כל המציל נפש אחת

"כל המקיים נפש אחת...כאילו קיים עולם מלא". ב"דף הירוק" האחרון (לאה ענבל,25.12.08) נתבשרנו כי הקיבוץ הדתי, כינס 100 אנשי חינוך וחברה ליום עיון שעסק "במניעת התאבדויות", תחת הכותרת: "כל המקיים נפש אחת מישראל, מעלה עליו הכתוב כאילו קיים עולם מלא".

"כל המקיים נפש אחת...כאילו קיים עולם מלא".

ב"דף הירוק" האחרון (לאה ענבל,25.12.08) נתבשרנו כי הקיבוץ הדתי, כינס 100 אנשי חינוך וחברה ליום עיון שעסק "במניעת התאבדויות", תחת הכותרת: "כל המקיים נפש אחת מישראל, מעלה עליו הכתוב כאילו קיים עולם מלא".
התיבה הזו "מישראל" על כל המסר האתנוצנטרי שלה עוררה את תמיהתי. הרי הקיבוץ הדתי הידוע במתינותו ובערכיו ההומניסטיים יכול היה לבחור בנוסח האוניברסאלי (ההומניסטי) של "כל המקיים נפש אחת...כאילו קיים עולם מלא". הנוסח האצתנוצנטרי שקידם את באי הכנס נלקח מהמשנה, מסכת סנהדרין ,ד,ה, אבל לדעת חוקרים הנוסח הקדום היה בלי התיבה "ישראל".
גם בנוסח התלמוד הירושלמי מצוטטת המימרה הזו בלי התיבה "מישראל", וכך גם נהג הרמב"ם בספרו "משנה תורה" ואף צירף לכך הסבר יפה המשקף את תוכן המשניה הזו: "הרי כל באי העולם, בצורת אדם הראשון הן נבראין...ולפיכך נברא אדם יחידי בעולם (האדם הראשון), ללמדנו שכל המאבד נפש אחת כאילו איבד עולם מלא.
פרופ' אפרים אלימלך אורבך, מראשי מחשבת ישראל בארצנו, הציג עמדה ברורה בסוגיה זו:
"קריאת המאמר במשנה בשלימותו... מורה בכוון הנוסח שאינו גורס 'מישראל', שכן המדובר בהסקת מסקנה על חשיבותם של חיי האדם מן העובדה שהאדם הראשון נברא יחידי..." (תרביץ מ', תשל"א).
בשיח הישראלי מקובל לצטט את הנוסח האוניברסאלי לשם הדגשת ערכם של חיי אדם. כך, למשל, ציטט שופט בית המשפט העליון מישאל חשין את "הנוסח האוניברסאלי", לסיום פסק דינו שבו דחה את ערעורו של עמי פופר על הרשעתו ברצח:
"אדם – כל אדם – הוא עולם לעצמו. אדם – כל אדם – הוא אחד, יחיד ומיוחד. ואין אדם כאדם. מי שהיה לא עוד יהיה ומי שהלך לא ישוב". (ע"פ 1742/91)
גם שר התחבורה, שאול מופז, ציטט את הנוסח האוניברסאלי (בנוסח משובש הנפוץ בפי דוברי עברית –"כל המציל נפש אחת" וכו'). בסיום דבריו הקוראים למלחמה בתאונות הדרכים.
ארגון "יד ושם" משתמש בנוסח זה בהתייחסותו לחסידי אומות העולם, שמימשו את האמור בו בצורה נעלה, ואף מעניק לחסידי אומות העולם מדליה שעליה חקוק הביטוי.
ארגון "מגן דוד אדום", העוסק בהצלת נפשות, רואה בביטוי זה, בנוסחו האוניברסאלי, אבן יסוד בפעולתו.
היעדרה או קיומה של המילה "מישראל" בקביעה כי כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם מלא,הוא בעל משמעות רבה. הוא קובע האם מדובר באמירה הומניסטית, המייחסת חשיבות עליונה לחייו של על אדם ואדם, שנברא בצלם אלוהים, או שמדובר באמירה לאומנית, המייחסת חשיבות עליונה רק לחייו של אדם מישראל (כלומר – יהודי).


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל