מיטיבי לכת: מסלול מרהיב על רמת המדבר, במיוחד באביב

יופי מדברי שקט ומרנין נפש במיוחד באביב מערד למצדה דרך נחל יעלים, רמת המדבר וחצייה של עוד כמה נחלים עתירי יופי

> אפשר לכתוב אלי: pshacham@gmail.com">

מראות המדבר והשקט שבו עושים לי את זה

האביב יפה בכל מקום. במדבר הוא ממש מעורר השתאות, השנה היתה שנת משקעים מבורכת והירוק + גווני הפרחים במדבר הם ממש חגיגה לעיניים. בתוספת נוף גבעות הגיר והקירטון עם נגיעות חומות של צור - זו כבר סיבה לטיול מהנה. הלכנו במגמת ירידה בין ערד למצדה (צד הסוללה) אבל היו גם כמה עליות בדרך... אגב המסלול לא קצר, כ 18 ק"מ וכדאי לקחת זאת בחשבון.
חודש מרץ הוא כמעט ההזדמנות האחרונה לטייל במדבר. עוד מעט ייעשה חם מנשוא (האביב בארץ קצר למדי) ולכן מאפריל בערך הטיולים כבר פונים צפונה. אז מי שיכול - מומלץ לו לטייל בדרום ובמדבר יהודה בפרט, לפני שיסתיים מזג-האויר הנפלא שהיה מנת חלקנו היום (יום שבת ה 21/3) כשטיילנו שם.
פיצלנו רכבים: השארנו רכב בנקדת הסיום - הכניסה למצדה מכיוון הסוללה. על מנת לא לשלם סתם כרטיס כניסה שלא לצורך - שהרי לא באנו לטפס על מצדה אלא לסיים שם את מסלול הטיול שמגיע בכלל מערד - אפשר להשאיר רכב מחוץ לשער. רכב נוסף השארנו בנקודת היציאה - סוף כביש בתי המלון בערד לכיוון מזרח , בסמוך למצפור מואב הנמצא ממש שם, בתחילת המסלול בסימון ירוק.
הנוף ממצפור מואב מרהיב ביותר , טיפוסי למדבר יהודה ובאביב הוא טובל בגוונים של ירוק וחום. המצפור עצמו מכיל פסל של תומרקין לזכר חללי לוט ממלחמת העצמאות. צפינו קצרות והתחלנו לרדת בשביל הירוק לכיוון מזרח. משמאלנו נשקף נחל כידוד במלוא הדרו:

השביל הירוק הוביל אותנו למטה כשפנינו מועדות לנחל יעלים. בירידה, הנוף היה מדהים: המדבר צבוע בירוק של האביב.

הביל הירוק הסתיים ואנו המשכנו בשחורשפנה לכיוון דרום מזרח. בדרך עצרנו לתצפית ולצילום על רקע נחל כידוד

בשלב מסוים נטשנו את השביל המסומן שחור במקום שהוא מסתובב בנחל פראים ועלינו על השלוחה לכיוון דרום מזרח במגמה לחתוך לכיוון נחל יעלים. חלפנו בשולי ישוב בדואי שמופיע במפה כסימון אך ללא שם. הבחנו בבכר גמל כנראה בן כמה ימים. האמא התרוממה לקראתנו ואנו ניתקנו מגע על מנת שלא להרגיז אותה.

המשכנו בנחל יעלים עם סימון שבילים אדום:

חיש מהר נתקלנו בפריחה סגולה בהירה של הטוריים המדבריים:

כל השלוחות מסביב וגם חלקים גדולים בשולי הנחל היו מכוסים מרבדי טוריים מדבריים ועוד נשוב לכך בהמשך. בדרך חלפנו על פני שיירת גמלים שעברה הנחל:

נחל יעלים מתרחב או נהיה צר חליפות, נוף טיפוסי לנחל:

הנחל מוקף בשלוחות מדבריות וקמרים יפים

הגענו אל ה"פטרייה" בנחל יעלים

המשכנו בנחל יעלים. מרבדים ענקיים של טוריים מדבריים סגולים מילאו את השטח. יחד עם הנוף המדברי הם היוו חגיגה לעיניים:

עזבנו את נחל יעלים כ- 800 מטר לאחר הפטרייה , עם השביל סימון אדום ש"שבר" מהנחל לכיוון צפון מזרח. יש לשים לב שהסימון כאן לא ברור, אבני הסימון קטנות ונבלעות בין אלפי האבנים הזרועות בנחל. לכן, מומלץ מאד לא להסתמך רק על הסימון אלא להביא מפה שתאפשר להתמצא בשטח. לא קשה לפספס את נקודת היציאה מנחל יעלים.
טיפסנו על גבי השלוחות לכיוון צפון מזרח עם הסימון האדום. הגענו לאוכף הבולבוסים שממנו ניתן גם לצפות להמשך לכיוון נחל מנחם והשלוחות שצפונה לו. עצרתי לצילום:

הבולבוסים כידוע הם סלעי משקע גיר עם חומר אורגני בתוכם שלא התפרק. היו שם כמויות לא רעות , ממש גדולים שאיפשרו לבילי מנוחה...

לאחר הבולבוסים ירדנו לנחל מנחם ותחת עץ שיזף בודד עשינו הפסקת קפה שאחריה המשכנו עם השביל שמשך צפון מזרחה. לפתע נתקלנו בהרדופנין הציצית:

חצינו את נחל רחף לא בקטע מצוקי שלו אבל הוא עדיין נראה יפה למדי:

השביל שבר ישר מזרחה ואנחנו עברנו דרומית להר יונתן:

המשכנו לכיוון נחל אמונים ונתקלנו בפרח יפהפ וייחודי: יחנוק המלחות

חצינו את נחל אמונים וטיפסנו על המצוק הצופה אל נחל קנאים::

לאחר הטיפוס ירדנו וחצינו את נחל קנאים:

לאחר  חציית נחל קנאים המשכנו והתיישרנו עם השביל למרגלות הר אלעזר. הלכנו איתו צפונה

וסוף סוף ראינו את מצדה לקראת סוף הטיול:

ראינו גם את נחל מצדה לפנינו למטה שבו הלכנו בהמשך לכיוון הסיום:

בדרך בנחל מצדה נתקלנו ביחנוק המדבר. פשוט מרהיב !

זהו זה, טיולנו הסתיים בשער הכניסה לאתר הסוללה המצדה.

לסיכום: טיול מהנה ומומלץ.