1430אורית ןןךף-מלודויג עד בטהובן-מוזיאון תא

קונצרט-הרצאה על בטהובן


דיברי מנחה מרתקים,נגינה מרתקת,תכנית מרתקת.כך אפשר לסכם את הקונצרט ששמעתי בסידרת הבקר של "בחותם אישי"סידרת קונצרטים עם הרצאה שמקיימת הפסנתרנית ד"ר אורית וולף במוזיאון תל אביב.
קונצרט זה הוקדש כולו לבטהובן.
בגלל העדרי מהארץ לא יכולתי לשמוע את פתיחת העונה החדשה עם הקונצרט מס 1 על הנושא"מהוואלס אל הטנגו.
כל שמונת הקונצרטים שבסידרה מתקיימים במוזיאון תל אביב בימי חמישי בין השעות 11.00-12.30 בתאריכים קבועים מראש.

הקונצרט הבא בסדרה יתקיים ב17.12.2015 והוא יהיה על הנושא "קרנבל איטלקי"-אריות ודואטים האהובים על רוסיני,דוניצטי,ורדי ופוציני,
בהשתתפות אורחים הזמרים אירה ברטמן ויותם כהן.


הקונצרט ששמעתי הבקר התחיל בניגנת קטע מסונטת "אור ירח".לדברי ד"ר וולף כל מה שרוצים לדעת על בטהובן על אופיו והחידושים ביצירותיו אפשר למצוא ביצירה זו.
היצירה נפתחת בצלילים ללא מלודיה המתחילה רק לאחר מכן.אף מלחין לא העז ולא עשה דבר כזה לפניו.המלודיה ששומעים היא בעצם מרש אבל, מוטיב של גורל, עצב על ילדותו הקשה של בטהובן כאשר אביו היה מעיר אותו באמצע הלילה כדי להתאמן, כדי להיות דומה למוצרט.

לבטהובן הצעיר היה העוז והעקשנות לעזוב את בית הוריו בגיל 16 ולעבור לוינה.הוא בעט במוסכמות ,בחוקים, היה פרובוקטיבי.האמין בעצמו ,בחופש הבחירה ובעצמאות .
היו לו מורים מפורסמים כהיידן וסליירי אך הוא התנגד למה שלימדו אותו ועמד על שלו.
היתה לו תעוזה אך גם כאב גדול.

היה חוצפן.לא היתה לו בושה כי ידע את ערכו.ידועה האמרה שהוא האמין בה ואמר ש"נסיכים יש הרבה אך בטהובן יש רק אחד".
לדעת רבים הוא הקדים את זמנו ב100 שנה.


אורחים בתכנית היו הצ'לן הלל צרי והכנר הישראלי שהגיע במיוחד מארה"ב אסי מתתיאס.נגינתם ביחד עם אורית וולף ,כסולנים ,ביחד כצמד או בשלישיה היתה מעולה.
שמענו פרקים מכמה יצירות כגון הטריו אופוס 1 מס 3,טריו ה"ארכידוכס,סונטות האביב,הפתטית ולצ'לו אופוס 69.

ד"ר וולף הסבירה כי גם ביצירות אלו היו התחלות מוזרות,או כעס,כאב אדיר וכן שירת אהבה.מוסיקה בועטת מלאת עצב ויחד עם זאת גם אהבה.
כאשר כתב חלק מיצירות אלו, אוזני בטהובן התחילו לבגוד בו והוא הרגיש שעומד להתחרש.
בסונטת האביב הוא יוצא אל הטבע ולמרות הכאב והעצב יש בה קטעים מלודיים ביותר.

בטהובן כתב 10 סונטות לכינור ו5 לצ'לו.
אפשר היה אולי לחשוב שהוא יהודי כי הוא ביצירותיו תמיד פתח בשאלה וגמר בשאלה.
את הטריו "ארכידוכס"כתב לכבוד הדוכס רודולף שהיה איתו בקשרים הדוקים.בטהובן לא זכה שיהיו לו אישה וילדים.בטריו זה יש רוך ואהבה אך גם זעם.
לבטהובן היה האומץ להכניס בסימפוניה התשיעית שלו מקהלה דבר שלא היה מקובל עד אז.בכך הוא הציב את קול האדם לאותה רמה עם כלי התזמורת בסימפוניה.
האיחוד האירופי אימץ והפך את האודה לשמחה מתוך הסימפוניה להימנון שלו.

היה זה קונצרט-הרצאה מקסים שהאיר לשומעים את אישיותו הענקית והרב גוונית של בטהובן.

לראות או לא לראות:קונצרטים אלו הן חד פעמיים אך מומלץ מאוד לשמוע את המשך הסידרה כאשר הקונצרט הבא יהיה בסידרת הערב שיתקיים ב1.12.2015 במוזיאון תא על מפגש בין מוסיקה למחול .


נכתב על ידי elybikoret אלי ליאון, 19/11/2015 16:21

עתונאי-מבקר אמנות
חבר אגודת העתונאים של תא
ותא המבקרים שלידה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה



אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל