מיטיבי לכת: טיול במישורי המרעה המשתרעים במרכז נמת הגולן

במרכז רמת הגולן משתרעים להם שטחי המרעה הגדולים במדינת ישראל. שלווים, פסטורליים ועדיין ירוקים בסוף האביב. מידי פעם קול נפץ מזכיר למטיילים כי מהצד השני של הגבול מתנהלת לחימה אבל לא להרבה זמן. הפסטורליה שבה מיד למקומה

בין רמתנייה למאגר דליות. קישור לכל התמונות של הטיול מופיע בסוף הכתבה

הפעם טיילנו במישורים רחבי הידיים במרכז רמת הגולן. אלה הם מישורי המרעה הגדולים של בישראל. הפרות מאושרות למדי והמטייל נושם אוויר צלול ומפנים חיש מהר את הפסטורליה השלווה השוררת כאן. המסלול הזה לא כרוך במאמץ גופני מיוחד - הוא מתנהל כולו במישור. בטרם חלוף האביב, הנופים כאן עדיין ירוקים ויש פריחה. קוי התילים ומישורי הבזלת מרמזים על גאולוגיה ייחודית בחבל ארץ זה. המקום כולו טובל בזיכרון נופלים במערכה הכבדה שהתנהלה כאן במלחמת יום הכיפורים. אני אמנם נטלתי בה חלק בגיזרה הצפונית יותר אבל כל טיול ברמה מזכיר ומעלה בראשי הבזקי תמונות מאז. מעבר לכך, שרידי המבנים בכפרים שננטשו ברמתנייה ובפארג' מעוררי התפעלות. בניה מסיבית מאבן בזלת המחזיקה מאות שנים מעמד. בתוך חלק מהבתים ראינו עיטורים חרוטים על הקירות המעידים שחיו כאן בני דתות שונות מהתקופה הביזנטית ואילך.

התחלנו בדרך למאגר המים ברמתנייה:

די מהר הגענו למאגר רמתנייה. זהו מאגר רחב ידים המכיל כמות מים נכבדה לצרכי השרקייה חקלאית והשקיית מרעה. עצרתי אלתנחתא קלה על רקע המאגר

קו התילים היה בשלב הזה מאחורינו. הצצתי לעבר תל פרס:

שמחנו לארח את שוקה - כשחקן חיזוק רצניני מחוג אלעד

מרמתנייה צעדנו לחושנייה. מאזור המסגד, נוף אזור מאגר קשת נראה מרשים:

הנוף ממרפסת המסגד בחושניה מרהיב. הבנות התרשמו

מהמסגד שבחושנייה שמנו פעמינו לכיוון עינות פחם. השביל המוביל לשם הוא שביל הגולן. בשלב מסוים עירית שקעה במחשבות ברוו של עולם

בדרך לעינות פאחם היתה תעלת נ"ט מלאת מים ובה צומחים לתפארת המוני נוריות המים:

בעינות פאחם עצרנו להפסקת צהרים. גלעד עהרגלו טבל המים:

המשכנו מעינות פאחם לכיוון חירבת פארג

אחרי שסיימנו להתרשם משרידי המבנים בחורבת פארג' המשכנו לצ יר הנפט ומשם לאנדרטת בה"ד 9 לזכר 15 חללי חיל התותחנים שנפלו כאן בצומת פארג במלחמת יום הכיפורים:

התוכנית היתה להגיע לרוג'ום אל הירי ולסיים במאגר דלית. עקב העובדה שהתבקשנו לסיים את הטיול יותר מוקדם קיצרנו. הלכנו על ציר הנפט עד בריכת עין-ג'וחאדר וחלק מהחבר'ה נהנו מכ רגע:

לסיכום: ניתן ורצוי ללכת מצומת פארג' לרוג'ום אל הירי ולסיים במאגר דליות. במקרה כזה הטיול באמת מכובד. אנו נאלצנו בעקבות אילוץ לקצר אותו מעט. בכל זאת השיטוט בארץ המישורים במרכז רמת הגולן הוא מרהיב בחדשי האביב.