שיקוי האהבה-אופרה מאת דוניצטי בבית האופרה בתל אביב-ביקורת

אופרה איטלקית קלה בבימוי עומרי ניצן הישראלי





הערב התקימה בבית האופרה בתל אביב הבכורה המחודשת של האופרה"שיקוי האהבה" מאת דוניצטי בבימויו של עומרי ניצן.
לפני כ20 שנב חנה מוניץ-מנהלת האופרה אז והיום חשבה להעלות בפעם הראשונה אופרה איטלקית בבימוי במאי ישראלי.הרעיון יצא אל הפועל וב1998 הועלתה האופרה" שיקוי האהבה" בבכרוה בתל אביב .מאז היא הספיקה להיות מוצגת בתא בכמה מחזורים וכן בחו"ל כולל בדויטשה אופרה בברלין ובפסטיבל סבולינה בפינלנד ובכל מקום שהוצגה זכתה להצלחה גדולה.כעת היא עולה באופרה פעם נוספת ובקיץ תעלה בפסטיבל ירושלים כאשר הפעם הבמאי המחדש הנו גדי שכטר.

דוניצטי ב53 שנות חייוהיה מלחין חרוץ.הוא הספיק לכתוב מעל ל65 אופרה אך לא כולם נשמרו או מוצגים.
את שיקוי האהבה כתב ב1832 בהיותו בן 35.
דוניצטי כתב אופרות בסגנונות שונים ושיקוי האהבה כתובה בסגנון האופרה הסמי סריה -כאופרה בעצם קומית.זהו דוניצטי הקליל האנושי.

בשיקוי האהבה יש דמויות פשוטות ומהחיים, כאשר באינטרפרטציה המוצגת ע"י האופרה הישראלית העלילה הועברה לקיבוץ בעמק.
שני בני הקיבוץ-אדינה ונמורינו מאוהבים. לקיבוץ מגיע פלוגת צנחנים ומפקדה "שם עין " על אדינה.האחרונה מחליטה להתאכזר קצת בנמורינו כדי לעורר את קנאתו .
יחד עם פלוגת הצנחנים מגיע לקיבוץ גם דולקמרה-רוכל נוכל סוחר ממולח המציע לנמורינו שיקוי אהבה שהוא בעצם יין בורדו זול ומבטיח לו שאחרי שיעברו 24 שעות והשיקוי יתחיל לפעול אהובתו תיהיה שלו.אם אין שיקוי אין אהבה.

זאת קומדיה סנטימנטלית ,סיפור מאוד אמיתי,מאוד כן,סיפור בסיסי נאיבי מרגש שאפשר בקלות להזדהות איתו ובעצם עם כל הדמויות.יש קסם מיוחד ברומנטיקה הגבולית.
רות דר עיצבה את הבמה והתלבושות.הבמה מקסימה עם עצי התפוז והחמניות שעליה.ריח שדות ישראל היפה מרחף באויר בדמניון הקהל.

ארבע הם התפקידים הראשיים באופרה.יש שני צוותים כאשר כל צוות מופיע לסירוגין.
שני הצוותים טובים מאוד ורבים בהם הכוחות המקומיים.אין הבדל גדול ביכולת הביצוע של שניהם. כמובן שלכל דמות אופי ומאפיין בהתאם למבצע.
אם אני משווה בין נמורינו -סטפן פופ שהופיע בבכורה לבין אלכסי דולגוב שהופיע בתאריך אחר, הרי במשחק לא היו הבדלים רבים ושניהם היו חביבים,תמימים ונאיביים.לפופ לעתים קול חלש,רך והיתי אומר רכרוכי.באריה "הדמעה הנסתרת" לקראת סוף האופרה הוא היה נפלא. לדולגוב קול חזק ונעים ביותר לאוזן.העדפתי אותו.

בתפקיד אדינה הופיעו הילה בג'יו ואלה וסילביצקי.שתיהן היו טובות מאוד.לאלה התפקיד התאים יותר.קולה ומשחקה היו מקסימים.היא היתה מלאת רגש.העדפתי אותה כי נהנתי ממנה יותר.
בתפקיד המפקד-בלקורה הופיעו אנדרי בונדרנקו וריקרדו נובארו.שניהם היו טובים מאוד והוכיחו שבריטון אינו חייב להיות בכל אופרה האיש הרע .

את דולקמרה גילמו ברונו דה סימונה וולדימיר בראון.שירת ומשחק שניהם היו נהדרים.כל אחד התבלט בצורה אחרת.לשניהם חן אחר ודרך אחרת להראות חן זה.דה סימונה היה שובב יותר,חמקן יותר. לעתים "גנב את ההצגה" מכולם.בראון היה כהרגלו מצויין.

ברצוני לציין עוד את אפרת אשכנזי שלא הופיע בבכורה אלא בתאריך אחר השמיעה את קולה היפה והראתה את כישרונה במשחק ,את ענת צרני שהופיע בבכורה ואת אשת דולקמרה יעל לויטה בתפקידים קומיים קצרים נהדרים.

הבמאי עומרי ניצן והמחדש גדי שכטר העשירו לנו את מראה הבמה עם צנחנים הנוחתים על הבמה מהאויר,עם מכונית קאדילק בה הגיע דולקמרה,עם אופניים עליהם רכב הרב שהגיע לחתן את הזוג,עם תלת אופנוע שעליו הובא לבמה המפקד,מריצה שעברה לאורך הבמה,עם צמחנים שריחפו באויר ופתיתים שנפלו על זוג הנאהבים.

המנצח על התזמורת הסימפונית הישראלית רשל"צ היה עומר מ.ולבר שהכין היטב אותה ונגניה הראו שהם נהנים למלא את הוראותיו המדוייקות בשמחה.
כן השתתפה מקהלת האופרה הישראלית עם מנצחה איתן שמייסר שינצח גם על חלק מההופעות של האופרה.
כתבה את ליברית האופרה פליציה רומני על פי ליברית של אז'ן סקירוב.את הכוריאוגרפיה כתבה דניאלה מיכאלי וחידש אופיר לביא.את התאורה עיצב בריאן הריס וחידש אייל לוי.

היתה זאת הפקה משעשעת שבויימה נהדר ובוצעה טוב מאוד.מגיע תודה לחנה מוניץ שהפקידה את בימויה בידי עמרי ניצן הישראלי .

לראות או לא לראות:יפה ומרהיב.מומלץ לאוהבי אופרה בחום רב.



אלי ליאון


עיתונאי-מבקר אמנות,
חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה.






אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל