מה לסנדלר מאוגנדה ולאמירת סליחות בשכונת רמבם שברישון...

.באחד ממסעותי באוגנדה שבאפריקה נזקקתי לשירותיו של סנדלר מקומי..בעודי ממתין לתיקון הנעליים נזכרתי במפגש בין הרב סיבהי לבין גבאי בית הכנסת אבו סלים ששימש גם כסנדלר.הכל קורה באחד מלילות אלול הלא הוא חודש הסליחות


סנדלר אוגנדי,רב תימני,ו-גבאי שהוא גם סנדלר ספרדי...

לפני זמן בעודי מטייל באוגנדה נדרשתי לשירותיו של סנדלר מקומי.בזמן ההמתנה לתיקון הנעליים נזכרתי בסיפור שרווח בשכונת רמבם שברישון שזמן התרחשותו בלילות חודש אלול הלא הוא חודש הסליחות.הנפשות המככבות בסיפור הן הרב שלום סיבהי רב העדה התימנית ברישון והסנדלר השכונתי,ששימש גם כגבאי בית הכנסת לעדת הספרדים הלא הוא אבו סלים,בתרגום מערבית -אבא של שלמה.


"לַכֹּל זְמָן, וְעֵת לְכָל חֵפֶץ תַּחַת הַשָּׁמָיִם" קהלת פרק ג'

איך משתלב לו בסיפורי הפסוק "לַכֹּל זְמָן, וְעֵת לְכָל חֵפֶץ תַּחַת הַשָּׁמָיִם" המופיע בספר קהלת פרק ג'... בשכונתנו שכונת רמבם שברישון גרו בכפיפה אחת מכל עדות ישראל, חילונים גם דתיים, באחד מלילות אלול הלא הוא חודש הסליחות נדדה עליו שנתו של הרב שלום סיבהי, השכים קום ושם פעמיו מוקדם מאוד לבית הכנסת.


יש מצוות השקולות לאמירת הסליחות

בעודו מהלך ברחוב האפלולי ראה להבת אור עששית לשפת הכביש. התקרב הרב שלום סיבהי והנה רואות עיניו את הסנדלר השכונתי (אבו סלים מערבית, אבא של שלמה) יושב ומתקן נעלים לאורה של אותה עששית, בפיו עשרות מסמרים קטנים, הסכין חותכת את הגומי שנועד לסוליות הנעליים והסדן ישוב לפות בין רגליו משמש כבית לכל. מאחר ואבו סלים לבד מהיותו סנדלר השכונה היה גם גבאי בית הכנסת ואחראי על השכמת אנשי השכונה לאמירת הסליחות, חשש לרגע הרב שלום סיבהי פן שכח אבו סלים את תפקידו. "מה לך יהודי להכות בחופזה על הנעל הנתונה בסדן, השכחת כי תפקידך להשכים האנשים לסליחות?" ענה לו אבו סלים בפסוק מהמקורות "לַכֹּל זְמָן, וְעֵת לְכָל חֵפֶץ תַּחַת הַשָּׁמָיִם יש עוד מעט זמן עד להשכמה לסליחות והנעליים נדרשות בדחיפות לבוקר כדי להינעל בידי ילדי בית ספר ויש מצוות השקולות למצוות אמירת סליחות, לכן כל עוד העששית דולקת ניתן עוד לתקן. השם יותיר די זמן בידי להעיר אנשי השכונה לאמירת סליחות ולעבודת הבורא." המתין הרב שלום סיבהי עד שסיים אבו סלים את תיקון הנעליים ואז יחדיו יצאו להעיר את אנשי השכונה לאמירת סליחות.

אלול הוא חודש הסליחות ובואו ניצמד למקורות (ספר קהלת פרק ג').

לַכֹּל זְמָן וְעֵת לְכָל חֵפֶץ תַּחַת הַשָּׁמָיִם: ס (ב) עֵת לָלֶדֶת וְעֵת לָמוּת עֵת לָטַעַת וְעֵת לַעֲקוֹר נָטוּעַ: (ג) עֵת לַהֲרוֹג וְעֵת לִרְפּוֹא עֵת לִפְרוֹץ וְעֵת לִבְנוֹת:
(ד) עֵת לִבְכּוֹת וְעֵת לִשְׂחוֹק עֵת סְפוֹד וְעֵת רְקוֹד: (ה) עֵת לְהַשְׁלִיךְ אֲבָנִים וְעֵת כְּנוֹס אֲבָנִים עֵת לַחֲבוֹק וְעֵת לִרְחֹק מֵחַבֵּק:
(ו) עֵת לְבַקֵּשׁ וְעֵת לְאַבֵּד עֵת לִשְׁמוֹר וְעֵת לְהַשְׁלִיךְ: (ז) עֵת לִקְרוֹעַ וְעֵת לִתְפּוֹר עֵת לַחֲשׁוֹת וְעֵת לְדַבֵּר: (ח) עֵת לֶאֱהֹב וְעֵת לִשְׂנֹא עֵת מִלְחָמָה וְעֵת שָׁלוֹם:



אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל