תז הפילהרמונית-מנצח יצחק פרלמן

נוגנו יצירות מאת ובר,שופן,צ'יקובסקי




התזמורת הפילהרמונית הישראלית אירחה בסידרה שלמה-6 קונצרטים את הכנר יצחק פרלמן אך הפעם לא ככנר אלא כמנצח.
פרלמן השתכלל עם הזמן והוא נכנס לבמה לא כפי שהינו רגילים לראותו נעזר בקביים אלא בכלי מוטורי עם מנוע חשמלי עד לדוכן המנצחים.

כרגיל וכמקובל הוא התקבל על ידי הקהל במחיאות כפיים רבות.
הקונצרט התחיל בפתיחה לאופרה "אוברון' מאת ובר.
הפתיחה התחילה בצורה איטית, מתמשכת בצלילים ארוכים .פתיחה מאוד איטית ולאחר מכן המשך במהירות המקובלת.

משך הקונצרט כולו פרלמן האיט את הקצב בקטעים רבים ביצירות שנוגנו.

האטת הקצב בפתיחה עשה אותה לסופר רומנטית.
הענין התקבל יפה והיה מענין לשמוע את האינטרפרטציה שנתן פרלמן לפתיחה.


בהמשך שמענו את הקונצ'רטו לפסנתר מס 2 מאת שופן בביצוע דניל טריפונוב זוכה פרס ראשון בתחרות רובינשטיין שנערכה בארץ ב2011 ותחרות צ'יקובסקי שנערכה במוסקוה.
היום הוא בן 24 והספיק כבר להופיע עם מיטב התזמורות בעולם כולל הפילהרמונית הישראלית.
טריפונוב פסנתרן בחסד.הוא מנגן ברגש.גופו מנגן יחד עם הידיים.חזהו ,גבו וראשו זזים למעלה ולמטה וכמעט נוגעים בפסנתר בזמן שהוא מנגן.הבעת פניו מראה את ההכנה להפקת הצליל מהפסנתר כאשר הרומנטיקה נשפכת כמיים.
נגינתו מעולה.יש לו סוג של עדינות בהפקת הצלילים הרומנטיים.

פרלמן ניצח מעולה על כל שלוש היצירות ששמענו בתכנית ובכל זאת היתי מעדיף לשמוע אותו ככנר במקום כמנצח.
פרלמן שהופיע רבות כסולן ידע היטב להתאים את נגינת התזמורת בהתאם לנגינת הסולן מבלי לכסות אותו במקומות מסויימים.
היתה התחשבות מרבית מצד התזמורת בנגינת הסולן וכל זאת בזכות המנצח פרלמן.
טריפונוב בנגינתו ביצע שופן במיטבו.
בפרק השני האיטי התזמורת ניגנה בצורה כמעט חרישית והשאירה כמעט את כל הבמה ובצדק לסולן.
טריפונוב התגלה גם בהדרן שנתן כוירטואוז גדול,הצלילים שהוא מוציא מהפסנתר נקיים ביותר,חדים וברורים.

לסיום שמענו את הסימפוניה מס'5 מאת צ'יקובסקי.
זאת יצירה ששמענו אותה פעמים אין ספור וקשה לחדש בה משהו.
הן בפתיחה והן בסימפוניה הקצב של נגינת היצירה או חלקים ממנה היה איטי מהמקובל.
פרלמן משתמש ביד ימין כמעט רק למתן הקצב וביד שמאל לשאר ההוראות לתזמורת.לפעמים נראה שיד ימין משמשת בעצם כמטרונום בלבד הנותן בצורה מונוטונית את הקצב .

לגבי הסימפוניה ישנם חוקרים הטוענים שבסימפוניה מס'5 מופיע כמוטו בפרק הראשון מוטיב הגורל החוזר ומופיע במרומז בכל הסימפוניה כולל בפרק הסיום.יתכן מאוד, טוענים החוקרים שזה בהשפעת הסימפוניה ה5 של בטהובן- סימפונית הגורל.
בפרק השני ישנה נעימה בולטת שבוצעה בצורה נהדרת על ידי הקרן.
הפרק השלישי נקרא וולס, האוירה משתנה והוא מזכיר את הבלטים המפורסמים של צ'יקובסקי.

לראות או לא לראות:מוסיקה יפה ומוכרת,סולן מבריק,מנצח מפורסם ביותר אם כי ככנר.חוויה והנאה רבה ביותר.


נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 19/5/2015 22:59

אלי ליאון

מבקר אמנות
חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל