיננדו פונטנה עפ"י סיפור עם גרמני משוורצוולד.
לאופרה יש את הרוח והסגנון האיטלקי ונכתבה בסגנון הוריזמו שכל האופרות של פוצ'יני כתובות בו,אך מבקרים מוסיקליים כאשר הוצגה האופרה לראשונה, כתבו שיש בה השפעה מריכרד וגנר.

האופרה היא בת מערכה אחת .תחילה פוצ'יני חשב להציגה יחד עם עוד אופרה קצרה שלו בשם "האדרת"אך בסופו של דבר הרחיב אותה לשתי מערכות וכך הוצגה בטורינו וזכתה להצלחה גדולה מאוד.לפני שהרחיב אותה היא הוצגה במילנו.

במוזיאון תל אביב שמענו את האופרה בביצוע קאמרי, חסכוני ביותר,וזה נאמר לזכות ולא לחובה, כאשר תפקיד הסופרן שרה אירה ברטמן בקול היפה והחזק שלה,הטנור -יותם כהן וגבי שדה ששר הפעם את תפקיד הבריטון.לוותה את הזמרים בלה שטיינבוך בפסנתר.
יש באופרה מוסיקה נעימה מאוד, חלקה סנטימנטלית ואריות יפות,מלודיות ביותר.
החלקים התזמורתיים ששמענו מהקלטה עשו עלי רושם שתפקיד התזמורת באופרה זו רציני וחשוב ביותר.
בנוסף בהפקה הוצגו גם קטעי וידאו שונים ומראות טבע,פלגי מים הרים ועוד.בזכות קטעים אלו הכותרת של האופרה היא"סינמה-אופרה".

סיפור העלילה פשוט ועוסק בווילי שהן רוחות רפאים או פיאות רעות(מכשפות) הבאות להעניש את מי שזנח את אהובתו וגרם למותה בגלל שברון לב.

הבימוי ,התפאורה המצומצמת והוידאו נעשו ע"י אלכס כגן שלפי מה שנאמר לי היה הרוח החיה בהפקה.
התרגום היפה נעשה בידי רונית שגב ועל התאורה היה אחראי זיו וולושין.

הפקה זו היתה נסיון ליצור אופרה קאמרית בצורה חסכונית עם תפאורה מצומצמת כדי שתיהיה ניידת ושאפשר יהיה להציגה גם באולמות קטנים ברחבי הארץ.התוצאה מעודדת ביותר.
השילוב שנעשה בין שירה בלווי פסנתר והשמעת קטעיים תזמורתיים ומקהלתיים מוקלטים התקבל יפה ,אם כי אין להשוות את הצליל של תזמורת חיה עם צליל הבוקע מרמקול לא באיכות הטובה ביותר.

לראות או לא לראות:מוסיקה יפה.חידוש יפה.ביצוע טוב מאוד.כדאי בהחלט לראות ולשמוע.


אלי ליאון


עיתונאי-מבקר אמנות,
חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה.


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל