טסים לחופשה? כך תפרקו את הגט לג

טיפים להתגברות על תופעת הגט לג ותסמיניה

הג׳ט לג, או בעברית, יעפת (גזור מהשורשים: י.ע.ף, וע.ו.ף ), היא תופעה הנוצרת מתגובת הגוף לשינויים פיזיים מהירים, בטווח זמן קצר. הליך ההתאקלמות הסביבתית לשינויים המהירים במיקום, באזורי זמן, ברמת האור שתאי העור נחשפים אליהם, ובחלוקת הזמן של יעד ההגעה החדש, משפיעים על משך השפעת היעפת על הגוף. תסמינים נפוצים של התופעה כוללים: ייצור בלתי מבוקר של מלטונין הגורם לעייפות יתר, חוסר התמצאות, עצבנות, מעיים לא סדירים, מיגרנות ואפילו בחילות. כל אלו, בשילוב עם טיסה ארוכה, התייבשות, עיכול של מזון לא מוכר, שהיה ממושכת בחלל צפוף, שאיפה של אוויר ממוחזר, אי-נוחות, חוסר השינה, גפיים תפוחים, בגדים לא נוחים ורעש מתמשך בתדר נמוך, משפיעים גם הם על הליך ההסתגלות. תסמינים אלו נפוצים בקרב המטיילים, ואינם מדלגים אף לא על וותיקים ומנוסים, כדוגמת טייסים ודיילים.

כך תסייעו לגופכם להתאושש מיעפת:

היערכו לטרום טיסה בכך שתקפידו על שינה מספקת, שתיה מרובה, פעילות גופנית והמנעות מצריכת אלכוהול. מומלץ אף להמנע ממזונות מהירי עיכול.

באופן כללי נהוג לחשב את זמן ההתאוששות מהיעפת, ביחס של 1: 1: , משמע שלכל שעת הפרש זמן שהגוף חווה נדרש יום התאוששות אחד. אם יעד הטיול שלכם הוא לאזור זמן המקדים את היעד הנוכחי שאתם חיים בו, דחו את מועד השינה הרגיל שלכם בשעה והקיצו שעה מאוחר יותר מזמן הקיצה הקבוע שלכם (ולהיפך).

בהגיעכם לשדה התעופה, בחרו בהליכה לשער העליה, והמנעו משימוש במדרגות נעות ומסלולי שינוע.

בשעת הטיסה, המנעו מקפאין ואלכוהול שגורמים התייבשות. גירבו גרבי לחץ המעודדים את זרימת הדם לחלקו העליון של הגוף ומונעים תפיחות גפיים, קומו ממושבכם בהפרשי זמן קבועים, וצאו לסיבוב רענון במטוס. בשעת הישיבה, בצעו מפעם לפעם תרגילי מתיחה קלים. הנחו את תיק הגב שלכם תחת רגליכם, והיעזרו בו כדי להגביה את רגליכם מעלה.

לשינה עריבה יותר בתנאי הסביבה ההומים, העזרו בכיסוי עיניים, ואף באטמי אוזניים.
ניתן להסתייע במכשיר נייד המספק לחץ אויר חיובי רציף (Continuous positive airway pressure), אשר מטרתו לסייע בקשיי הירדמות ושינה.

לעידוד וויסות הרגלי השינה, ניתן ליטול כדורי מלטונין, אולם, שימוש במינון לא מותאם יכול לגרום את התוצאה ההפוכה, לכן יש להקפיד על הוראות היצרן. לחילופין, ניתן פשוט להתענג על דובדבנים מיובשים, העשירים באופן טיבעי במלטונין.

בלילה הראשון, ביעדכם החדש, הסתייעו בכדור שינה, אולם מומלץ להתייעץ עם הרופא שלכם על סוג ומינון הכדור. לחילופין, ניתן להיעזר בשיטת תרפיית האור. מחקרים הצביעו על כך שחשיפה של כ-20 דקות, לאור השמש (בעיניים נטולות משקפי שמש) מיד לאחר הטיסה, מתעתע את המוח, ומסייע בהתאוששות מהירה.

לכלים ומידע נוסף בנושא:
העזרו בטלפון החכם שלכם לעיין באפליקציות jetlag Genie או Jettlag app. אפליקציות אלו פותחו במיוחד כדי לסייע למטיילים להתמודד בתופעות היעפת. אפליקציות אלו נותנים מענה לשאלות נוספות, ומאפשרות קבלת הכוונה אישית, המותאמת ליעד ומשך זמן הטיסה שלכם.












אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל