עוד על השמדת עמים בפרשת ואתחנן

עוד על מצוות הג'נוסייד בפרשת "ואתחנן" בכתבה הקודמת שלי התמודדתי עם המצווה להחרים (=להשמיד) את רוב עמי כנען (הפלשתים לא נזכרים), ע"י חקירה מדעית, המוכיחה כי מצווה זו לא קויימה, וכן ע"י העזרות ב"ביקורת המקרא". כמובן כשאנחנו קוראים מצווה זו עולה השאלה האם מצווה זו תקפה גם לימינו?

עוד על מצוות הג'נוסייד בפרשת "ואתחנן"
בכתבה הקודמת שלי התמודדתי עם המצווה להחרים (=להשמיד) את רוב עמי כנען (הפלשתים לא נזכרים), ע"י חקירה מדעית, המוכיחה כי מצווה זו לא קויימה, וכן ע"י העזרות ב"ביקורת המקרא". כמובן כשאנחנו קוראים מצווה זו עולה השאלה האם מצווה זו תקפה גם לימינו?
אפשר להוכיח שהיא אינה תקפה לזמננו על בסיס המקורות שלנו. הרי כבר המקרא מגביל את המצווה הזו רק לגבי עמים מסויימים:
דברים פרק ז
(א) כִּ֤י יְבִֽיאֲךָ֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֔יךָ אֶל־הָאָ֕רֶץ אֲשֶׁר־אַתָּ֥ה בָא־שָׁ֖מָּה לְרִשְׁתָּ֑הּ וְנָשַׁ֣ל גּֽוֹיִם־רַבִּ֣ים׀ מִפָּנֶ֡יךָ הַֽחִתִּי֩ וְהַגִּרְגָּשִׁ֨י וְהָאֱמֹרִ֜י וְהַכְּנַעֲנִ֣י וְהַפְּרִזִּ֗י וְהַֽחִוִּי֙ וְהַיְבוּסִ֔י שִׁבְעָ֣ה גוֹיִ֔ם רַבִּ֥ים וַעֲצוּמִ֖ים מִמֶּֽךָּ:
(ב) וּנְתָנָ֞ם יְקֹוָ֧ק אֱלֹהֶ֛יךָ לְפָנֶ֖יךָ וְהִכִּיתָ֑ם הַחֲרֵ֤ם תַּחֲרִים֙ אֹתָ֔ם לֹא־תִכְרֹ֥ת לָהֶ֛ם בְּרִ֖ית וְלֹ֥א תְחָנֵּֽם:
(ג) וְלֹ֥א תִתְחַתֵּ֖ן בָּ֑ם בִּתְּךָ֙ לֹא־תִתֵּ֣ן לִבְנ֔וֹ וּבִתּ֖וֹ לֹא־תִקַּ֥ח לִבְנֶֽךָ:
הרי ברור שאף אחד לא יטען כי הערבים נמנים על עמים אלו. כבר הרמב"ם הכיר בכך שהאיסלאם הוא דת מונותיאיסטית, ולכן לא חל הערבים דין השמדה.
חז"ל כבר הכירו בכך, שהעמים באיזור שלנו כבר אינם אותם עמים שהמקרא מדבר עליהם ולכן לא חלים עליהם הדינים שבמקרא:
[*] "בו ביום בא יהודה גר עמוני ועמד לפניהן בבית המדרש אמר להם מה אני לבא בקהל אמר לו ר"ג אסור אתה אמר לו ר' יהושע מותר אתה א"ל ר"ג הכתוב אומר (דברים כג) לא יבא עמוני ומואבי בקהל ה' גם דור עשירי וגו' אמר לו רבי יהושע וכי עמונים ומואבים במקומן הן כבר עלה סנחריב מלך אשור ובלבל את כל האומות שנאמר (ישעיה י) ואסיר גבולות עמים ועתידותיהם שוסתי ואוריד כביר יושבים א"ל ר"ג הכתוב אומר (ירמיה מט) ואחרי כן אשיב את שבות בני עמון וכבר חזרו א"ל ר' יהושע הכתוב אומר (עמוס ט') ושבתי את שבות עמי ישראל ויהודה ועדיין לא שבו התירוהו לבא בקהל": (משנה מסכת ידים פרק ד משנה ד).
הערה: אני מציע למגיבים לא להתווכח איתי על זכותי לכתוב על פרשת השבוע, אלא להציג את פרשנותם שלהם לפרשה, או לקטע שעליו נסוב הדיון.
שבת שלום!


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל