כהנא צדק?-יואב איתמר-צוותא

האם כהנא צדק בדעותיו לפני הרצח





לאלה שאינם זוכרים או לא יודעים מי היה הרב מאיר כהנא הנה כמה פרטים עליו.
הרב כהנא היה מנהיג ימני קיצוני.הוא יסד את הליגה להגנה יהודית בארה"ב והיה גם חבר הכנסת ה11 מטעם תנועת כך.
ב1988 בגלל שהאשימו את התנועה בגזענות נפסלה הרשימה ולא התמודדה יותר לכנסת.
בשנת 1990בעת נאום במלון מריוט בארה"ב מתנקש מוסלמי יליד מצריים שהתברר מאוחר יותר כי היה קשור לארגון אל קאעידה ירה לעברו והרגו.
אוהדי כהנא ומפלגתו משתמשים בסיסמא "כהנא צדק".
העיתונות והשמאל השחירו את פני מפלגתו ואותו והוא הפך לסמל של קיצוניות, גזענות, מיאוס ואפילו פאשיזם.

למרות כל זאת בקרית ארבע יש פארק על שמו ומצבה לזכרו.
הוא תמך בציונות וטען שיש ניגוד בין הציונות לדמוקרטיה המערבית.חוק השבות לדעתו הוא חוק מפלה שאין לו מקום במדינה דמוקרטית.כהנא הצדיק חוק זה.
כהנא היה בעד א"יי שלמה ובסיפוח השטחים שנוספו למדינה ב1967.
לדעתו אם מדינה פותחת במלחמה נגד ישראל ומדינה זו מפסידה, אין להחזיר לה שטחים שעברו לישראל תוך כדי המלחמה.
כהנא לא האמין בשלום עם הערבים כי דעתו היתה שאין להאמין לערבים שיעמדו בהסכמי השלום.

יואב איתמר כתב מחזה לשחקן יחיד על הרב כהנא ואברהם שלום לוי גילם כביכול את דמותו.גיבור המחזה אינו הרב כהנא בעצמו אלא אדם שדומה לו בכל.
במחזה איתמר מנסה להבהיר כי כהנא צדק .תורתו לא הובנה כראוי.איתמר מציין אירועים שקרו אז ומתרחשים גם היום המוכיחים שדברים שכהנא אמר אז מתגשמים היום בדיוק כפי שכהנא אמר וניבא אז.
המחזה שיואב איתמר כתב אינו פרי דמיונו בכלל, אלא מסקנות שלו לאחר שערך מחקרים יסודיים שנמשכו כמה שנים ,בחן מסמכים,את דברי כהנא לעומק ועוד.
איתמר דאג שהמחזה שכאמור מבוסס על מחקר מעמיק יגלה גם פרטים מרתקים מההסטוריה של התקופה,תורתו וחייו של כהנא.

אברהם לוי השחקן במחזה מופיע בדמות של בעל שם זהה לכהנא אך אין הוא כהנא עצמו.המחזה מתרחש היום בתל אביב במטבחו של כהנא הדמות.
הוא משחזר את מה שהיה ,האם מה שכהנא האמיתי האמין התגשם היום והאם היתה בתורתו גזענות ,דבר פסול שהצדיק יחס כה שלילי ויחס ואוירה עויינים שבהם נתקל בזמנו.
האם כהנא צדק אז ומצבנו היום היה יכול להיות אחר, טוב יותר, לו תורתו התקבלה אז.המסקנה המתבקשת מהמחזה היא כן.

הדמות של כהנא במחזה טוענת שהוא- כהנא האמיתי עשה אז טעויות בהצגת רעיונותיו ותורתו ולו היה נוהג אחרת יתכן ותורתו היתה זוכה לאוזן קשבת אצל הקובעים את המדיניות של ישראל.

המחזה מרתק.הבימוי של אלעד שרעבי מעולה.משחקו של אברהם לוי נהדר.הוא נכנס חזק לדמות,משכנע ביותר,כל התנהגותו על הבמה ,תנועותיו,הבעותיו,קולו באים לשכנע כי כהנא צדקת והוא אכן מצליח בכך.

עיצב את הבמה דרי קציר ואת התאורה טל לוי.

זאת הצגה שהצופה בה אינו יכול להשאר אדיש.אתה יכול להסכים עם התורה שלו או לא ,תלוי בהשקפת עולמך, אך הזמן הוכיח ומוכיח שהיה הרבה אמת במה שהרב כהנא אמר.
זאת הצגה שכאשר אתה רואה אותה ,חוזר הביתה ומתחיל לחשוב, להרהר,לשאל שאלות, לצערך אינך יכול לקבל עליהן תשובות.

לראות או לא לראות.מחזה מעולה,כתוב טוב מאוד.הצגה,בימוי וביצוע טובים ביותר.הצגה המעוררת לחשוב וראויה וכדאית לצפיה.



אלי ליאון

עיתונאי-מבקר אמנות,
חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה.
מנהל קהילות פנאי ותרבות "מוטקה"


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל