מימוש עצמי אצל חז"ל

אמונתם של חז"ל במימוש עצמי חגי תשרי נתפסים במסורת היהודית כמועד של התחלות חדשות, של תקוות שעדיין לא מומשו. לכל אחד מאתנו ישנם חלומות שעדיין לא מומשו. למה הם לא מומשו? יש מי שיגיד שהכל תלוי בנו, בכוח רצוננו ובהכרעותינו. יש מי שיגיד שהנסיבות הכלכליות, הייחוס החברתי, העבר שלנו, ועוד פרמטרים בלתי ניתנים לשינוי, הם שקובעים כי לעולם לא נגשים את משאלותינ

אמונתם של חז"ל במימוש עצמי
חגי תשרי נתפסים במסורת היהודית כמועד של התחלות חדשות, של תקוות שעדיין לא מומשו. לכל אחד מאתנו ישנם חלומות שעדיין לא מומשו. למה הם לא מומשו? יש מי שיגיד שהכל תלוי בנו, בכוח רצוננו ובהכרעותינו. יש מי שיגיד שהנסיבות הכלכליות, הייחוס החברתי, העבר שלנו, ועוד פרמטרים בלתי ניתנים לשינוי, הם שקובעים כי לעולם לא נגשים את משאלותינו הגדולות.
חז"ל, שאמונתם באלוהים הייתה חזקה, למרבה הפלא האמינו שבסופו של דבר השאלה אם אדם יגשים את ייעודו תלויה רק באדם עצמו:
"מה הייתה תחילתו של רבי עקיבא?
אמרו: בן ארבעים שנה היה ולא שנה (למד) כלום.
פעם היה עומד על פי הבאר. אמר מי חקק אבן זו?
אמרו לו: מים שתדיר נופלים עליה בכל יום.
מיד היה דן קל וחומר בעצמו: מה רך פסל את הקשה – דברי תורה שקשים כברזל
על אחת כמה וכמה, שיחקקו את ליבי שהוא בשר ודם.
מיד חזר ללמוד תורה. הלך הוא ובנו וישבו אצל מלמדי תינוקות... והיה הולך
ולומד, עד שלמד את התורה כולה" (אבות דרבי נתן נוסח א' פרק ו')

מאגדות מקבילות אנו לומדים כי רבי עקיבא כבר היה בן ארבעים כשהלך ללמוד. הוא היה רועה עני שלא ידע כלום בתורה, ואפילו לא לקרוא ולכתוב. לפי האגדה שלפנינו, ברגע שצצה בו המחשבה, ששום דבר עוד לא אבוד, והכל תלוי בו, הוא מחל על כבודו, ישב ולמד עם ילדים ובסוף הגשים את ייעודו והיה לחכם הגדול בתולדות ישראל.
איתן קליש


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל