כמה עובדות על NLP ותת המודע

לאחרונה, יותר ויותר אנשים עושים היכרות עם תחום הNLP, ומגלים שזה הדבר החם הבא.זאת מכיוון ששינוי רגשי או התנהגותי שנעשה בשיטת NLP משיג תוצאות מהירות מאוד ומחזיק לאורך זמן. ולכן, שיטת NLP נחשבת למרצדס של השיטות.

1. NLP זה לא טיפול. זה הנחיה. בתהליך NLP מקבלים מהמנחה הנחיות ברורות מה לעשות במוח, כדי לשנות הלך רוח לא אפקטיבי בסיטואציה ספציפית. ובמקום ההלך רוח הלא אפקטיבי, לייצר הלך רוח אפקטיבי. זה ממש כמו תוכנית כבקשתך: תבקש הלך רוח שאתה רוצה לחוות בסיטואציה ספציפית, ותקבל הנחיה איך לייצר אותו במוח.

2. בNLP קיימת הנחת יסוד שאומרת: "אנשים לא מקולקלים, ולכם אין צורך לטפל בהם". אם כך, איך נוצר מצב בו האדם מרגיש תקוע, מרגיש דיכאון, חרדות, פחדים, פוביות וכו'?

על פי ה NLP , אדם שחווה תחושות לא אפקטיביות למיניהן, הוא לימד את עצמו לחוות את הלכי רוח אלה ללא מודעותו. תהליכים אלה נוצרים בתת המודע. לדוגמא: כעסים. אנחנו לא נולדים עם כעסים. אנחנו נחשפים לאנשים הכועסים בסיטואציות מסוימות, ובתת המודע שלנו אנו לומדים לעשות את זה בעצמנו. ולאחר כמה פעמים שאנו עושים את זה, זה הופך ל"תוכנה", ואנו כבר לא שולטים בזה. וזו הסיבה לכך שלכל אחד יש את ה"כפתורים" האוטומטיים המנהלים אותו. וגם אם הוא אומר לעצמו: "בפעם הבאה אני לא אכעס", כאשר מגיעה סיטואציה, שבה נלחץ אותו כפתור, הוא יכעס.

אם כן, מה עושים עם אותו כפתור עיקש? בNLP קיימות טכניקות לשינוי כפתורים אוטומטיים.

וזו הסיבה ש"לשוחח על הסיטואציה הלא אפקטיבית" לא באמת עוזר כדי לבטל את הכפתור האוטומטי. מכיוון שכאשר משוחחים על הסיטואציה, זה נעשה במודע. המודע אינו אחראי על האוטומטים. זה אינו תחום האחריות שלו.

אז מהו תחום האחריות של המודע?

כל דבר שניתן לשליטה. למשל: אם אני רוצה להכין לי כוס קפה/תה וכו', זה במודע. אבל בזמן ההכנה אני לא מודעת לאופן בו היד שלי עושה את המהלך. זאת אומרת, אני לא יודעת כמה דם להזרים ליד כדי שהיא תחזיק את הכוס או הכפית, כמה שרירים בדיוק להפעיל, וכו, לזה אחראי תת המודע.

דוגמא נוספת: כאשר אנו לומדים לנהוג. בהתחלה, זה קצת מסובך, כי יש הרבה פרטים לשים לב אליהם באותו זמן. וזה אומר שהתהליך עדיין נעשה במודע. במצב כזה האדם יכול לחוות לחץ. אולם, לאחר תקופה מסויימת שבה נוהגים הרבה, כל תהליך הנהיגה עובר לתת המודע, ולכן הוא נעשה ממש בקלות. במצב כזה עושים הרבה פעולות בבת אחת, ואפילו בקלות.

מסקנה: כדאי לאפשר לתת המודע להיות אחראי לתהליכים שקורים לנו.

מתי תהליך שינוי לא עוזר?

כאשר בן אדם רוצה להיות בשליטה בכוח. במקרה כזה המודע לא משחרר את האינפורמציה, והוא לא עובר לתת המודע.

אנשים שלא משחררים, חווים עייפות. הם נעשים מותשים, מכיוון שהם משתמשים הרבה במודע שלהם.

ולכן, אני מאוד ממליצה לכם לסמוך על תת המודע שלכם שיעזור לכם בהרבה מקרים שבהם קשה לכם. פשוט: שחררו את הצורך בלהיות בשליטה בכוח, שחררו את הצורך בלהבין כל דבר, שחררו את הצורך שכל דבר יהיה הגיוני. יש הרבה דברים שאינם הגיוניים, מכיוון שתת המודע אינו הגיוני.

תת המודע הוא תוכנה! ועם תוכנה אין משא ומתן. לכן או שתשחררו ויהיה לכם קל יותר, או שההיפך.

3. בNLP תהליכי השינוי הם קצרים ואפקטיביים. כפי שציינתי, מכיוון שמשתמשים בתת המודע לתהליכי שינוי, השינוי נוצר בקלות יותר.

4. כדי שהשינוי יחזיק לאורך זמן, על המונחה, לבדוק כיצד השינוי ישפיע עליו, על סביבתו, על הסובבים אותו, על עתידו ועל הזהות שלו.

למה הכוונה?

לדוגמא, אם בן אדם רגיל לחוות חרדות ופחדים, ובזכות החרדות והפחדים האלה, הסובבים אותו תומכים בו הרבה, מוותרים לו הרבה, משחררים אותו ממשימות למיניהן, מזכים אותו בהקלות רבות, לעיתים תומכים בו כספית, וכו', בן אדם כזה עלול להחזיר את החרדות והפחדים (גם אם עבר שינוי והחרדות והפחדים נעלמו), מכיוון שהוא עלול לרצות את היתרונות של המצב הקודם.

במקרה כזה כדאי למונחה לבדוק איך הוא פותר את המצב הזה, כדי שהוא יהיה מרוצה מהשינוי במאה אחוזים, ולא יקרה מצב בו הוא יחזיר את החרדות בחזרה.

5. תהליך שינוי ב NLP נחשב לידידותי מאוד. זאת מכיוון שלא צריך לחזור לטראומות למיניהן כדי לטפל בהן, אלא אפשר להעלים טראומות גם בלי לדבר עליהן ובלי לחוות אותן שוב.

יתרון זה הינו משמעותי מאוד. וזה מחזיר אותנו לכוחו ועוצמתו של תת המודע.

לסיכום:

השימוש בתת המודע מקצר את תהליך השינוי, הוא ידידותי למשתנה, והוא מחזיק לאורך זמן.

אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל