כל הדרכים להגיע הביתה בשלום

למרות אזהרות חוזרות ונשנות, הגורמים המוסמכים לא עשו דבר כדי לשפר את בטיחות הכבישים בארצנו, עבור רוכבי הכלים הדו גלגליים. זאת למרות שמספרם של אלה הולך וגדל וכבר לא מדובר בהרפתקנים או רוכבים מכורים, אלא באנשים המבקשים להתגבר על בעיות העומס בכבישים.ישראל עדיין מציבה מכשול לפני הרוכבים, ולא מוכנה להפנים את כללי הבטיחות הנהוגים במדינות נאורות אחרות.

לקראת שבוע הבטיחות בדרכים, יש לציין את המחדלים בכבישים שממשיכים להתקיים:
ראשית – הצבע שבו משתמשים לסימון בכבישים, הופך בגשם להיות משטח מחליק ומסוכן ביותר עבור הרוכבים.
שנית – קטעי כביש רבים, אפילו בדרכים המהירות(!) עשויים מחומר שאינו סופג מים. המים שעל פני הכביש גורמים לרוכבי הכלים הדו גלגליים, להחליק בעת בלימה, האצה או פניות.
וגם הפתעה גדולה מצד משטרת התנועה, שסוף סוף יצאה משיטות האכיפה הלא יעילות, במיזם חדש ומבטיח!
 

 

כלל הזהב החשוב ביותר, שממש יכול להציל חיים רבים, הוא ללמד את הרוכבים שאסור לבלום תוך כדי הפניית אופנוע ממסלול הרכיבה הישר. כלי דו גלגלי ששומר על יציבות אופקית מוחלטת וקו הנסיעה שלו ישר – מסוגל לעבור כל מכשול, כולל שמן על הכביש, בוץ ועוד כהנה וכהנה מכשולים, שלרכב דו גלגלי מאוד מסוכנים.
לצערי רוב ציבור הרוכבים לא מודע לסכנה הרבה שבבלימה תוך פנייה.
למרבה האסון, דווקא לפני פנייה, אם רגילה ואם פתאומית, כאשר נזכרים ברגע האחרון שיש לפנות, או פונים נוכח סכנה כלשהי, נאלץ רוכב האופנוע לבלום כדי להאט.
האטה זו, אם היא נעשית בלי מודעות לסכנה ולקיחתה בחשבון בעת הביצוע, היא שורש כל הרע. יש ללמד את הרוכבים שצריך ללחוץ על הבלמים רק כאשר האופנועהוא ישר, לפני שמתחילים לפנות ממש!
 

 

רוכב יקר! אתה לא זקוק לתפוח שייפול לך על הראש, כמו ניוטון, כדי להבין כמה חוקי פיזיקה בסיסיים.
יש שלושה חוקים בכביש שימנעו ממך להיפגע בתאונה: מהירות, פניה, בלימה!
אם תבין את החוקים האלו תוכלו להימנע מהתפוח הזה שיכה בך בצורת תאונות דרכים!
 

 

ראשית האצה מהירה עלולה להעמיד אותך בפני סכנה לא צפויה.

פניה חדה הנה הזמנה לחוות סכנה! ראשית היא דורשת ממך בלימה ושנית מהמסלול הישר סטייה – שתי פעולות שמבחינה פיזיקלית גורם התהפכות מהוות!
כביש רטוב לאופנוען עוין, אבל לבלום בו מסוכן עוד יותר!
בלימה בקו ישר בכביש רטוב עוד אפשרית, אבל בבלימה בזווית על בטוח תחליק!
 

 

פקח עיניים והבט כשאתה רוכב: יש כביש שסופג מים ויש שהמים נשארים לצוף על פניו. לפעמים מתלווים אליהם בוץ וסחף ולפעמים הם שקועים בתוכו, נסתרים, כמו מלכודת המחכה לרוכב הפזיז. כתמי שמן שונים שמסתתרים מתחת למים ולכלוך, אפשר לזהות בעזרת הצבע המבריק שהללו נותנים לתערובת.
מה שפעם היה נסתר, היום גלוי לרוב הנהגים: הממשלה לא משקיעה בתשתית ויש לנו המון כבישים מסוכנים ומוזנחים. לא פעם לא מסתפקים בהזנחה פושעת זאת, אלא מבצעים עבודות חלקיות בכביש, מה שגורם להתהוותם של מלכודות מסוכנות, שעבור רוכב בכלי רכב דו גלגלי, הסיכוי להילכד בהן הוא גדול!

 
 

 

מה עושים? נזהרים! כגודל הסכנה גודל הזהירות הנדרשת. בתנאי דרך קשים במיוחד, עם כביש מסוכן ועם ראות לקויה בשעות החשיכה, הזהירות צריכה לפעמים להיהפך למקסימלית – כלומר לא לצאת לדרך כלל! אם בכל זאת יצאת לרכב בתנאים גרועים, הקפד להיות תמיד במסלול הימני, המאפשר לך לברוח מהכביש במקרה של סכנה. גם רוחות חזקות המנשבות בחורף עלולות לגרום לך לאיבוד שיווי משקל ואז אם תימצא באמצע הכביש אתה עלול להימצא במלכודת מוות! ואני כבר לא רוצה להזכיר תקלות שכיחות, כגון תקר בגלגל, בעיות מנוע ושונות, שגם עלולות להותיר אותך טרף לגלגלי המכוניות על הכביש.
 

 

משטרת ישראל מציגה: עבודה לא גמורה וגם רעיון מבריק עם סיכוי להצלחה:
 

 

דורש שיפור:
התרתם נסיעה בשוליים לכלים הדו גלגליים, זה באמת רעיון מבורך, אבל התעלמתם מהרוכבים שנוסעים בשוליים במהירות מטורפת, שלא מתאימה לכביש העמוס מכוניות – יש להגביל את המהירות המותרת לנסיעה בשוליים!
הקפדתם על אכיפת מהירות באמצעות מצלמות חדשות – אבל לא הצלחתם לתפוס את הרוכבים המטורפים שטסים בין המכוניות. אפשר ללכוד אותם בקלות בתוך העיר, כי הם נוהגים לקפל את המספר מאחורה שלא יצולמו!
הקפדתם להדגיש את חובת העצירה לפני הולך רגל במעבר חצייה, אבל לא שמתם לב שברמזורים של הולכי הרגל האור הירוק מתחלף לאדום, בד בבד עם האור האדום שמתחלף לירוק אצל המכוניות, דבר שלא נותן הזדמנות להולך הרגל לסיים בבטחה את החצייה!
שמתם שלט כביש משובש. אבל לא הקפדתם להציב במקום תמרורי אזהרה, להרתעת נהגים שממשיכים בנסיעתם בכביש בלי להתחשב ברוכבים שהכביש המשובש גורם לאיבוד השליטה בכלי הדו גלגלי. ובמיוחד אמורים הדברים בחורף, כאשר הרטיבות בכביש ממש מסכנת אותם!
 

 

רעיון מבריק:
הרעיון לצייד נהגים נבחרים במצלמות, שיתעדו עברות תנועה בזמן אמת על הכביש – הוא רעיון מצוין – ללא כל דופי ובא לתת מענה לבעיה הכי גדולה של משטרת התנועה – אי לכידת נהגים עבריינים מסוכנים בשטח ובזמן אמת!
 

 

מי שמיהר והגיע למקום אחר
מי שלא האט ובסיבוב התהפך
מי שחשב לעקוף
ולא הביט סביב טוב טוב
מי שרצה מהר הביתה לחזור
וגילה שלרכב אין מעצור
ונקבור את כולם
קטן וגדול גם
כשנעשה חשבון
יסתבר שהכול להסתיים אחרת היה יכול
מי שלעקוף לא הספיק
ואותו היה צורך להספיד
מי שמיהר לעבור
מי שחצה באדום
מי שעל מזלו הימר
ובסוף אפילו לא הספיק להצטער
כן גם אם כולם כבר קבורים
אותם עדיין בכאב אנו זוכרים
ומי יידע אם אנו או הם יותר עכשיו מצטערים...
 

 

אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל