כי תבוא - האם הרע נובע מאלוהים?

בהמשך לדברים שכתבתי על פרשת "כי תבוא" בסוף הפוסט הקודם טענתי כי הרמב"ם טען כי הרע איננו יכול לבוא מאלוהים, וזה בניגוד לאמור בפרשתנו. מושג האלוהים האריסטוטלי שהרמב"ם החזיק בו, אינו יכול להכיל בקרבו רוע. אלוהים הוא הטוב המושלם, כמו שהוא היופי המושלם. הרע נובע מהחומר, מבני האדם שאינם מושלמים.

בהמשך לדברים שכתבתי על פרשת "כי תבוא"

בסוף הפוסט הקודם טענתי כי הרמב"ם טען כי הרע איננו יכול לבוא מאלוהים, וזה בניגוד לאמור בפרשתנו. מושג האלוהים האריסטוטלי שהרמב"ם החזיק בו, אינו יכול להכיל בקרבו רוע. אלוהים הוא הטוב המושלם, כמו שהוא היופי המושלם. הרע נובע מהחומר, מבני האדם שאינם מושלמים.
מדוע הדתיים בקרבנו מתקשים לחיות עם תפיסה זו?
אם אנו רואים את אלוהים כאחראי לכל מה שמתרחש בהיסטוריה, אז הוא אחראי ל"שואה" ולהשמדות עמים המתרחשות גם בזמננו וגם בעבר. הוא אחראי לכל הסבל ואי הצדק שבעולמנו. האם לא יותר מתאים לכם להחזיק בתפיסה שאלוהים הוא אותה נקודה של טוב ומוסר ומצפון הקיימת בליבו של כל אדם (או ברובנו)? ואז נשאיר את הרע, ואת הסבל שבעולם לגורמים אחרים.
בסיפור על תנורו של עכנאי, אלוהים כבר לא מנהל את העולם. הוא נדחק לאחת הפינות. כך צריך לראות מקומו, לדעתי.
טיפלתי פעם באדם דתי משותק בגפיו התחתונות. היינו קוראים כל שבוע את הפרשה. כשהגענו לפרשה הזו, שאלתי אותו, אם אתה טוען שכל הרע בא לנו מאלוהים, אז השיתוק הזה שלקית בו גם בא מאלוהים? הוא ענה לי כן. שאלתי אותו מה החטא הגדול שלך? הוא ענה לי, אינני יודע אבל ברור לי שמצבי הוא עונש מאלוהים.
חשבתי בליבי – אכן קשה להיות יהודי (מאמין)...


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל