1366הקאמרטה הישראלית-משפחת באך

יצירות מאת מלחינים ממשפחת באך המורחבת





הערב שמעתי קונצרט של הקאמרטה הישראלית ירושליים . קונצרט מיוחד ומענין ככל התכניות של תזמורת זו שיש לה רעיונות נהדרים כאשר היא מרכיבה את תכניות הקונצרטים.
שמענו שש יצירות כולן ממלחינים ממשפחת באך.

מנצח על הקונצרט היה ההולנדי מדרום אפריקה קונרד ואן אלפן.
הניצוח שלו היה מדוייק להפליא והוציא צלילים נהדרים מהתזמורת.הוא סימן על ידי הפנית פניו אל הקהל כאשר היצירה נגמרה וכולם כאיש אחד לא התחילו ,בגמר כל יצירה,במחיאות הכפיים עד שהמנצח לא הפנה את מבטו אל הקהל.

מינהג זה מצא חן מאוד בעיני כי כך נמנעות מחיאות כפיים באמצע יצירה כאשר סיום של פרק ממנה נראה כאילו וזה סוף היצירה וכן כאשר מנוגנים שירים במחזור וקהל מוחה כפיים אחרי כל שיר בניגוד לבקשה מפורשת הכתובה בתכניה או בע"פ.
הקונצרט התחיל עם בן דודו בדרגה שניה של יוהן סבסטיאן באך, המפורסם מכל המשפחה. שמו יוהאן ברנהרד באך1749-1676.הוא כמעט ולא ידוע מאחר ורוב יצירותיו אבדו ונשארו רק כמה מהם.בהשפעת טלמן שברנהרד ירש את משרתו ושהיה חובב אופרות צרפתיות ,יש במוסיקה שלו השפעה צרפתית.שמענו את הסויטה מס'1 לכלי קשת.היצירה חביבה ביותר ובה מחולות שונים.

יוהן כריסטיאן באך1782-1735 בנו הצעיר של סבסטיאן חיבר אופרות וסימפוניות .כולן מאוד מלודיות וערבות ביותר לאוזן.
שמענו שני שירים אנגליים מפי הזמרת הצרפתיה מגלי לז'ה לה קול סופרן קולורטורי לא חזק במיוד אך נעים ונקי מאוד .שני השירים בביצועה זכו בצדק למחיאות הכפיים הסוערות ביותר בקונצרט.
השירים והביצוע היו נהדרים ,המוסיקה ערבה ביותר לאוזן ושונה מהסיגנון הבארוקי הידוע.

הגיע תורו של יוהאן לודויג באך1731-1677 ממנו שמענו סויטה לכל קשת.
למרות שכל המלחינים ששמענו בקונצרט היו מהמאה ה18 יש הבדל גדול בין הכתיבה של כל אחד מהם הן בסגנון ,הן באופי המוסיקה והן בצורת חיבורה.
היצירה ששמענו מפרי עטו -סויטה לכלי קשת היתה יפה ביותר ומלאת חן והדר.

לאחר ההפסקה שמענו את יוהאן כריסטוף פרידריך באך1795-1732.מלחין זה הנו בנו של סבסטיאן מאשתו השניה .הוא משוייך יותר לתקופה הטרום קלאסית ולא לבארוק .פירסומו בזמנו נבע מהיותו נגן.שמענו את הסימפוניה לכל קשת בעלת שלושה פרקים סה"כ 8 דקות בלבד.יצירה יפה ומלודית ביותר .רוב יצירותיו אבדו.הסוביטים מצאו חלק מהם בברלין שהובאו לשם על ידי הנאצים ,לקחו אותן אך עקבותיהן נעלמו.

לפני ששמענו את יוהן סבסטיאן באך 1750-1685המפורסם מכולם,שמענו את האדג'יו והפוגה מאת וילהלם פרידמן באך1784-1710. שהיה בנו של סבסטיאן מאשתו הראשונה.למרות רצונו של אביו לקדמו בסוף ימיו התדרדר מצבו הכלכלי וחי מהיום להיום.היצירה ששמענו היתה נהדרת .

הקונצרט היפה הסתיים ביצירתו של יוהן סבסטיאן באך קנטטה "דם לבבי שותת".
זאת קנטטה חילונית בניגוד לרוב הקנטטות שבאך כתב שהיו כנסיתיות דתיות.

הקנטטה מושרת כמעט כולה על ידי זמרת סופרן כאשר יש בה פרקים בהם ניתנים תפקידי סולו לקונטיניו,לבסון ,לויולה ולאבוב.
אין תפקיד למקהלה כבקנטטות האחרות והסולנית שרה בכל הפרקים.בביצוע הקנטטה השתתף גם יזהר קרשון שניגן על עוגב.

היה זה קונצרט יפה ביותר בו הכרנו מלחינים ממשפחת באך שאפילו את שמותיהם על אחת כמה וכמה את יצירותיהם,רבים מהקהל שמעו בפעם הראשונה.


לראות או לא לראות:קונצרט מענין ,חריג,מבוצע טוב מאוד .מוסיקה יפה ,לא מוכרת וטוב היה לשמעה.

נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון, 16/5/2015, 23:50

אלי ליאון
מבקר אמנות
חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל